Byta fönster eller inte?

Förvånar mig inte. Jag funderar på att byta fönster i villan men inte främst av energibesparingsskäl utan mer för att jag inte har lust/ork att göra underhåll. De börjar bli gamla och dåliga så jag är mer ute efter att få nya och underhållsfria fönster.

Om det är äldre träfönster och ni byter till nya i andra material, se till att göm undan de gamla fönstren i ett uthus eller på vinden. Släng dom inte!

Ägare efter dig kommer älska dig för det! :blush:

Sen finns duktiga hantverkare som gärna tar hand om fönster, både renovering underhåll. :wink:

2 gillningar

Jag bytte till Westcoast Windows för 3 år sedan, stor skillnad på komfort mot original fönstren från 1948. Skönt att slippa underhåll då det har aluminium utvändigt. Men ändå snygga med invändigt kvistfritt trä. Utvändig kondens på fönsterna en tidig kall höst morgon är bara ett kvitto på att fönsterna är välisolerade och fungerar. De försvinner så fort solen tittar fram. Låter kanske som jag vore återförsäljare av dessa, men jag är faktiskt galet nöjd. Tidigare hörde man biltrafiken utanför, det gör man inte alls längre. Däremot kommer man säkerligen långt på att täta de befintliga fönsterna, i mitt fall så var det inte ens tätt där yttre ramen låg anslutet mot huset. Passade även på att välja fönster utan ventilation då huset har FTX-ventilation. Ekonomiskt sätt är det nog svårt att räkna hem nya fönster.

Det är nog väldigt vanligt att ha vattenburet system och ändå vilja ha moderna fönster för komforten dock. Vi har vattenburen värme till elementen under fönsterna men tyckte ändå att det strålade så kallt från fönsterna bak tv-soffan att vi inte ville sitta där utan tjocka gardiner fördragna när det var minusgrader ute. Att dra för gardinerna när allt redan är mörkt och dystert på vinter är inget jag uppskattar.

Med de nya fönsterna finns det inte en tillstymmelse till kyla från dem när man är nära dem. Otroligt skönt, och så mycket ljusare vi kan ha det på vintern!

Här kommer en kort video på fenomenet att hitta köldläckor med värmekamera, där det ofta är bristande isolering som är boven.

Filmen är fokuserad på nybyggda hus, men samma princip gäller för alla hus.

https://youtu.be/qcihhSofQj8

Ja det där hade varit nice att testa. Finns ju att hyra billigt på Hygglo tex. Men då måste man vänta till vintern för att få bra resultat misstänker jag.

1 gillning

Det är nog bäst när det är lite svalare än nu i alla fall, kan jag tänka mig. Men behöver nog inte vara 16 minus.

Ser ganska kul ut att leka med en värmekamera, bara att det är skoj kan vara värt hyran. :blush:

Att sätta in vattenburet system som någon föreslog ökar möjligen komforten men att installera för att spara pengar (om man redan har luft/luft) är ingen bra inverstering.
Grannen gjorde det (nytt vattenburet och begvärme) och har högre elförbrukning än mig (har direktv + LVP)…

1 gillning