Byta fönster eller inte?

Jag köpte ett radhus från -76 för två år sedan. Det finns idag en luft-luftvärmepump på nedervåningen samt en kombinerad pellets- och ved-kamin. Föregående ägare har tagit bort alla el-element. På ovanvåningen är dom vanliga fönstren utbytta mot moderna (ej två takfönster dock). På nedervåningen är alla sex fönster original, klassiska sidohängda.

På vintern blir det väldigt kallt inomhus, speciellt på nedervåningen (då värmen lätt försvinner upp). Det är väldigt kallt vid fönstren och på morgonen är det ibland typ 13-14 grader på nedervåningen om det är kallt ute.

Jag har tidigare funderat på att byta fönstren på nedervåningen för lite bättre inomhusklimat och förhoppningsvis lite energibesparingar men av olika anledningar har det inte blivit av. Nu går jag i tankarna igen dock pga elpriserna…

Hur mycket energi sparar man på fönsterbyten egentligen? Tycker åsikterna går isär och fönsterfirmorna säger det är massor och återbruksfolket säger att det är lite :expressionless:

Tror ni det skulle vara värt att byta fönster? Lägger man en ~60k på det så är det ju ganska mycket el man annars hade fått för dom pengarna. Förstår ju att det inte kommer spara in 60k på en vinter såklart men hur stor skillnad tror ni det kan göra, både i komfort och energi?

(Nu när jag skriver det inser jag att det nog är omöjligt att svara på men någon annan kanske har bytt fönster och kan svara på hur det blev för er i alla fall? :sweat_smile:)

Jag bor i ett hus från ’75 och bytte alla fönster 2004 resp 2010. Just drag/kallras nere och värmeflykt ur takfönstren var mina problem.

Jag gjorde lite överslag 2005 och tycktes tjäna in ett vanligt fönster om året ungefär. Takfönstren tog två år var…

Nu är ju elen dyrare (liksom fönstren iofs) och största vinsten är ju som alltid komforten.

1 gillning

Allt kan inte mätas i pengar. Hade jag 14 grader eller mindre i ett hus vissa delar av vintern hade jag bytt snarast.

6 gillningar

Hade kontakt med Energicentrum, kommunens rådgivare. De hävdade att det aldrig går att räkna hem ett fönsterbyte. Vi bytte ändå och är grymt nöjda, ljusare och tystare. Huset är från 1978.

4 gillningar

Håller med @Nestor om att vissa saker måste få kosta.
Nya fönster absolut, men hur står det till med värmetillförseln? En modern luft/luft-värmepump borde väl orka mer än 14 grader, även om det är kallt ute? :thinking:

Tror svårt att räkna hem äldre uträkning från energimyndigheten men går att uppdatera med nya elpriser osv

Från energimyndighetensrapport
https://energimyndigheten.a-w2m.se/FolderContents.mvc/Download?ResourceId=104016

Nu hade jag bytt iaf om det va 14C inomhus men var försiktig så du inte rubbar husets ventilation för mycket.

1 gillning

Ja den har väl ett gäng år på nacken kanske… Plus att den sitter vid trappan så känns som det mesta bara seglar upp på övervåningen. Där jag mätt 14 är vid fönstret längst ifrån innedelen till värmepumpen.

Vi har nått våra fönster från 40-talet. Räknade först på det och tyckte inte det var värt det, men ångrade oss sen av komfortskäl. Verkligen verkligen värt det av komfortskäl.

Första 2 bytte vi och lät snickaren köpa in dem, men för resten såg vi i offerten att priserna var dubbla mot vad byggrossen begär för dem (outline - elitfönster). Så vi köpte fönsterna själva men lät snickare göra jobbet. Ca 5 000kr överpris per stort fönster att låta snickaren köpa in dem… :slight_smile:

1 gillning

Om vi säger så här: Mina takfönster var så dåliga så att rutan på ett av dem satt och skramlade i fönsterramen. Då håller kalkylen. :sweat_smile:

3 gillningar

Tips: Jag har draperi nederst i trappan vintertid. Det gör stor nytta för att hålla värmen nere.

Jag bor i ett radhus byggt 1980 och bytte alla fönster och dörrar i huset för några år sedan. Jag har inte räknat på någon besparing och vet heller inte riktigt hur jag skulle göra det. Vi har fjärrvärme med relativt förmånligt avtal så värmen är i dagsläget inte jättedyr.

Jag bytte till PVC-fönster och tycker att det hitttills har fungerat bra. En väsentlig fördel med dem är att de utöver att ge värmeisolering är relativt billiga och ger bra skalskydd. Jag har haft ett misslyckat inbrottsförsök sedan vi gjorde fönsterbytet.

Skillnaden när det gäller inomhustemperatur och komfort är stor. Här har det dock även tillkommit ett nytt styrsystem för hela området och nya termostater som jag bytt. Allt är sammankopplat men fönstren är definitivt en väsentlig del av det hela.

1 gillning

Ja, den värmen gör ju nytta på övervåningen så mindre förlust än man tror :wink:

Generellt sett har det tidigare ofta ansetts ganska olönsamt att byta vettiga/hyfsat moderna fönster i förtid (tvåglas/äldre isolerglas) innan de i övrigt börjar bli dåliga. I isoleringsavseende har jag för mig att en tätare rullgardin, neddragna persienner eller kraftigare gardiner kan göra lika mycket skillnad. Så det kan ju vara ett enkelt/billigt knep at prova med.

Sen är ju ofta elpriserna helt annorlunda numera än “förr” så då blir det så klart många bäckar små.

1 gillning

284 kr per kvadratmeter fönster som bytts om man bor i Stockholm, går från 2,8 i U-värde till 1,2 samt elen (inklusive nätavgifter och skatter) blir 2 kr/kwh. Detta exempel utgår från energiinspektionens räkneexempel.

För ett låg pris fönster samt egen installation av fönstret så pratar vi om en payback på 7,5 år.

Går totalpriset på el upp till 3 kr/kvh som inte vore en omöjlighet i vinter så blir det en payback på 5 år.

Exempelvis lågprisfönster,
https://www.nordiskafonster.se/fonster/pvc/iglo-5-classic/oppningsbart-1-luft-pvc-fonster-2-glas-drutex?gclid=Cj0KCQjworiXBhDJARIsAMuzAuwANGglNCZMN5RtDkggBsUAtpq99mtClkyNRqtwrQDTm6FVCRtzt5AaAubXEALw_wcB

Verkar vara bättre lönsamhet i fönster än solceller men mycket beror på regler, då vi får sätta in fönster själv med får inte koppla ihop solceller själva :man_shrugging:.

En liten estetisk och byggnadsvårdsvinklad synvinkel om ni beslutar att byta fönster.

Fönster är en djungel! Oftast är det lättare med gamla träfönster som byggdes för att hålla och även för att kunna underhållas, som bonus är de oerhört vackra. Behåller man sina gamla träfönster och renoverar dom, så höjer de också värdet på huset, då många vill ha husets originalutseende och det maxade ljusinsläppet som träfönster ofta ger. Underhåller och renoverar man sina gamla fönster håller de ofta längre än själva huset. Kärnvirke ftw!

Med modernare fönster i metall och pvc är det knepigare, livslängden är ofta kort och de är inte byggda för att kunna lagas och underhållas. Men ta gärna originalfönstrens utseende och design i beaktning om ni skaffar nya. Framför allt kan ljusinsläppet bli mycket sämre om man väljer fel fönster. De flesta av oss har sett dom, de breda plastbågarna som ibland är målade i titanvitt som lyser oharmoniskt på äldre fasader. Stämmer de nya fönstren in väl med husets arkitektur, så bibehålls eller till och med höjs värdet på huset, medan motsatsen kan sänka värdet.

Men kanske kan det hjälpa med att kolla över befintliga fönsters tätning? En värmekamera kan belysa var värme läcker ut ur huset, ibland kan de ge överraskande resultat. Tror det går att ordna med det via husbesiktare.

5 gillningar

Du kan räkna ut besparingen på denna sida Vad sparar du på att byta till energimärkta fönster? | EQ Fönster

En bra sak att tänka på om du väljer väldigt energieffektiva fönster är att man ofta får kondens på utsidan under vår och höst eftersom att det yttersta glaset blir så kallt (värmen stannar inne). På fönstren du har idag så åker värmen ut och värmer upp det yttersta glaset vilket gör det svårare för kondens att binda sig. Du kan googla kondens nya fönster för lite mer information. Redan mellan U-värde 0,9 och 1,1 är det rätt stora skillnader i hur länge kondensen stannar. Risken är extra stor om fönstren sitter liv med fasaden ute, det är lite växlighet. Det finns så kallade antikondensglas (AGC) men personligen har jag lite svårt för dom för dom är mörkare och det är en beläggning på själva glaset så dom blir knepigare att tvätta.

En annan bra sak att ha i åtanke är att kolla hur stor den nya glasytan blir, det finns olika serier hos dom flesta tillverkarena med olika stora karmar. I regel kan man säga att det alltid blir mindre glasyta i nyare fönster på grund av stabilare konstruktioner. Du finner snittritningar på dom flesta tillverkarnas hemsidor.

Tänk också på ventilationen, om det inte finns tilluft idag skulle jag beställa fönstren så dom har spaltventiler från fabrik (en ventil per rum ej badrum, kök eller tvättstuga då du har frånluft där). En ventil täcker cirka 20kvm med tilluft vid normal takhöjd. (Detta gäller bara om du har så kallat “självdrag”).

Sist men minst skulle jag rekomendera att välja ett välkänt fabrikat som SP, Traryd, Elitfönster, Outline, ERA-fönster eller liknande. Det kan vara lockande med lågprisfönster eller PVC-fönster men mitt råd är att köpa något lite mer känt varumärke så kommer det vara enklare få tag i bra montörer och enklare hitta reservdelar framtiden.

1 gillning

Mitt hus är byggt -68 och hade gamla fönster.
Eftersom jag jobbar med energieffektivisering så följer jag upp husets förbrukning på månadsbasis och även mot SMHI:s klimatdata (för att få jämförbar statistik utifrån väder och vind).
Har gjort detta sedan huset köptes för 25år sedan.
Skillnaden i energiförbrukning före och efter fönsterbytet är knappt mätbar. Skulle man räkna payoff så är det nog upp mot 100år.
Det mest märkbara efter bytet var att ljuden utifrån inte kom in längre.
Gamla 2 eller 3-glas fönster är rätt ok om man tätar med lite gummilister runt.

Däremot har jag gjort andra åtgärder som gav betydligt bättre besparing.
Det ena var att tilläggsisolera vinden (från 20 till 50cm) samt att flytta den befintliga luftvärmepumpen.
Den satt så den mesta värmen gick upp på övervåningen.
Flyttade in den så långt från trappan som möjligt.
Komforten blev betydligt bättre.

3 gillningar

I Sverige är det vanligt med träfönster. I de flesta andra länder är PVC-fönster standard. I ett större sammanhang är det alltså Sverige som är avvikande.

Om man bor i ett äldre hus från 20- eller 30-talet så är PVC-fönster av standardtyp inte ett lämpligt val. Det finns särskilda PVC-fönster med anpassat utseende men då är de inte billiga längre.

PVC-fönster passar bäst i massproducerade hus från 70-talet och framåt. Det är också vettigt att titta på PVC-fönster när det gäller takfönster. För takfönster finns normalt inga funktionsmässiga eller estetiska variationer att ta hänsyn till. De har dessutom typiskt sett dåligt u-värde vilket även gäller PVC-fönster, alltså i relativ mening.

Vill man spara några kronor så går det att sätta i en glaskassett i det befintliga fönstret (man byter ett glas mot isolerdito).
Är fönstren i gott skick är detta ett vettigt alternativ.

2 gillningar

10x10 (1x1m) kostar 2100kr enligt den sidan. Om vi bortser från eventuell frakt behövs även:

Karmskruv 4st 40kr
Drevremsa 1 rulle 70kr
Foder utsida 150kr
Smygar, foder insida 550kr
Fönsterbleck 70kr
Diverse (färg, spik, bleckskruv, ev kilar) 150kr

Totalt 3130kr inkl fönster, förutsatt att man inte har exempelvis myggnät eller persienner som behöver bytas, att befintliga fönster har standard modulmått (så var det inte här :crazy_face: : ).

Drygt 10 års payback alltså, om man inte värderar eget arbete, väljer ett billigt fönster och har de verktyg som behövs.

Som fastighetsägare är det få saker som ger större nytta och återbetalar sig fortare än att byta äldre glödlampor mot lågenergilampor samt kontrollera att tätningslister på fönstren är i bra skick. Behåll fönstren och sköt underhållet.

För de som skriver att komforten ökar med nya fönster hade jag istället övervägt att sätta in ett vattenburet system med radiatorer.

3 gillningar