Vad drar er bergvärme på sommaren?

Hej!

Har länge reagerat på att vår elförbrukning är hög på vår 200kvm-villa, cirka 33000 kwh per år trots bergvärme.

Brutal på vintern. Men även på sommaren ligger vi högt. I augusti 2022 var det drygt 1200 kwh (snitt 40 kwh per dygn).

Så jag gjorde ett experiment. Igår stängde jag av min bergvärmepump/vattenberedare. Döm av min förvåning när det visade sig att förbrukningen minskade från 41 i söndags till 11 igår (46 i lördags, 39 i fredags).

Uppskattningsvis drar bergvärmepumpen 30 kwh per dygn på sensommaren. Är det normalt? Någon som testat?

Saken hör till den att vår serviceman på bergvärmepumpen med bestämdhet hävdar att alla värden ser bra ut på pumpen. Därför jag söker oberoende fakta här! :smiley: :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Hur varmt har du huset?

19 grader!

Svaret är väl nej, det är inte normalt.

Du får titta på pumpen och se vad den håller på med. Börja med att kolla historiken (finns lite olika beroende på modell). Du bör kunna finna antal drifttimmar för värmepumpen samt antal kWh eltillskott. Skriv ner det ungefär samma tid några dagar i rad. Då har du i alla fall lite att jobba med, ev. kan du finna mycket mer detaljer i menyerna.

Skulle jag gissa vilt så har du varmvatten inställt alldeles för högt och den sitter och håller det varmt med elpatronen. Men vet inte om ens det skulle skapa denna förbrukning.

1 gillning

Vi ligger på ca 550Kwh/månad under sommaren inkl hushållsel. 165m2, 2 vuxna och 2 barn.
Bergvärmepumpen gör endast varmvatten när temperaturen ute är under 15 grader.

Om du endast har normal varmvattenförbrukning under sommaren så låter det extremt, något måste vara fel.

Har badar ni bubbelpool varje dag, eller värmer en pool med bergvärmepumpen är det förstås annorlunda.

That shit aint’t right.

40kwh låter bananas. 11kwh låter helt rimligt, det är lite lägre än vår nuvarande basförbrukning.

Som jag skrev i en annan tråd, min villa på 280 kvm förbrukade 397 kwh i augusti. Din förbrukning är givetvis alldeles uppåt väggarna!

Kan det vara så illa att borrhålet är några tiotals meter för kort? Surt i så fall.

Själv hade jag börjat med att kontakta bergvärmetillverkarens huvudkontor för att få input den vägen om vad som är rimligt.

Sun värmepump värmer väll ditt varmvatten också?
Oavsett om det är sommar eller vinter så vill man ofta duscha varmt.

1 gillning

Men det förklarar ändå inte den stora förbrukningen, vi har lägre dagsförbrukning med varmvattenberedare på direktel och elbil på lite över 10kWh/dag.

Än en gång. Säger din servicetekniker att allt är OK, så måste du givetvis vända dig någon annanstans.

Hänger på med samma undran här. Vi har dock spa-bad (som följde med huset), efter att vi sänkte det till eco ligger vi på ca 20-25 per dag med bergvärme. Tycker det verkar mkt, spa-badet drar ju en del nu med, men ingen värme ska ha varit igång under sommaren ex.

Vi ska ha ett besök från en tekniker och jag laddar med ett frågebatteri här hemma.

Stort tack för alla svar!

Samtidigt funderar jag. Enligt följande sida ( Vattenförbrukning i villa | Energiförbrukning & spartips - eon.se ) är normal energiförbrukning 3-5 kwh per person och dygn.

Vi är två vuxna, tre barn. 4kwh * 5pers är isåfall 20kwh PER DYGN. :open_mouth: Kan det stämma?

Vår bergvärmepump ligger på drygt 8kWh om dagen sedan någon vecka tillbaka (utanför Gbg)
160 kvm boa och 46 kvm garage+förråd

1 gillning

Vi hade liknande problem när vi flyttade in i vårt nybyggda hus med en Nibe 1145 bergvärmepump för 10 år sedan. Jag upptäckte till slut anledningen,. Vi har ett system för att cirkulera varmvatten för att undvika att behöva vänta på att vattnet skall blir varmt när man t.ex skall duscha. Detta kostar ganska mycket energi då varmvattnet som cirkulerar i vårt hus tappar mycket värme och måste hållas varmt av bergvärmepumpen. Jag installerade en timer på cirkulationspumpen som sköter varmvattencirkulationen så att den bara går under morgonen när vi oftast duschar, och dessutom har bråttom till jobbet och duschen måste gå fort. Tror jag kör varmvattencirkulationen typ kl 6:00 - 9:00. Detta minskade min grundförbrukning för värme drastiskt, och dessutom går det fortfarande att få varmvatten snabbt när man skall duscha på morgonen :smiley: Om man vill duscha på kvällen så får man vänta kanske 30 sekunder på att duschvattnet skall blir varmt.

2 gillningar

Troligen varmvattnet och varmvattencirkulationen.

Kollade precis vår splitter nya Nibe S1155 3-12kW med separat 300L beredare. Stockholm, i huvudsak 2 personer som duschar dagligen och värmen har smugit igång liiiite i alla fall. ca 3 x 60kvm uppvärmt till drygt 20gr.

Har dragit 9kWh och levererat 46kWh enligt displayen på själva bergvärmepumpen.
IMG_3725

(Sen andra saker i huset avsevärt mer :scream:)

3 gillningar

Har liknande storlek, men tillägg elbil, samt direktverkande el (kör luft luft för värme och VB för varmvatten) vi låg 2025 på 7500kW på helåret. Sommarmånaderna typ 300kW.
4 pers!

Är pumpen gamma? Den går inte på elpatron 24/7?