Försöker fortfarande sätta mig i in i det här med uppvärmning, värmepump och fjärrvärme inför vintern. Bara en dubbelkoll så att jag inte har missförstått. Det går väl inte bara att jämföra 1 kWh till värmepumpen med 1 kWh från fjärrvärme. Dvs. att om elpriset är 3 kr/kWh på el för 1 kWh till värmepumpen så kommer den generera 3 kWh värme medan jag hade behövt 3 kWh från fjärrvärmelösningen för att få samma effekt. Eller hur?
Dvs. att på upp till 3 kr/kWh så är fjärrvärme och värmepump jämbördiga i pris - givet att värmepumpen har en multiplikator på 3.
Förstår inte riktigt det där med upp till 3 kr/kWh, det är väl snarare förhållandet elpris / fjärrvärmepris som har en brytpunkt vid en faktor 3 där det blir lönsamt/olönsamt.
I praktiken är det mer komplicerat om du ska ta hänsyn till investeringskostnaden. För fjärrvärme kan taxan också vara ganska komplicerad. Så här har jag, där det är olika taxa vår/höst, sommar och vinter och att fasta avgiften dessutom har en rörlig del som styrs av vilken förbrukning man har på vintern.
Då pratar vi 3kr/kWh el inkl. alla skatter, överföring, moms etc antar jag? Sedan blir ju elpriset i regel högre ju kallare det är… och vad är det för typ av värmepump vi pratar om?
Ja, ni har helt rätt. Just nu var jag mest ute efter principen - dvs. att jag INTE kan tänka så här:
Jag använder 20 000 kWh till uppvärmning med min värmepanna (luft/vatten som enligt manual ska ge ca 3 kWh ut på en instoppad kWh) om jag byter till fjärrvärme så ska jag räkna på att jag behöver 20 000 kWh.
Det hade liksom varit en ordentlig tankevurpa och obehaglig överraskning när man använt 60 000 kWh…
Tror det är mycket om och men i jämförelserna. En villa med vattenburen golvvärme är ju ett relativt trögt system med betydligt bättre förutsättningar för exempelvis fjärrvärme.
En villa med radiatorer helt annat osv. Så typ av, smartast/billigast uppvärmning kan ju vara olika.
Du har rätt. Var dock försiktig med COP värdet. Om det står i produktbladet scop eller cop 3 så är det inte alls troligt din anläggning ger det. Mest troligt är det optimaldrift och du har sämre.
Här behöver du räkna fram det och majoriteten av värmepumparna ger inte all info du behöver för detta (lustigt eller hur? Som att de vill dölja något🙄)
Sedan här ovan golvvärme är utmärkt för värmepump och inte för fjärrvärme
De rum som vi använder där öppnar jag termostaterna på elementen till max. Sedan anpassar jag värmekurvan på värmepumpen till dessa rum får en behaglig temperatur.
samt
Rum som vi inte använder (ca 5 av 16 element) där sänker jag / stänger termostaterna men håller minst 15 grader för att inte sabba något.
och sista frågan:
Tjänar jag något på att använda schemafunktionen på värmepumpen för att t.ex. undvika topp-timmarna?
Det ser ut som du har blivit riktigt ekonomisk @janbolmeson ? . Eller har jag missat något ? Du kanske tror inte på börsen långsiktigt och det är bäst börja bli sparsam i tid ?
Njae, snarare ett försök att vara ansvarig inför vintern då vi gör av med ca 4 000 kWh per månad, vilket lär bli ganska mycket med elpriserna. Ju bättre jag gör dessa sakerna, desto mer kan jag lägga i indexfonder…
Kan du väl inte skriva som generellt råd?
Jag “matar” min frånluftsvärmepump med fjärrvärme och jag har golvvärme.
Man får se till helheten och inte dela upp värmepump vs fjärrvärme.
Håller med. Jag överger elen, och startar upp min fjärrvärme som legat i träda sedan huset byggdes. Har samma lösning som du.
Tippar på 7-8000Kwh i minskad elförbrukning genom att göra så.
Hoppas att rörmokaren hinner under hösten bara.
Sedan finns det olika avtal där också vad jag förstår.
Flödesmätning eller inmatad kWh. Fjärrvärmen är betydligt mindre orolig än elpriserna.
Dom flesta i mitt kvarter kör fjärrvärme sedan husen byggdes och när vi börjar grotta kostnader med grannar, har dom en betydligt lindrigare uppvärmningskostnad än vad vi har. Baserat på dom senaste åren.
Kan vara så med att min nibe panna börjar ge upp och helt enkelt blivit mindre effektiv.
Alternativt så gör tre lite större barn varav två tonårstjejer livet surt för plånboken. Det duschas ganska mycket och länge hemma numer.
Var det inte du som föredrog att tjäna mer pengar framför att vara sparsam?
Men vad är det för typ av värmepump du tänkt använda? Är det en luftvärmepump blir den ju mindre effektiv ju lägre temperaturen sjunker, samtidigt som elen som sagt samtidigt tenderar att bli dyrare. Så om en värmepump är att föredra beror på många variabler som man behöver ta hänsyn till, och om det är någon mer avancerad historia som bergvärme är det tveksamt om du ens hinner eller att det går att få tag på grejer innan vintern.
Absolut, det spåret jobbar jag också på. Men det handlar ju aldrig om antingen eller. Lite som VD-metoden öka inkomster, skär i kostnader och optimera befintliga resurser.
Har en Mitsubishi Ecodan-pump (luft/vatten) redan idag.
Absolut. Jag är rätt mycket i en research-fas just nu där jag försöker få koll på läget. Därav frågorna.
En liten “kul” grej hände mig när jag köpte min nuvarande villa var att tidigare ägaren dragit ner tempen inne till lägsta under tiden dem flyttat ut och vi flyttade in. Så att det skulle vara frostfritt men ändå värme
Enbart fjärrvärme som värme i hela huset.
Just så får utetempgivaren flipp och tror att det är 30+ ute. Var väl någon kortslutning i givaren. Egentligen var det -20 ute. Så systemet slår av värmen trotts den låga innetempen.
Tidigare ägaren fick åka till elon och handla lite kylskåp, fys och kranar och annat som hade gett upp.
Så ha minst 2 tillängliga värmekällor om du ni försöker er på något sånt här ifall någon ger upp.
Installerade en extra luft/luftpump ganska omgående efter det.