Fjärrvärme vs. värmepump vs. annat?

Jag noterade att @janbolmeson har kopplat in fjärrvärme och stängt av sin värmepump. Iallafall tolkade jag något inlägg på det sättet. Är det helt enkelt så att fjärrvärme i dagsläget är “det bästa” uppvärmningsalternativet? Jag förstår att fjärrvärmetaxorna varierar en del och det pratas också mycket om en “kostnadsexplosion” på fjärrvärme.

Tidigare har ju bergvärme i många fall jämställts med fjärrvärme. Det har pratats om någon brytpunkt i elpris när fjärrvärme typiskt sett blir mer fördelaktigt. Dock är ju den bilden rimligen kortsiktig. Elpriserna går upp och ner medan fjärrvärmepriset rör sig mer som en atlantångare. Om man ska jämföra med något borde det alltså vara det genomsnittliga elpriset över tid i första hand.

Jan verkade ju tidigare ha onormalt dyr uppvärmning av någon anledning. Åtminstone tolkade jag en del olika inlägg på det sättet. Sedan kanske det beror på stor yta, takhöjd, isolering eller andra faktorer.

EU har ju iallafall tidigare legat på för att jämställa biobränsle med fossila bränslen och därmed lägga på skatt på bland annat fjärrvärme. Jag vet inte exakt hur nuläget ser ut men jag tror inte att den här frågan är helt död. I grund och botten är detta rimlig politik.

EU-kommissionens förslag om skatt på biobränslen möter protester | ENERGInyheter.se

1 gillning

Stämmer bra! Men man ska komma ihåg att jag är en kontraindikator där det historiskt varit lönsamt att göra tvärtom mot vad jag säger. :joy:

För mig är det även ett värde i att:

1. Det minskar komplexiteten
  2. Jag sätter mig i samma båt som kommunen
  3. Det blir ett icke-problem och en sak mindre att oroa sig för
  4. Min värmepump var inne på 13 året.

Så den ekonomiska aspekten kommer typ på 3 plats.

4 gillningar

Då kan jag ju kontra med att vi har en värmepump hos min far (i mitt föräldrahem) som installerades 1983. Den fyller 40 år i år. Den tuffar på bra. Kompressorn har vi bytt någon gång men annars är den såvitt jag vet i original.

Vad är din bedömning av det ekonomiska då? Jag har själv fjärrvärme och samfälligheten har bundet avtal fram till 2028. Det har visat sig vara en bra modell.

Ingen aning, skriver utifrån min egna upplevelse.
Bor i en radhus i en förort i Stockholm.
Har fjärrvärme, min el-kostnad och VA-kostnad ligger på totalt ca 1,5 k i månaden. Anser att det är relativt billigt.

1 gillning

Jo, jag är med på bilden. Jag har inte så hög kostnad själv heller. Dock kan det ju finnas en del variationer.

1 gillning

Som högst var det förra vintern, fakturorna från vattenfall landade på ca 2,4 när det var som dyrast.

Nu band jag det på ett år för ca två veckor sen. Vill ha det stabilt. 110 öre per khw.

1 gillning

Svärföräldrarna slänger strax sin oljepanna från -67. :wink:

2 gillningar

Det är ju omöjligt att säga något om vad som kommer vara billigast flera decennier in i framtiden. Men när jag har funderat så har jag konstaterat att det krävs inga fantasipriser på elen för att kostnaderna ska vara ungefär desamma i dagsläget. Detta eftersom värmepumpar är dyra och har begränsad livslängd.

Lägg därtill Jans punkter och saker såsom “oberänsat” med varmvatten så tycker nog jag också att fjärrvärme är det “bästa” sättet att värma idag.

2 gillningar

Den borde vara kandidat för K-märkning …
Hur gör de med tanken ?

Tanken blir kvar p.g.a. “anledning”. (svårt/dyrt att få ut den, så tydligen lämpas det problemet över på generationen efter dom…)

En faktor är ju också att det finns fjärrvärme att dra in. :exploding_head: Jag hade nog gjort det om möjligheten finns. Bergvärme hade dock aldrig lönat sig här…

Farsan delade tanken med en vinkelslip och slängde på skroten, varken dyrt eller komplicerat. :face_with_monocle:

1 gillning

Vi köpte nyligen hus. De nuvarande ägarna bytte från fjärrvärme till luft/vatten värmepump som enligt dem betalade sig på endast 3 år. Går man på den äldre energideklarationen så är energianvändningen sänkt markant sedan fjärrvärme-tiden. Driftkostnaden är också väldigt låg om man går 12 månader tillbaks.

Är novis på allt som har med hus och villor och göra så vad vet jag. Får väl se hur det blir när man tar över efter nyår. Har börjat nörda ned mig ordentligt i hemautomation. Nu ska allt optimeras efter timpris. :wink:

Det stämmer rimligen att energianvändningen är sänkt. Sedan varierar ju fjärrvärmepriserna mycket mellan olika orter och det kan också påverka.

Fjärrvärme - pris och kostnad | Energimarknadsbyrån (energimarknadsbyran.se)

Värt att nämna är att fjärrvärmepriser och elpriser på lång sikt indirekt bör korrelera.

Fjärrvärmebolagen har lokala monopol och priset på fjärrvärme sätts oftast via såkallad alternativprissättning. Dvs priset på fjärrvärme sätts inte efter kostnaden för produktionen utan i princip på så hög nivå fjärrvärmebolagen kan komma undan med innan folk byter till en billigare uppvärmning, vilket oftast är bergvärme. Om priset för bergvärme (= indirekt priset för el) höjs så kommer priset på fjärrvärme automatiskt att höjas. Om detta förhållande gäller åt båda hållen ska jag låta vara osagt (dvs huruvida alternativpriset bara är ett golv eller också ett tak).

Det borde finnas en viss prisskillnad emedan en fjärrvärmeinstallation har längre livslängd än en värmepumpslösning och investeringskostnaden och dess avskrivning samt underhållskostnader skiljer sig åt och det är ganska stora pengar i sammanhanget, utslaget på livstiden.

1 gillning

Visst är det så. Och priser på både fjärrvärme och el varierar ju rätt kraftigt mellan geografier. Och priser på hårdvara, installation och underhåll kan variera kraftigt beroende på förutsättningar osv.

Jag har fått 25% höjning av energipriset och nästan 26% höjning av årsavgiften på min fjärrvärme från 1:a jan 2024.
Med förra årets förbrukning betyder det 14000 kr I 2024 års avgifter.

Kan köpa mycket el för pengarna och driva en LVVP.

Min tanke är att stänga ner fjärrvärmen och byta till LVVP, dock är risken att det ändå blir dyrare då elpriset kan fluktuera rejält.

2 gillningar

Beror nog mycket på vart man bor. Kollegan sparade ca 20000kr år 2021 på att ha bergvärme jämfört med
Fjärrvärme(som han slängde ut).
Själv har jag bergvärme och förbrukar ca 6500kwh år med värme och hushållsel(108m2 +60m2 källare). Har dock solceller så lite dopad.

Jobbar med fjärrvärme.

Har själv bergvärme men det är främst för att min villa inte ligger nära stammen. Och om vi pratar generell villa här så “borde” fjärrvärme vara det uppvärmningssätt som har högst driftkostnad. Den billigaste “borde” vara bergvärmen.

Anledningen till detta är helt enkelt för att med bergvärme sitter du på all teknisk risk. Genom en högre up-front investering köper du in all teknisk utrustning och producerar värme till dig själv för självkostnadspris. Det går inte att få något billigare än att tillverka det själv. Med fjärrvärme köper du in produkten och inte produktionen, du har bara minsta möjliga teknisk utrustning för att bruka värmen. Du betalar lite mer för att fjärrvärmebolaget ska sitta på den tekniska risken. Du betalar helt enkelt lite extra för att du slipper drifta en massa grejer som gör värme.

Detta är “generellt” och hur det “borde” funka. Men det finns stora lokala skillnader mellan fjärrvärmenäten beroende på att varje ställe är fysiskt olika och har olika förutsättningar. Detta återspeglar sig i fjärrvärmens produktionskostnad och därmed i vilket pris de kan ligga på. Så ibland finns det ställen där man kan finna att fjärrvärmen t.o.m. är billigare eller lika billig som bergvärme /kWh. Bor du på sådant ställe är det bara säga grattis.

Så det hela beror på vad du vill ha.

• Vill du ha så lite komplexitet som möjligt, där du i princip är garanterad värme. Och om något går sönder är det enkelt, snabbt och billigt att laga? Välj fjärrvärme. Men du kommer betala för den “försäkringen”.

• Vill du ha chans till så låg kr/kWh som möjligt över lång tid? Välj bergvärme. Du kommer sitta på all risk, men också få all potentiell vinst.

För att nämna “prischocken” på fjärrvärme. Det vi upplever är ungefär det som drabbade elen förra året. Den svenska marknaden dammsugs på bränsle, vilket gör att fjärrvärmen måste betala uppemot 100% mer för samma bränsle som förr året. De höjningar som vi genomför täcker inte i det närmaste den kostnadsökning som skett.

6 gillningar