Tidigare år, runt 22C, i år, tillräckligt varmt att man överlever.
Frun har sagt att uppvärmning via el kan absolut tidigast startas i November.
Hon är dessutom den mest frusna av oss, så klarar hon sig så går det ingen nöd på oss andra.
SE1 här!
Vi har börjat med eld i braskaminerna (vi har två byggnader som ska värmas) vid de tillfällen då inte solens strålar in genom fönstren räcker.
Den direktverkande elen i bostadshuset väntar vi med ett tag till och luftvärmepumpen i det andra huset (kontors- och gästhus) har heller inte behövts. Preliminär årsförbrukning 13 000 kWh
Vi brukar teckna ett 6 månaders avtal under vintern tidigare men vi kom fram till att med de avtalspriser som är nu så går vi vidare på det rörliga månadspriset som just nu är ca 29 öre och gör ungefär som med börskursen, man får låta bli att titta när det är som värst.
Måltemperaturen är varierande när man eldar med ved i kamin, det blir ju först för varmt och sedan blir det för kallt
När utetemperaturen börjar krypa under 15C i medel brukar vi starta värmen.
Har haft runt 20-22C lite beroende på vilket rum, men förra vintern körde vi i princip bara LLVP så det var lite svalare . Gör ju inget om det är 17-18C i sovrummet tex.
SE3
Dakon vedpanna 36kw, braskamin samt 2 st luft/luft i sidobyggnaderna.
Rörligt el pris.
Innetemp på 20 grader.
Så länge utetempen är på + så kör vi med braskaminen, å de brukar funka till jul/nyår… Sen ved pamnnan.
Luft/luft i sidobyggnaderna kör vi igång sep/okt… Å blir de höga elpriser i vinter så går de att stänga dom, för de är garage å verkstad.
Progressivt fast elpris kring 1 SEK/kWh (statligt elmonopol här)
25 grader i vardagsrummet, 18 grader i sovrummet
Brukar sätta AC:n på uppvärmning mot slutet av november. Får se om det blir senare nu när vi har luftavfuktare och okej isolering. Glögg för invärtes uppvärmning från första advent.
Någon gång i september/oktober brukar det väl bli komforteldning i vardagsrummet, och sen när den bistra vintern kommer tappar man eldningsglöden och slår till slut på lvp eller tom element. Får bli bättring i år dock
Rörspis, vedspis, lvp, elelement
rörligt timdebitering
Brukar nog pendla kring 15-18 beroende på tid på dygnet och var man är och hur lat man varit. Är van, får lättare panik om jag måste sova över hos någon som har typ 23 grader. Fleece, raggsockor och en filt framför lite värmestrålande eld med lite god dryck är bara livskvalitet i min bok. Hellre det än att ligga i kalsonger som en plågad svettig säl på sommaren (innan man kommit på att slå på AC…)
Starta? Det går automatiskt med fjärrvärme. Gör inget utöver att lufta elementen varje höst. Har dock dragit ner inställningen för inomhustemperatur och lagt övervåningen i malpåse med betydligt lägre temperatur eftersom jag har tillräckligt med rum på övriga våningar.
timpris, har en laddhybrid som inte längre är lönsamt att ladda på nätterna och ingen automatiserad styrning av förbrukning utöver en timer på poolpumpen (750w).
haft 22 tidigare, sänkte till 18-20 när det blev dyrt i vintras och siktar på samma i år. Blev 16 som kallast i sovrummet, det var inte längre trevligt hemma då. Så 18 känns rimligt.
Har inte styrt när värmepumpen startar innan, men nu såg jag till att sänka värmen till 0 så den bara kör varmvatten även när det blir runt 10 på nätterna nu. Vill inte att den ska köra för fullt vid 6 tiden till 10kr/kwh för att huset riskerar att dippa ner under 20 grader. Vill försöka hålla den av så långt som möjligt utan att det blir för olidligt kallt. Vi lär inte se fler månader på under 2kr/kwh på länge nu
Vi brukar ligga på runt 14-15 grader på övervåningen på vintern när vi börjar höja bergvärmen lite i mitten november. Brukar hålla oss till ett rum mest med ljus tända och ligga o läsa eller kolla film under en tjock filt på vinterkvällarna
Det här med “checka in” gick lite sådär ser jag, men kul med aktivitet i tråden.
Jag får väl då nämna att jag är SE4, kör nästan uteslutande luft-luft-värmepump och har timpris nu. Jag har inte startat än och hoppas slippa ett par veckor till. Måltemp vintertid är i snitt 18. När son och särbo är hos mig blir det något högre och är jag ensam något lägre.