Är våran kWh normalt för en villa med bergvärmepump?

Hej! Jag förstår att det antal förbrukade kWh beror på många olika faktorer men låter det här helt skevt så att man borde börja misstänka fel eller fullt normalt förbrukning?

Bakgrund: Suterrängvilla 110kvm med biytor som mindre uppvärmt garage, källare i Mellansverige.
Vi har en bergvärmepump från 2003 (rego600) och årsförbrukningen är på ca 15 000kwh .

Är det fullt normal förbrukning eller oroar jag mig i onödan?

3 gillningar

Nu var det ju väldigt lite information, men låter inte helt orimligt.

1 gillning

Instämmer med @Snappe . Men vi har rätt lite att gå på, som sagt.

Anlita någon som gör en energideklaration på fastigheten… Dom kan lägga upp en hel lista på åtgärder som bör göras för att få ner förbrukningen. .

Vi har ett lite större hus, ca 230 m2 inkl biytor i Stockhomlsområdet med bergvärme. Vi ligger nog lite lägre i förbrukning, gissningsvis runt 10-12 000 kWh, så du kan ju säkert få ner förbrukningen med rätt åtgärder.

Några saker som är värda att undersöka:

• Har ni mekanisk frånluftsventilation? Då kan det vara så att luftflödet är onödigt stort.
  • Är huset dåligt isolerat? T.ex förbättra isoleringen på vinden kan vara en bra affär.
  • Har ni stora förbrukare, t.ex. elektrisk golvvärme i badrum?
  • Duschar/badar ni mycket eller länge? Vatten är ju relativt kostsamt att värma upp.
  • Har ni väldigt varm inne?
1 gillning

Det låter ganska bra. Vilken pump har du?

Energi- och klimatrådgivning är en kostnadsfri, opartisk och lokalt anpassad service från din kommun

Det låter ju smart, ska jag helt klart kolla upp!

Vi har papptak och ingen vind, men upplever inte stort värmeläckage (inga stora istappar från taket på vintern).

Ingen aning om frånluften, hur vet man det?

Vi har nu från november ställt in att VV endast värmer på natten och kurvan är sänkt så inomhustempen är 16/17 så stödeldar vi. (Där vinner vi mkt just nu)

Sen funderar jag om det är mest effektivt att egentligen ha en låg kurva konstant över dygnet eller om det är bättre att värma huset till typ 24 grader under natten och låta VP vara avstängd resten av dygnet

Vi har badat mycket tidigare men nu kör vi typ max 5min duschar. Så nästa år lär det bli rätt stor skillnad på förbrukningen.

Har elektrisk golvvärme i badrummet, men den är avstängd sen en månad.

Vi har en IVT Rego600, ingen vind, papptak, kamin i vardagsrummet.

Har själv en 50-tals villa (i sthlm) med källare på 160kvm och ny bergvärme. Ligger strax under 8000 kwh per år men då är 2000 kwh laddning av elbilen. Gamla fönster och vind med 15cm spån som isolering.

Eldar rätt mycket i kamin samt har svalt i källaren

Hej!
Vi har en sutterängvilla i Norrbotten på 205 kvm inklusive garage, golvvärme i båda planen,elgolvvärme i badrummet, huset byggt 75 och endast bytt fönster som tilläggsisolering, bergvärme från 2011 och vi har förbrukat 12500-14000 senaste 3 åren.
/Norr

Långt ifrån expert men det låter mycket i mina öron :thinking:

Om du har fjärrvärme eller värmer huset med luftvärmepump eller bergvärme ligger en normal elanvändning på ca 5000 kWh/år. Alltså en fjärdedel till en femtedel mindre än om du har direktverkande el som uppvärmningsform.

Tillkommer såklart hushålls el och ev laddning av bil men jag hade nog kollat upp det vad som går att göra. Det kan ju löna sig mht de elpriser vi kan förvänta oss i vinter :cold_face:

Mekanisk frånluft innebär att man har en fläkt som suger ut luften. Det bästa sättet att få koll på luftflödet är antagligen att mäta utflödet vid de ventiler man har (typ med en sådan: https://soliduct.se/luftflodesmatare-uthyrning.htm?gclid=Cj0KCQiA4aacBhCUARIsAI55maEfXJmCq3TfecaIjKaOOUogLHOJUWp_73qb1G2k_5bswfH28N5NAgAaAtOAEALw_wcB). Sedan finns rekomendationer för hur snabbt man ska rotera luften (Vägledning om ventilation — Folkhälsomyndigheten).

Huruvida ni tjänar på att enbart värma på natten beror ju på om ni har timpris på elen, annars förlorar ni på det. Värmeförlusten från huset är ju proportinell mot skillnaden mellan utomhus och innonhustempen. Det betyder att ju varmare ni har det, desto mer enrgi försvinner ut och jag misstänker att perioden med “kallt” inte väger upp för perioden med “varmt”. Har ni timpris så elen så skulle jag gissa att det är bäst att hålla en jämn temp runt 17-18 grader och sedan stänga av värmen under de allra dyraste timmarna påmorgonen och kvällen. Då kan man också stödelda lite om man tycker tempen sjunker för mycket. Jag är dock ingen expert på värmepumpar, så lite av en gissning.

Såg också att ni har ett varmgarage. Samma sak där… är det fristående så kan det vara en stor källa till värmeförluster. Garaget är ju ofta är sämre isolerat än huset också. Kan vara värt att sänka temperaturen i garaget ordentligt.

Har du funderat på ngenic? Då får din “dumma” pump smart styrning. Om du kör timtaxa via t.ex. Tibber så kan ni kanske spara en slant. Själv har vi en pump från nibe så smart styrning finns inbyggd, men den är från 2015.

Edit, kom på att vi båda får 500 kr att handla för i deras shop om du använder referral länken nedan. Om du nu skulle vara intresserad. :blush:

Villa från -47. 88kvm 20grader +63kvm med 14grader i temp bergvärme från 2005. Dåliga fönster. Elgolvvärme i kök, badrum och hall.

Hade förra året 18000kwh iår efter sänkt värme från 23 till 20 landar det på 13000-14000kwh.

Bor i Mellansverige.

Har solceller som ger 5000kwh per år ca. Vi är två vuxna och en fyraåring och en nyfödd.

Finns mycket vi ska förbättra

Jag tycker din förbrukning är något hög. Kanske förbrukar ni mycket eller är det något som inte funkar så bra med pumpen.
Jag har 130kvm uppvärmd boyta i ett hus med byggår 1942 i Göteborg och en bergvärmepump från 2000. Brukar ligga på 11000-12000 kwh per år.

Förra året hade jag dock onormalt hög förbrukning, men märkte inte av det förrän pumpen började larma för högtrycksskydd någon gång i maj. Fick då tag på en kille som kom och gjorde mätningar på flöde och delta-t. Slutsatsen var att det helt enkelt var det för dåligt flöde genom pumpen. Vi backpolade då pumpen och tömde ut massvis med avlagringar från radiatorsystemet i form av en brun gegga som samlats i pumpen under de 20 år den varit i drift och sakta men säkert orakat en infarkt. Efter spolningen blev flödet perfekt och den fungerade som ett nytt system igen. Jag kan tydligt se på min elförbrukning hur den sjönk efter denna spolning men det året landade förbrukningen iallafall på 14000kwh. Hade jag inte gjort spolningen hade den blivit mycket högre. I år tror jag den blir under 10000kwh.

2 gillningar

Jag har en IVT C9 rego 637 från 2005. Värmer enplansvilla ca 180kvm uppvärmd yta. Ca 22grader innetemp, Hälsingland. Snittat runt 18kkwh/år.

Det går ju såklart att dra till med extremer åt alla håll och jag tycker en del här i tråden ser ut att ha fokuserat ganska så mycket på att sänka sin elräkning. Det är ju bara att gratulera, men kanske inte optimalt om man vill se om något är onormalt hemma.

Jag skulle först och främst fokuserat på elräkningen sommartid. Den kan ju vara hög eller låg beroende på hur ni lever ert liv. Vi har två yngre ungdomar som gärna ser på tv och spelar xbox (300-400W när det används). Till det tilkommer ett större akvarium (stor pump, doppvärmare och belysning) och naturligtvis varmvatten (till för långa dushar). Det landar på ca 800kWh per månad och inkluderar ingen värme eftersom det rör sig om sommartid. Det här får man ju jobba med separat. Kan man korta dushtid? Se mindre på TV? Göra sig av med akvarium?

Det ger en förbrukning på kanske 9000kWh som inte är kopplat till uppvärmning.

Efter det så kan man ju se hur mycket det skiljer de kallare månaderna. Jag själv har två stycken luft/luft värmepumpar och stödeldar lite vintertid. Kalla månader där vissa dagar går ned mot -15 så går förbrukningen upp mot 1800-2000kWh, det vill säga minst 1000kWh i månaden i ren uppvärmning. Mer normala vintermånader här på västkusten med temperaturer runt nollan en bra bit mindre. Men det ger ändå en uppfattning om hur mycket som faktiskt går till uppvärmning och hur mycket som bara går åt till att “leva”.

Totalt sätt så landar vi på kanske 17000kWh. Detta med luft/luftvärmepump och utan att ha gjort några drakoniska åtgärder som ovanligt kall innomhustemperatur eller att begränsat oss i hur vi lever.

2 gillningar

Det verkar vara mycket .

Jag har en vilka 128m2 från 1970 med direkt elvärme och luftluft värmepump. Vår års förbrukning är upp till 14 000 kWh

I år kanske 12500/13000 kWh

Rimligt skulle jag nog säga

1970
Ivt greenline 7 nånting
Rego 634
105×129kvm
Kamin i vardagsrum
Papptak (om det spelar roll)
Ingen vind

Ligger på ca 13000kwh årligen inkl hushållsel

Förra ägare 15000kwh inkl hushållsel

Sänkt kurvlutning och använder mindre varmvatten än tidigare ägare