Dygnselförbrukning dec 2022

68 kWh 6/12. Villa på 200 m2 och 2 luftvärmepumpar inställda på 16 grader. Har eldat 2 ggr. Utetemp -10.

Vilket område bor ni i?

Runt 72 kWh per dag de senaste dagarna. SE3.

~210 kvm tvåvåningshus från 70-talet. Bergvärmepump (2 år gammal Viessmann, som ingen annan verkar ha i Sverige…) på nedervåningen, direktverkande el på ovanvåningen. Har ~24 grader nere och snitt på ca. 18 grader uppe.

Vi bor i område SE3

1 gillning

Elområde 3. Blir riktigt nervös nu inför kommande veckorna när de pratar om elpriser på runt 8 kr/kwh.

Har legat kring 30-40 kWh per dag innan men justerade häromdagen värmekurvan på Nibe-pumpen (från 6:a till 9:a och således varmare framledningstemp på vattnet). Det blev varmare inne men på bekostnad av dubblerad energiåtgång.

Villa strax utanför Göteborg på 161 kvm med golvvärme och Nibe 750 Frånluftsvärmepump.

Från och med idag testas en 5:a :slight_smile:

Imponerad. Tror inte det räcker med att säg kvm. Byggår är nog ett relevant nyckeltal också. Vi ligger på 100 kWh per dag vilket för oss är typ 33% bättre mot föregående år. Men kan inte säga att jag tycker det är najs, enda trösten är väl att mitt scenario för de december så bistrare ut.

Vi har som sagt ca 180+60 kvm i ett hus från 1939.

Vi låg under november på 58 kwh/dag. Ska bli “spännande” och de hur det blir nu i december, när kylan har kommit :cold_face:

Edit: vi bor i 123 kvm från 1961.

1 gillning

Villa från -67, 115 kvm + 115 källare. Vind och grund tilläggsisolerad, nya fönster, Elområde SE3.

72 kWh i tisdags. Varmt och skönt inne. I snitt 62 kWh/dygn hittills i december. Bytte från elpanna till bergvärme i våras. Förra året förbrukade jag 175 kWh/dygn första veckan i december. Har tyvärr lite elvärme i hall och badrum som står för 10-15 kWh/dygn.

Får vara väldigt nöjd med tanke på vad ni andra har. Nästan så jag skäms att skriva ut vad jag har.
Snittade 4.6 kWh i November månad.
Eldar så mycket det går för att jag inte har lust att gynna elbolaget i dessa tider och jag har lyckats ganska väl måste jag säga.
Bor i elområde 3 har rörligt.
Har i December månad fram till den 7 December snittar jag 9.5 kWh får se vad det blir när månaden är slut.
Villa 95 kvm enplans. Det är billigt att bo själv :money_mouth_face: :grin:

Snittar 20 kwh per dygn i december. 157 kvm 1982.

2 st luftvp avstängda nattetid. Vvb med vp.

Lyxwr lite med vp-torktumlare men kör mest avfuktning i tvättstugan.

Förra året: 50 kwh per dygn i december. Golvvärmen i badrummet plus elberedare drog massor.

Snittar runt 45 område 4, har barn och fru som inte riktigt är med på det här med att frysa lite innomhus…

Såg siffror igår som är högre än så för kommande vecka.
Vet inte hur de får tag på dessa uppgifter. Vi får nya priset kl 13 dagen innan

Legat på 52-79 kWh per dygn i december. Har tyvärr tvingats köra ca 5-6 tvättar per dag senaste dagarna pga magsjuka. Elpriset är som salt i såren.

360 kvm uppvärmd yta. Hus från 1967. Två vuxna och två små barn. Bergvärme som sprids via golvvärme. Innertemperaturen har legat 17-19 nu när det varit fallande temperaturer. VP inställt på 19 grader.

Radhus med fjärrvärme, ca 190 m2. 3 vuxna en tonåring. I december snittat på 71kwh/dygn. Av detta är 17 kwh el och således 54 kwh fjärrvärme( värme samt varmvatten) Fjärrvärmen går ut i radiatorer samt i golvvärme. I de 17 kwh ingår även laddning av hybrid med ca 5kwh per dag. Torkrumlar all tvätt. Se3.

38kwh igår, nice!

25 kwh igår med ett par tvättar och torkning.

Drygt 40 kWh/dygn i december exklusive elbilsladdning. Eluppvärmning, gammalt hus på landet, men vi har stängt ner större delarna av huset och stödjer så mycket vi kan genom att elda i kaminer. Lyckas vi fortsätta så här så kommer vi ha halverat förbrukningen jämfört med 2021 :slight_smile:

Tillägg: Hus från 1800-talet, ca 200 kvm

Ändå bra besparning jämfört med tidigare år med tanke på att ni har elbil nu. Hur många kwh per dygn blir det på den?

1 gillning

Snittet just nu när det är runt 0 grader så ligger vi ca:

• 100 kWh per dag för värme och all förbrukning
  • 10 kWh per dag på bilen (kört lite mer och den drar lite mer)

@MPJ - skulle du säga att 100 kWh vid 0 grader är normalt. Historiskt har vi legat enligt nedan. 2022 är så klart prognos.