Fjärrvärme vs. värmepump vs. annat?

En aspekt att ta med i den här diskussionen är att all svensk kärnkraft i stort sett är uttjänt eller kommer behöva omfattande komplexa renoveringar framöver.
Detta gör att jag är övertygad att elpriset kommer ha mycket större variationer över året speciellt dyrt kommer priset bli på vintrarna samtidigt som det blir extremt billigt på sommaren.

/
Tidigare anställd på Forsmarks kärnkraftverk

3 gillningar

Så länge man är säker på att den är sanerad och tom på ångor så… annars blir det spännande.
I övrigt är det nog inte dyrt men bra om man vet hur man hanterar verktygen. En del tankar är dessutom kraftigare än andra och då käkar de bra med blad/skivor.

Jag hade anlitat en firma för detta skitjobb. Lätt värt tio papp att slippa få alla kroppsöppningar fyllda med järnfilsspån.

2 gillningar

Finns det någon jämförelse mellan fjv priser för att veta om ens kommun ligger högt eller lågt?

1 gillning

tänkte göra ett försök att reda ut vad det faktiskt kostar.

Det är räknat på en villa där energiåtgången för värme och varmvatten är 20 000 kwh/år.

Det är priser ifrån Gävle energi för fjärrvärmen. Och snittpriser för nyinstallation för bergvärme. Räknar med ROT avdrag i alla tre fallen.
Priset för el är räknat på 1:50.

Det kostar 95 000 kr att installera fvärrvärmecentralen. Därefter är fasta och rörliga kostnaden 16 100kr

Installationskostnad med borrhål för bergvärme kostar 250 000kr
Sedan har jag räknat på ett scop värde om 4.
Då kommer uppvärmningen och varmvatten kosta 7500kr.

Luftvatten värmepump kostar i installation
125 000kr
Sedan kan man räkna på ett genomsnittligt scop värde om 3,5 då blir uppvärmningskostnaden 8 600kr

Jag har därför valt att installera en l/v värmepump då jag anser att den är bäst rent ekonomiskt.

Sen har bergvärme andra fördelar som exempelvis frikyla och ingen utedel som låter eller syns. Men det hörde kanske är off topic

1 gillning

Vilket system blev det?

L/v =luftvatten värmepump :+1:

Tänkte märke och modell :sweat_smile:

Haha jasså. Hade tänkt mig en Nive men väntetiderna var så långa när jag byggde (2021) så det blev en bosch istället men är väldigt nöjd :+1:

1 gillning

Där jag bor i Örebro län kostar de 4066 i fast avgift för fjärrvärme samt 73,5 öre/kwh, hade en äldre lite sämre vp halva förra året som hade ca 2 i cop.
Så kanske 18000kwh med fjärrvärme ~17000kr.
Med dålig vp i början av året och ny på slutet vart det 7500kwh~9700kr men då ingår ju hushållsel med.
Exklusive fasta avgifterna på elen som man får betala ändå.

https://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2023/fjarrvarme-2023/

Det där gör mig GALEN! Sjukt att de där monopolen tillåts (och oklart hur det ska gå att göra något åt) :disappointed_relieved:

Jag har en äldre luft luft värmepump från 2006 som dom flesta år värmer huset helt själv på 150kvadrat från 70-talet. Vi är 2 och har ca 22C inne.
Fungerar lika bra som när den var ny. Har aldrig trasslat.
Det går inte att räkna hem en investering i en modernare pump. En ny riktigt bra pump skulle sänka elförbrukningen motsvarande 20% max på pumpen vilket ger ca -700kwh. Det blir ca 1400 Sek lägre kostnad per år med mitt nyligen bundna pris. Nya Pumpen som kostar ca 25000 Kan inte ersättas efter säg 15 år om jag sparar 1500 per år. Min gamla får tuffa på till dess den visar ålderstecken…Japanska grejer håller länge med lite tur. Märket “SANYO” säljs inte längre tyvärr.

Tja, det är väl inte så konstigt egentligen. Fjärrvärme är ett naturligt monopol, det vore rätt ineffektivt att gräva ner flera fjärrvärmerör till varje kåk. Hur prissättningen görs har jag egentligen ingen stark åsikt om, jag kan inte tillräckligt om det. Inte sällan är det ju kommuner som äger fjärrvärmen, så då är det ju i någon mening gemensamma pengar. Och det finns ju alternativ, till skillnad från elnätsbolagen.

Det jag personligen kan tycka är lite larvigt är de här prisdialogerna man håller på med som man låtsas på något sätt ska hantera monopolsituationen. Men det kanske är bättre än inget.

Den eviga diskussionen, först kan man fråga sig vilket svar du vill ha sen kan man vända och vrida allt för sin fördel.

Alla priser ändras kontinuerligt vilket gör kalkyler enbart relevanta för ett par dagar, det som är mest lönsamt idag är kanske inte det imorgon.

Handlar det om att spara pengar är det bättre att förhandla om bolåneränta (förutsatt att lån finns i någon större utsträckning) eller minska andra kostnader.

Måste du investera i ny uppvärmning finns det flera argument för alla metoder förutom direktverkande elradiatorer.

Värmepump är en låg investering med relativt bra avkastning, ganska ocharmigt och värmer i generella drag enbart cirkulerande luft, generellt.
Du har ju även frånluftvärmepumpar men det är nog inte det som diskuteras här.

FTX om man idag har frånluft eller självdrag är också ett sätt att minska mängden köpt energi. Man kan förvisso argumentera mot FTX om man idag har självdrag eftersom det kommer öka kostnaderna över ett helt år oftast, men man får god hälsa!

Fjärrvärme är du beroende av andra och relativt stor investering, höjs priset är det bara att gilla läget. Förövrigt sällan tillgängligt i villaområden, mycket sällsynt.

Bergvärme har bara fördelar förutom att det är en dyr investering. Men både fjärrvärme och bergvärme kan värme tappvarmvatten samt varmvatten för radiatorer - även här med förutsättning att man har vattenradiatorer idag, annars blir det en i någon grad - stor investering.

En annan hot take är tilläggsisolering, det är bra avkastning.

Summasumarum: vilket svar önskar du och vad är målet?

Ja. Nils-holgersson rapporten är en årlig undersökning där ett fiktivt hus “förflyttas” genom landets olika fjärrvärmenät för att ta fram vad det skulle kosta att värma upp det.

Det är bara kolla in sitt nät och jämföra hur det ligger till kontra andra.

Vi lever alla i naturliga monopol genom elnätet. Fjärrvärme är i mångt samma grej, där är ju fjärrvärmeverket beroende av elnätet, så det är i förlängningen du också. Men till en mindre grad. Å andra sidan är du mer knuten till priset på bränslen.

Kort sagt gäller här samma grej som för allt annat; det finns ingen fri lunch. Det finns fördelar och nackdelar. Du måste bestämma för dig själv vad du är ute efter

2 gillningar

Han pumpade ut resterna och körde upp dem med bilen om jag minns rätt(tror inte man får göra det?) . Vet inte vad han gjorde med ångorna, var när jag var yngre. Minns att jag hjälpte till att bära ut bitarna iaf. :nerd_face:

Tycker man läser ofta att det är orimligt lång återbetalningstid på att tilläggsisolera, byta fönster osv?

Jag har mekanisk frånluft men använder bara 6-7000kwh per år så FTX blir liksom heller inte ekonmiskt försvarbart.

Nr 1 är ju faktiskt, oavsett värmesystem, att se till att isolera sitt hus.
Tilläggsisolering på vinden, byte till energieffektiva fönster, tilläggsisolera fasaden.
Ska du dränera om huset?
Lägg inte bara på 80 mm isodrän utan lägg på 20 cm isolering!

Själv har jag 45 cm på vinden (ska bli mera) bytta fönster och Mexitegelfasaden knackades ned, teglet såldes och jag köpte isolering för pengarna. Putsade sen huset.(själv)
Beträffande värmesystem så har jag solfångare för varmvatten, pooluppvärmning och bidrar till värmen.
Installerade en braskassett i öppna spisen i källaren och en braskamin på övervåningen där vi vistas.
Slår på en brasa på förmiddagen å sen räcker det hela dagen
Har fått ner värmeförbrukningen från 34 MWh till 4,9 förra året i år troligen ännu mindre
Huset (140+140 n2 + garage och verkstad 45+45 m2) förbrukar nu 21 KWh/m2., en fjärdedel av kravet för nyproducerade hus…
Det ni!

Du glömmer inte att räkna med värmeenergin från veden där va? Det är ju också energi som du gör av med.

I övrigt, snyggt jobbat!

1 gillning

Varför skulle du byta ut en fungerande utrustning i förtid ?

Men däremot gör du miljön en tjänst om du byter den innan den går sönder och läcker ut allt köldmediat. Det köldmediat ger en effekt motsvarande om du eldat naturgas en hel säsong map växthuseffekten.

Det är inte ovanligt med skador på köldmediakretsen gör att läckage uppstår och pumpen går sönder/stannar. Annars är det slitdelar som går sönder såsom ventil/kompressor/lager/motor.

Så vänta inte med att byta tills den stannar pga gasbrist.

Gör en korrekt avskrivning, 10 år så är allt utöver det bonus och byt ut i tid.