Elräkningen - var börjar jag?

Nyinflyttad i ett gammalt oisolerat trähus på 400 kvadratmeter plus källare. Värmen kommer från en markvärmepump samt två luftvärmepumpar. Det är ungefär det jag vet om energin. Jo, just det, jag vet att jag till och med igår är uppe i 1085 kWh för 2024. Alltså runt 200 per dag (igår landade det på nästan 300).

Hur vet man om det är läge att försöka få ned elräkningen? I vilken ände börjar jag? Funderar på om man ska installera bergvärme med två eller tre hål - kan det löna sig?

1 gillning

När du inte vill eller kommer ha möjlighet att betala. Hur ser dit elavtal ut?

Sänk inomhus tempraturen om det är möjligt.
Måste alla 400m2 + källare ha skön temperatur

Se över ålder på pumpar och värmeberedare. Har de gjort sitt eller behöver de bytas ut alt service.

1 gillning

Om huset är oisolerat är det förmodligen lämpligast att börja där, mer pang för pengarna att lägga till lagom mycket isolering. Har du 400kvm så kanske du kan avvara några kvadratmeter till att sätta isolering invändigt, t.ex.

5 gillningar

Isolera huset kommer ge större besparing än bergvämepumpen.

5 gillningar

Du bör ta in ett proffs där. Gamla trähus kan börja mögla om du isolerar fel.

8 gillningar

400 kvadrat oisolerat gammalt hus låter som ett hus där man inte använder en del rum/våningar på vintern.

5 gillningar

Hur det ser ut? Rörligt. Inte spot-pris, men rörligt per månad. Besvarar det frågan?

Ska vara tydlig. Det är isolerat i vinden och ovanför en utbyggnad. Men inte i väggarna. Tror inte det är så aktuellt heller, då vi dels renoverat en del dels på grund av risk för fuktskador (givet att större delen av huset är 150 år gammalt och självdrag).

Det är några rum som sällan används. Räcker det att skruva ned termostaten på radiatorerna då? Hur ”vet” då värmeanläggningen att elementen är avstängda? Vad är rimlig temperatur i ett rum, om målet är att undvika skador (på huset) för att det är kallt?

1 gillning

Ja. Anläggningen vet inte men termostaten stryper behov av varmvatten i den radiatorn. Ju mindre vatten som behöver värmas upp desto billigare.

Runt 5-10grader varmt är ok. Beroende på luftfuktighet.

1 gillning

Värmepannan matar ut vatten med X temperatur beroende på dens avläsning av värmen i huset och utomhus. Stryper du en radiator så vet inte pannan om det, utan kommer bara behöva mata ut en mindre mängd vatten. Detta så tillvida att inte det leder till att temperaturen i huset sjunker där termostaten som styr värmeanläggninen sitter, då behöver den så klart jobba lite hårdare.

Dock: Du kan ha enrörssystem om det är gammalt, då kommer radiatorer längre fram i slingan bli kalla om du stänger av ett tidigare, så då funkar inte planen.

Lätt att vara efterklok, men ni skulle passat på att sätta in lite isolering också. Ibland blir det ju kallt, liksom. Man kan ju annars isolera utifrån också om man ändå tänker göra vid fasaden vid något tillfälle… Vad betyder “är isolerat i vinden”? Är det proppfullt med lösull, eller är det ett par decimeter 150 år gammalt sågspån som ligger där bara?

2 gillningar

Beroende på hur mycket den svider. :sweat_smile: Tjänar du flera 100k i månaden kan det ju kvitta. Du skrev inte var huset står? Men över 1000kwh på en vecka är mycket. Vårt hyfsat moderna hus har använt 200 och då har det varit ovanligt kallt också…

Här kan ju jämföra lite vad folk har.

Genomsnittet ligger på 88kwh/kvadrat per år.

Edit: Använde några filter som liknar ditt lite grann. Imponerande låg förbrukning om folk varit ärliga.

Så någonstans i huset bör det sitta ett termostat som markvärmepumpen känner av? Ingen aning om var det i så fall finns.

Vad jag läst på är det lite skakigt att tilläggsisolera gamla trähus. Men sen vet jag inte hur mycket det hade hjälpt heller, då fönstren är uråldriga och väl sannolikt läcker som såll.

Ang. termostaten: Ja, typ så. Annars skulle den ju t.ex. mata ut varmvatten hela sommaren också. Så någon slags reglering måste ju finnas.

Visst finns det massor med fällor när det kommer till att tilläggsisolera gamla hus, det innebär att man måste göra massa extra research och vara vaksam på vad som händer efteråt. Men det är inte omöjligt. Om det är så illa isolerat som det låter så har du ju fördelen att du kan börja i den ände som är mest kostnadseffektiv, för allt behöver ändå göras ändå. Du kan ju ta in en energiexpert som får kolla på huset för billig penning, och det finns ju ett avsnitt av podden som handlar om energieffektivisering av hus också.

Huset står fem mil från Stockholm. Och över 1 000 på en vecka…det är alltså till och med igår (5 januari). På veckan är jag rädd att det blir uppåt 1 500.

Vid värmeväxlaren finns en blandventil som tillsammans med en utomhussensor bestämmer hur varm framledningstempraturen ska vara i systemet. Detta beror då på pumpens inställning och tempraturen utomhus.

Ja. Mycket möjligt.
Hade förgående ägare någon årsförbrukning totalt du kan ta hänsyn till? Brukar finnas
Kan ge fingervisning om vad som brukar förbrukas.

Resonemanget att det inte lönar sig att isolera väggar för att fönstren är dåliga är inte vettigt. Dom läcker parallellt oberoende av varandra dvs läckagen summerar sig.
Jag vet att vissa inte vill byta sina gamla fönster för att dom är vackra etc.
Jag fick dock nog av att fixa och måla med mina gamla extremt innefektiva 2 glasfönster från 60-ytalet efter att ha fixat 1 st. (det minsta) . I dare you. Vackert sjunker snabbt i viktighetsgrad när du fixat ett eller betalat för det och värmen dom läcker och ändå fryser om tårna.
Vi bytte alla fönster till modernast tänkbara. med 3 glaskasetter med argonfyllning,tunna oxider på glast som håller inne värmestrålning etc. Man tvättar då bara 2 ytor och dom läcker faktor 3 ggr mindre värme. Inget nämnvärt kallras nedanför dom. Mina behöver aldrig målas (PVC stommar). Ser nya ut 10 år senare.
Ytterväggarna får ni ta hjälp med. Dom kan var fyllda med skrynklade gamla tidningar. gamla myrstackar! eller sågspån. Många isolerar fasader på utsidan när fasaden byts och isolerar där minst 10 cm.

2 gillningar

Lite komplicerat, men för att fatta det kort: De tidigare ägarna, som ägde det i omkring fem år, använde inte huset. Och på grund av orsaker är de extremt krångliga att ha att göra med. Men hade vad jag förstår hade de en viss uppvärmning.

Då huset är så gammalt som du säger hade jag kollat med kommunen så att du inte har någon k/q-märkning eller liknande på kåken, kan stå dig riktigt dyrt om du gör någon ändring/förvanskning av fasaden och väljer att isolera utvändigt och inte följt gällande lagstiftning. Bara ett fönsterbyte kan trots allt vara bygglovspliktig.

K-märkt eller Q-märkt är det inte.

…men att byta fönster är nog inte aktuellt ändå. Min bättre hälft är vill att de ska bevaras.

Mitt tips är att ringa energi avdelningen i din kommun. Det ska gå minst 1 person som hjälper till att analysera din bostad, tjänsten är kostnadsfri och de åker ut till dig för att kunna göra en sån rättvis analys som möjligt. Jag tror att du även kan kontakta el bolag för att göra detta (gratis).