Hur kan det vara att elförbrukning är typ 30 gånger högre en månad än den andra om det är exakt samma maskiner satt på exakt samma inställningar hela månaden (till exempel värmepumpen på samma temperatur)? Maskiner har ju samma förbrukning?
Väder, vind, temperaturer, efterfrågan i europa, störningar i produktion, osv, osv.
Har varit kallt och torrt länge nu, i stora delar av europa. Så uppvärmning kräver mer el och mindre produceras via vind och vattenverk.
Edit
Har du dubbelkollat räkningar eller app? 30x låter onormalt.
Vem har 30 gånger högre mot månaden innan??
Enda förklaringen till de är att någon har tjuvkopplat för att de ska bli den ökningen..
Eller att någon maskin har havererat.
Tror 30x är en överdrift eller felskrivning.
Många i andra eltråden har cirka 30% högre kostnader än samma period ifjol.
Kan vara så
Jag pratar om stugan. Exakt samma maskin påkopplat. Jag förstår att fakturasumman skillnar sig då det är rörligt pris, men jag förstår inte hur elförbrukningen kan vara högre då det är exakt samma maskin kopllat på med exakt samma inställningar. Och ja, en månad var det 30 gånger högre än den andra. Och sedan 12 gånger högre. Det skulle ju vara samme kw varje månad och bara fakturasumman skulle skillnar sig?
Har du kollat kurvorna för utomhustemperaturen? Stor skillnad att värma ett hus vid 10+ eller 20- Celsius.
Edit
Skriv gärna in hur förbrukningen och kostnaden sett ut i siffror.
Är det här utbrutet från en annan tråd? Får gärna ge bakgrund här. Hur ser förbrukningen ut i “stugan” olika månader?
Generellt är det värme som kostar (inkl varmvatten) och allt annat är smått. (Förutom förstås elbilsladdning).
Kan det vara så att ni haft inbrott, utan att märka det?
Har man bara grundvärme på, respektive får objudna gäster som vill ha det varmt och gott, blir det ju stora skillnader…
Detta har hänt på mitt koloniområde.
Folk bröt sig in, ökade på värmen på elementen och bosatte sig där ett par veckor.
Jag har koll på förbrukningen kostnadsfritt med lite fördröjning via nätoperatören . Kan kolla timförbrukningen när vi inte är på plats och det gör jag någon gång per dag som mest, Hur mycket som går åt hänger väldigt nära ihop med yttertemperaturen med viss positiv effekt om det är en solig dag vintertid…
Diffen mot en dag på sommarhalvåret då vi är hemma och en kall dag när det är -10 C på vintern blir aldrig mer än ca 6 ggr. 15 kWh en sommardag och max ca 100 kWh el en vinterdag. Vi värmer ca 150 kVm 70-talshus. stor del av värmen kommer från luftvärmepumpen som är hyfsat effektiv. Vi värmer också ett garage till ca +8 C . Det drar en del vid -10 C.
Det hoppas jag verkligen inte!
Hur mycket kWh skulle en värmepump förbrukar satt på 12 grader för 55 kVm ?
Var ligger stugan? Har elbolaget nyligen infört effekttarifferna? Nån nätägare i Jämtland (?) var på tapeten för att det slog väldigt mycket för vissa abonnenter.
När det är varmt ute så är det ju bara lite styrelektronik som behöver el. Så 30 ggr det är ju ändå ganska lite. Titta på faktiska siffor istället för procent och gånger.
Till exempel mer än 320 kWh bara för värmpepumpen på 12 grader(alla andra maskiner är inte inkluderad)?
Ge oss hårda siffror för vilka två olika månader, huruvida priserna inkluderar nätavgifter etc samt vilket elområde det rör sig ssmt gärna nätägare. Utan sådan info blir allt bara gissningar.
En luftvärmepump satt på +12 drar ju i princip evigheter så mycket mer om utomhusvärmen sjunker från +12 till -12 grader exempelvis.
Detta beror på sååå mycket. Utetemp är grundläggande. Isolering? COP på värmepumpen?
Med lite AI och generallisering på ett COP på 3.5 med fallande effektivitet på temperatur:
| Ute | kWh/dygn | kWh/månad |
|---|---|---|
| 10°C | ~3 kWh | ~90 kWh |
|---|---|---|
| 0°C | ~12 kWh | ~360 kWh |
|---|---|---|
| -5°C | ~17 kWh | ~510 kWh |
|---|---|---|
| -15°C | ~33 kWh | ~1000 kWh |
|---|---|---|
| -30°C | ~75 kWh | ~2250 kWh |
|---|---|---|
Alltså går du från 0°C i snitt på en månad till -15°C, ökar din förbrukning med 200%
Edit: Har du dessutom råkat sätta värmepumpen (antar luft/luft) på att HÅLLA 12°C så kyler den ju också om du går över.