Jag fick höra från min far att han satt upp en luft-luftvärmepump i sommarstugan. Där har han tydligen en årsförbrukning på runt 8000 kWh. Han bor där på sommaren men har då inte värmen på alls. Sedan står någon sorts “underhållsvärme” på under övriga året och den drar alltså en väldig massa. Nu är tanken att luft-luftvärmepumpen ska göra att förbrukningen går ner kraftigt. Jag har ingen riktig erfarenhet av det här scenariot. Är det någon som vet om det fungerar?
Förstår inte riktigt frågan?
Ja luft-vattenvärmepumpar fungerar. Det är en form av värmeväxling med någorlunda komplex flödesmesdynamik. och lite rörliga delar.
Gällande driften så blir den billigare/lägre om värmeväxlaren är effektivare än föregående system.
Att de fungerar tekniskt är jag med på. Poängen var här att använda dem för underhållsvärme i en sommarstuga och att det ska gå ihop sig ekonomiskt på ett bra sätt. Frågan handlar om att någon har gjort samma sak och kan tala om ungefär hur lång avbetalningstiden är eller om det nu finns några andra parametrar av betydelse. Det är ju när det är kallt ute som underhållsvärmen är dyr och det är mest angeläget att den ska leverera.
Räknade på 4 års pay back till vår luftvärmepump i garaget, men med dagens elpriser lär det bli markant mindre.
Grovt kan du ju uppskatta besparingen genom,
(Dagens energiåtgång värme - (Dagens energiåtgång värme * SCOP dagens utrustning / Scop ny utrustning)) * elpris = årsbesparing.
Om 8000 kwh i värme med direktverkande el, 2 kr/kwh samt köpa luftvärmepump med SCOP 3 blir det ca 10 000 kr/år. Nu tror jag iof inte att det användes 8000 kwh bara för värme.
Nu var det några år sedan (2015-16?), men det är helt klart värt det. På den tiden kostade det 15k har jag för mig för hela klabbet. Skönt med AC på sommaren också.
Har en äldre 58m2 sommarstuga i Strängnästrakten med Panasonic Luft-luft. Förbrukar årligen 8000kWh enligt samma scenario.
Alltså inte givet att det ger någon nettobesparing jämfört med direktverkade el som underhållsvärme?
Grovt räkna, 2-3 gånger lägre elförbrukning för värme i ditt scenario.
En förutsättning är att välja en VP som har någon form av läge för underhållsvärme (t.ex 10 grader) på vintern.
Måste han ha värmen på överallt? Vi stänger normalt av värmen i allt utom badrum o kök och vi ligger runt 5500 kWh per år (eluppvärmt).Vi brukar ha på värme från oktober till typ påsk.
Vi har iofs ett gammalt hus men det har aldrig varit några problem att ha det bitvis kallställt. Snarare tvärtom så får vi färre möss inne…
Som jag uppfattat det brukar värmen stå på i köket och i anslutning till vattenrör. Jag har inte satt mig in i exakt hur det sett ut men alla dessa mängder av element som finns överallt brukar inte stå på. De bor där hela sommarsäsongen så det drar ju upp förbrukningen något. Standarden på alla elektriska prylar är också äldre vilket sannolikt drar upp förbrukningen något.
Precis min tanke. Har han nå’n vanlig som manglar ut minst 17 grader hela vintern så blir ju läget ett annat.
Sedan handlar det om var stugan står också. I en skog i Småland eller på kalfjället?
Frysbox(ar), gammal kyl, vana att göra mycket mat i ugnen, handdukstork osv. Jag kan se mycket annat i en stuga som drar. Kanske har de t o m en eldriven bastu i källaren.
Ja det fungerar fint.
Vi har en LLVP i sommartorpet, som går på underhållsvärme och håller kåken fuktfritt och ca 10 grader. Den kan styras på distans och därmed går det att värma upp huset innan vi ankommer.
Det kommer sannolikt spara din far en ordentlig del av underhållsvärmen.
Förr sa man att man stoppade i en krona och får tillbaka tre kronor jämfört mot direktverkande el.
Skulle tro att det stämmer idag med.
Ja vi har en i fritidshuset och det är väldigt smidigt. Vi styr den med en app och höjer upp värmen innan vi ska dit, på vintern. Vi hade bara radiatorer innan men sedan 7 år en Panasonic luftvärmepump.
Dock så kör vi med 16 grader hela vintern. Jag är orolig att vattenledningarna är riskutsatta om vi sänker till underhållsvärmeläget (det läget är 8/10 grader tror jag). Det finns inget läge mellan 16 grader och underhållsvärmeläget.
Men jag skulle väl spara rätt mycket på att sänka temperaturen på vintern. Om jag ser till att luften kommer till badrum och kök (som dessutom ligger nära pumpen), kanske jag klarar att sänka till underhållsvärmeläget då? Huset är bra isolerat.
Det man kan göra är att ta dit en rörmokare som drar ut vattnet ur rören om man är orolig för att det ska frysa. Vi funderar på att göra det i år med tanke på elkostnaden och ha hela huset kallställt. Det lär bli mer kostnadseffektivt.
Man kan tro att det ska bli fuktigt men det blir inte det om man har god ventilation + ventilerad grund så att det inte kommer in för mycket markfukt. Som sagt dock, hus som är 100+ år.
Sommarstugor, som man hör på namnet är sällan isolerade väl. Se över den biten, går säkert att få ner 10-20% om det är byggt pre 1980 och och knte har tätats.
Bra idé. Säkert värt att se över.
Det är en risk att täta för mycket. Hur kallt man kan ha det beror på ventilationen, skulle jag säga. Är ventilationen fullgod handlar det i första hand om att skydda vattenhållande rör från att frysa.
Fördelen med direktverkande el är att det fungerar utan vatten som kan frysa. Kanske räcker det med att bara hålla tappvattnet frostfritt. Och att flytta möbler och ev tavlor från ytterväggarna så att luften kan röra sig fritt.
Jag bor i en gammal sommarstuga på 70 kvm. Vinterbonad. Vintertid värmer jag även ett hundhus och en snickarbod. Har luftvärmepump som uppvärmning + direktverkande elelement, som jag måste sätta på de kallaste vintermånaderna ff a för att det blir så fuktigt. Förbrukade 8800 kwh förra året. Men då snålar jag rejält med värmen vintertid och har sisådär 15-17 grader. Det räcker alltså inte för att värma upp hela stugan till komfortvärme. Möjligen finns nyare modeller som fixar det?