Jag köpte ett radhus från -76 för två år sedan. Det finns idag en luft-luftvärmepump på nedervåningen samt en kombinerad pellets- och ved-kamin. Föregående ägare har tagit bort alla el-element. På ovanvåningen är dom vanliga fönstren utbytta mot moderna (ej två takfönster dock). På nedervåningen är alla sex fönster original, klassiska sidohängda.
På vintern blir det väldigt kallt inomhus, speciellt på nedervåningen (då värmen lätt försvinner upp). Det är väldigt kallt vid fönstren och på morgonen är det ibland typ 13-14 grader på nedervåningen om det är kallt ute.
Jag har tidigare funderat på att byta fönstren på nedervåningen för lite bättre inomhusklimat och förhoppningsvis lite energibesparingar men av olika anledningar har det inte blivit av. Nu går jag i tankarna igen dock pga elpriserna…
Hur mycket energi sparar man på fönsterbyten egentligen? Tycker åsikterna går isär och fönsterfirmorna säger det är massor och återbruksfolket säger att det är lite
Tror ni det skulle vara värt att byta fönster? Lägger man en ~60k på det så är det ju ganska mycket el man annars hade fått för dom pengarna. Förstår ju att det inte kommer spara in 60k på en vinter såklart men hur stor skillnad tror ni det kan göra, både i komfort och energi?
(Nu när jag skriver det inser jag att det nog är omöjligt att svara på men någon annan kanske har bytt fönster och kan svara på hur det blev för er i alla fall? )