Hej! Efter en relativt mild november totalt sett, är december här med vinterkyla och fr.o.m. idag kommer det börja krypa neråt 11 minus runt huset.
Jag har en luftvärmepump som primär värmekälla i mitt lite dåligt isolerade enplanshus på 90m2 och 6 dec låg den totala elförbrukningen på 33 kwh för hela dygnet (enligt elnätsbolaget Vattenfall).
Tänkte det kunde vara intresseant att höra om detta är en hög siffra jämfört med andras(?) och även följa utvecklingen under resten av december.
Nu kan inte jag se dagens faktiska förbrukning förrän imorgon på öresundskrafts app. Vi bor i SE4, och igår var förbrukningen 9kwh på hela dygnet.
Eluppvärmt hus (dock har vi ingen värme alls via elen pga priset).
Vi värmer bara med kaminen och har det runt 21 grader. Jag lagar mat via grillen, och värmer vatten till djuren via eldning av ved.
Vi är 2 personer med 195 kvm hus.
6 december var jag knappt hemma. Det slutade på 16,8 kWh för nästan 200m2. I lördags låg jag på 47,4 kWh och jag brukar ha ett dagssnitt på årsbasis på 30-32.
65 kvm. Takvåning med fönster väst,syd,ost. 1500kwh per år utan värme. Men då är jag ute och snurrar rätt så mycket också så drar inte så mycket hemma.
180kvm+100kvm källare. Bergvärmepumpen står på 19 grader och stödvärmer med kamin upp till ca 21 grader i stora delar av huset. Gjort åt 75-80 kwh/dygn sista veckan nu när det varit kallt.
172kvm + 20kvm källare i SE4. Bergvärme ställd på 19 grader, spetsar med kamin. Två vuxna och två barn, hemmakontor. 1800-talskåk men klimatskalet är förbättrat.
SE4.Har enplans villa från 2005. 120 kvadrat (fast ett rum är kallställt) värms med Nibe 310 FLVP och avstängd elpatron och braskamin. Ca 20 kvadrat uterum har en egen LLVP som håller 10 grader(visserligen isolerat men drar ju ändå ut mycket värme. Har laminatgolv som riskerar resa sig om det blir för kallt och fuktigt). Har även 15 kvadrat gästrum med elradiatorer som håller 13 grader. Har även föräldraledig sambo så går lite mer till kök osv.
Enligt Eon ligger vi på 30-40kwh per dygn. Har även elbil men kör knappt med den.
Dock får vi nog starta elpatronen snart då jag precis duschade i 34 gradigt vatten. Utan braskaminen ligger vi på ca 16 grader inomhus. Med eldning ligger vi på runt 22.
Syftet för mig handlade om att undersöka om jag har en rimlig förbrukningsnivå och dygnskostnad eller om jag borde vidta större åtgärder än jag redan gjort.
Jag tycker absolut det finns en komfortgräns för hur mycket jag vill dra ner på min elförbrukning.
SE4 och har snittat 22kwh i December i en 168kvm nybyggd vila. Har även en braskamin som stödjer frånlufts pannan dagtid och har solpaneler men de ger inte mycket nu, 1-2 kWh ungefär. Hittills har inte elpatron kickat in.
Har majoriteten av RT-forumets medlemmar som bor i hus kamin hemma?
(Igår gjorde jag f ö av med 16,9 kWh och då kapade jag lite pristoppar och gasade luftvärmepumpen lite mer efteråt. Idag skiner solen över Skåneslätten så idag hoppas jag gå plus minus noll på elen.)
Jo jag förstår dig. Har själv nu runt 35 kwh dygn vid några minus med ett radhus på 114 kvm i 2 plan.
12 cm isolering original har 50 mm extra på ena sidan.
Har kvar pengar från hösten som räcker till december från solcellerna. Sedan blir det att gräva djupare i plånboken.
Skandal att de fått förstöra elnätet på detta sätt utan reaktion av ens MSB
Var absolut inte meningen att springa något snålrace. Eller att stänga av allting. Så är det verkligen inte. Vi lever väldigt spartanskt och säger dumburken att det kommer kosta jättemycket och att en villa förbrukar si och så mycket, så kommer vi jobba emot det. Vi använder elen när vi behöver den.
Har snittat 42 kWh/dygn hittills i december. Högsta notering 53 kWh från igår då temperaturen låg mellan -5 och -12 där jag bor i Västra Götaland.
70 m2+50 m2 källare, luft-vattenvärmepump. 11 år gammal pump, 111 år gammalt hus. Håller ca 19-20 grader inomhus förutom i källaren.