Elektricitet: Hur många kWh / mån förbrukar ni?

Nyfiken på hur många kWh el ni förbrukar per månad i genomsnitt (alt totalt per år)?

Ange också gärna:

• antal personer i hushållet
  • hur stort boendet är
  • värmekälla

För referens:

Statistiska centralbyrån har tagit fram olika typkunder för el, normal energiförbrukning för en villa är ca 20.000 kWh/år. Om du har fjärrvärme eller värmer huset på annat sätt än med el är en normal elanvändning ca 5000 kWh/år (dvs 427 kWh/mån).

och

Statistiska centralbyrån har tagit fram olika typkunder för el, en normal energiförbrukning för en mindre lägenhet är ca 2000 kWh/år (dvs167 kWh/mån)" och en större bostad använder ca 5000 kWh/år. Schablonvärdena gäller bostäder som inte använder el för uppvärmning.

Kanske inte den bästa att jämnföra mot… I augusti gick de åt c:a 450 kwh… 180 köpta 270 använda från sollceller…
2 st i hushållet
200 kvm
Vedeldat…

Totalt? Både värme och hushållsel brukar bli 11000-12000 på årsbasis, så snitt under 1000 i månaden. Jag brukar lyckas hålla det under 2000 en kall vintermånad också.
Solcellerna genererar ca 12400 på årsbasis.

200 m2 och ca 1,5 i hushållet. 70-talskåk utanför Malmö.

2 gillningar

80-110 kWh

1 person.
67 kvm.
Hyresvärd betalar för uppvärmning och varmvatten.
220-260 kwh/mån.

220 är normalmånader, 260 är månader med AC och eller Gräddkolapyssel.

1 gillning

Vi bor 2 personer i en 123 kvm villa, under augusti förbrukade vi 810 kwh.

600 /månad utan värme på.

Uppskattat 12500 på årsbas.

Fem pers.

783 kWh i augusti (ingen värme)
Villa 250 kvm - 4 personer
Varav 150 kWh elbil

1 gillning

En i hushållet, hyresbostad. Ca 100 kwh per månad.

Har du 2 st Cnc svarvar hemma igång @janbolmeson :joy::joy::joy::wink: ?

Har ni direktverkande el som uppvärmning?

Radhus från 2014
116kvm
4 personer
5000kWh

Villa ca 190 kvm byggt 2016.
5 personer.
Hushåll + uppvärming (frånluftvärmepump): ca 10000 kwh/år
Pool ca 4000 kwh/säsong (cirkulationspump maj-sept + 29 grader juni-augusti).
Vi kör smartstyrning på bland annat husuppvärmningen vilket jag misstänker gör att det går åt lite fler kWh, men att kostnaden ändå blir lägre.
Ganska jämn förbrukning över året då poolen ökar förbrukningen på sommaren och nybyggt energieffektivt hus minskar förbrukningen på vintern.
Solceller och 10 kwh batteri nyligen installerat (batteriet i första hand för att slippa timprisångesten när vi vill dra igång spis och ugn, men har även köpt/sålt el när det varit billigt/dyrt, men tradingen tröttnar vi nog ganska snart på så fort nyhetens behag tagit slut och vi kommit fram till att vi har viktigare saker att lägga tiden på :slightly_smiling_face:).

Radhus 125 kvm
Förbrukning: 7000 kWh/år senaste året, 247 kWh augusti
Frånluftsvärmepump
Södra Sverige, 2 vuxna ett barn

Alltså - ni som har typ 250 kWh på en månad.

Jag fattar inte hur ni gör. Jag får ju minst 120 kWh på uppvärmning av vatten, 35 kWh på diskmaskin, säg 30 kWh på tvättmaskin, vet inte vad kylskåp/frys och matlagning tar, men säg 50 kWh. Det är ju typ 250 kWh. :thinking: har ni tex fjärrvärme då?

Sedan har jag säg:
100 kWh arbetsplats
20 kWh avfuktare
200 kWh alltid-på (fyra routrar + lampor + kameror + kylskåp + frys + cirkulationspump mm)

2 gillningar

Här kommer vårt bidrag under Augusti månad:

Total förbrukning: 837kwh
Uppvärmning: Bergvärme
Huset: Byggt 2003 - 262m2
Krypgrund med avfuktare
Antal personer i hushållet: 5st varav tre barn i åldrarna 4,14,17

Bor i kranskommun till Göteborg
Årsförbrukning: Ca 20.000kwh

1 gillning

Radhus från 1930 talet, ca 180 m2. 2 vuxna, en tonåring. Elbil, ca 150kwh /mån.
Fjärrvärme : 8000kwh per år
El , kommer hamna på runt 7000kwh i år inklusive laddning av bil. Förra året ca 6000kwh men då utan elbil.

Villa 170kvm + 150kvm källare
16000kWh/år
3 pers
Bergvärme, el-bastu, 20 grader förutom i sovrum och källare (18 grader)

Totalt i snitt ca 150 kwh/mån - lägenhet 3rok där värme/vatten som vanligt ingår i avgiften.

Kyl+Frys+router och ett par LED lampor som alltid står på drar ganska exakt 40 kwh av ovanstående så 110 kwh är rörligt.

Diskmaskin och tvättmaskin drar nog ytterligare 20-40 kwh. Resterande är i princip dator, skärm, OLED och köksprylar.

Jag fattar inte hur de som bor i villa/radhus klarar sig på 250 kwh heller! :thinking:

Jag kör en liten bänkdiskmaskin 1 gång per dag, har min pc igång kanske 4-6 timmar per dag, tvn likaså, har en kyl/frys enhet, spisen igång kanske 45 min per dag i snitt, sen laddar jag mina skärmar och har 4-5 lampor igång under dagarna.

Men jag betalar inte ström för tvättmaskin, torktumlare, värme och varmvatten.

Men de kanske har några trick i rockärmen som jag missat?!