I jämförelse mellan fjärrvärme och värmepump måste man multiplicera med 2-3... | Stämmer det?

Ok, jag har Nibe 360p och FJVM 200

1 gillning

Har för mig att mycket av det du funderar på tas upp i https://rikatillsammans.se/energieffektivisering/

:slight_smile:

Jag är långt ifrån någon expert, men beroende på hur husets klimatskal är konstruerat så kan det vara olämpligt att sänka utrymmen för mycket (om de inte är gjorde för det).

Kanske har blivit lurad, men har fått höra från flera av varandra oberoende parter att man inte ska sänka temperaturen i “täta rum” för mycket.

Under parollen att vi inte ska generalisera för mycket och täcka in för de som läser och inte skriver så vill jag vara lite försiktig där.

Jag och Jan verkar ju vara forumets toppförbrukare av energi (åtminstone som är öppna med det).

Fjärrvärme, fast avgift 5075 423 kr
Fjärrvärme, förbrukning 18000 0,74 kr 1 106 kr
Elnät 4 393 kr 0,58 kr 1 520 kr
Elförbrukning 24 000 0,59 kr 1 180 kr

Det här är vår totala förbrukning ett relativt kallt år. Total uppvärmd yta 172 kvm, varav ca 42 kvm värms upp med el, resten fjärrvärme. Stora förbrukare utöver det normala är spabad 2500 kWh, pool 5000 kWh (ish), avfuktare i krypgrund 3000 kWh (ish). Två personer.

Vi gör av med en sjujäkla massa energi helt klart. Hus i tegel från 50-talet med tvåglasfönster och kanske 10-15 cm sågspån som isolering mot kallvinden.

Vi har dock bra energimix i huset, vi har kärnkraftsel och fjärrvärmen producerat väldigt effektivt och gynnsamt.

Jag lade alldeles för mycket energi på att grotta i energiförbrukningen och hade mycket “ångest” för detta. Sporrad av Cornucopia så band vi i höstas (med start i januari) på 59 öre inkl moms etc i fem år. Det ger mig andrum och tvingar oss inte till stora livsstilsförändringar på grund av elkaoset som många års dålig energipolitik har försatt oss i (finns många som är skyldiga till det, inte bara nuvarande regering). Nu kommer ju inte läget vara markant förbättrat redan om 4,5 år för det tar tid att återuppbygga, men det ger oss andrum. Förhoppningsvis är det inte hybridkrigföring i Europa om 4,5 år.

@janbolmeson jag rekommenderar dig att ta hjälp av en kunnig energikonsult som kan likt Tesla-köpet hitta den bästa lösningen så att du kan slippa släpa runt på energistenen som det känns som att du bär på dina axlar.

2 gillningar

Ja öppna termostaterna helt alternativt så tar du helt enkelt loss dem så får ingen för sig att gå och stänga dem om det tillexempel blir för varmt i rummet som det kan bli när solen ligger på.

Rum du inte använder så kan du också dra ned som du beskriver. Gå dock inte mkt lägre än 15°C av försäkringsskäl. Kan det inte i huvudet med exakta temperaturer som du kan behöva titta upp.

Schemafunktionen är mkt “det beror på”. Beroende på hur smart din värmepump är kan det vara värt det. Bästa du kan göra för att spara energi på elpris är att faktiskt använda huset som ett batteri och skapa en övertemp i huset när det är billigt och helt stänga av värmen när det är som dyrast.
Detta kan i regel inte någon värmepump idag utan kräver att hela systemet pratar med varandra. Men mitt enkla svar är pröva schemafunktionen och så har du koll på komforten i huset och vad din energiförbrukning är. (Du har timpris då antar jag?)

@AimHigher Var som svar till @Fredrik_77 som skrev att fjärrvärme var bättre till golvvärme. Där är svaret att golvvärme (låg temp) är bättre till värmepump än till fjärrvärme. Fjärrvärme har inga problem att leverera hög temp till samma verkningsgrad som låg temp. Värmepumpar har inte samma möjlighet. Sedan kan man såklart grotta ned sig i detta och hitta specialfall och visst finns det fall då VP kan vara bättre.

Detta betyder inte att fjärrvärme skulle fungera sämre till golvvärme än radiatorer. Däremot så blir värmepumpen mkt bättre på golvvärme mot radiatorer och därför är värmepump en bättre lösning om du har golvvärme. Vill även passa på att slå ett slag för att fjärrvärme är en väldigt bra produkt för den som bara vill att det ska fungera.
Få saker som kan gå sönder i fjärrvärme, är även relativt billigt att byta ut jämfört med VP. Du behöver inte heller göra mkt optimering då den är stryktålig och ger gott resultat även på en dåligt injusterad anläggning.

4 gillningar

Vad kan hända om det är lägre än 15 men ändå plus? Fuktnivån kan man övervaka. Jag har mätning av temperatur och luftfuktighet i nästan alla rum och speciellt i de rum jag har “ställt av”. Det går att få automatiska larm om man underskrider (eller överskrider) vissa nivåer. Så vilka risker finns då kvar?

Hittade det här på Bygga hus forum

Försäkringsbolagen brukar vilja att man har 10C som lägst ifall strömmen går på vintern så ska inte vattenrören frysa sönder innan de flesta avbrott hinner avhjälpas.

Kan väl vara rimligt men risken är ju mindre om man inte bor på landet. Och skulle man få strömavbrott och är hemma eller kan åka hem kan man ju öppna dörren till “avställda” rum för att få upp temperaturen där.

1 gillning

Vad har du för gränser på luftfuktighet?

Jag använder den här kurvan som jag övervakar mot via hemautomationen.

Alla “riskabla” utrymmen som nockvind, garage, källare, “avställda rum” etc. hemma ligger historiskt under första kurvan nästan hela året men kan kortvarigt nosa över den på hösten. Detta tolkar jag som att risken för mögelbildning är försumbar i mina utrymmen i alla fall.

Vet ej. Omvänd fuktvandring är min gissning att de är orolig för. Sedan är väl som du säger risken för frysning också en tanke. Jag ser inte något av detta som någon större risk och skulle nog själv välja en lägre temperatur förutsatt att jag har möjlighet att övervaka det.

Har dock svårt att se hur Försäkringsbolaget ska bevisa detta om man nu inte öppet säger åt dem att så är det.

1 gillning

Vekar ha mest med golvvärme att göra. Har sådan men har den inte på, har inte tyckt att det har behövts.

Man bör övervaka strömavbrott rent allmänt med tanke på risker med kyl/frys eller att hela värmeanläggningen fryser sönder om det är kallt och det går lång tid. Erfarenhetsmässigt för mig som bor i villa i större stad kan jag inte komma på att det någonsin varit ett strömavbrott som vara längre än någon timme. Hade jag bott på landet hade det varit en annan sak.

Sen kan förstås även värmeanläggningen gå sönder, utan strömavbrott. Då bör man även övervaka temperaturen i huset för att upptäcka det då man inte är hemma.

1 gillning

Lägsta temperatur måste väl bestämmas av ventilationen. Jag har exempel på små hus (typ Attefall) som har värmen helt avstängd vintertid. Inga problem alls, ingen konstig luft eller så. Men ventilationen är mycket god. Självdrag med lågt placerad tilluft och högt placerad frånluft. Då blir det en termisk rotation.

Men de har direkt el och inga vattenledningar som kan frysa. Det är ofta vatten i ledningar som är det kritiska.

1 gillning

Vill bara lägga till i den här tråden att vi är sjukt nöjda med fjärrvärme i Malmö. Under 80 öre/kWh i rörlig kostnad. Vår anläggning följde med huset som vi köpte 2003 och den har aldrig behövt service. Vidare har vi vvx till varmvattnet så det kan aldrig ”ta slut”. Toppen helt enkelt.

2 gillningar

Nja, lägsta temperatur som är ok i ett hus beror mer av hur huset är isolerat och konstruerat. I välisolerade hus som läcker väldigt lite värme genom väggarna så får du en daggpunkt inne i väggen där fukten i den varma inneluften kondenserar eftersom varm inneluft håller en högre luftfuktighet än kall uteluft. För att förhindra kondensation inne i väggen så använder man en ångspärr som förhindrar fukten att vandra ut i konstruktionen. Utan ångspärr så gör kondensation i daggpunkten att träkonstruktionen tillslut ruttnar. Folk som tilläggsisolerar sina hus utan att sätta in en ångspärr får inom några år problem med att huset ruttnar.

Kallställer man ett välisolerat hus med ångspärr så kan problem uppstå på vår och höst då det är varmare ute än inne på dagarna. Det här kan man undvika genom att installera en ångbroms istället för ångspärr om man avser att kallställa huset under vintern.

Jag skulle vara väldigt försiktig med att ha <10 grader inomhus i ett hus om jag inte vet med säkerhet att huset är konstruerat för det. Som tumregel så anses hus med >200mm isolering vara välisolerade.

De husen jag tänker på har ingen ångspärr utan bara vindpapp och 10 cm isolering, om jag minns rätt.

Men ett hus som kallställs utan att någon bor där genererar ingen annan fukt än den som luften kan innehålla. En fullgod ventilation borde kunna hålla fukten borta tänker jag. För luft i rörelse kan skapa avdunstning även om luftfuktigheten är hög. Jag tänker bl.a på alla sommarstugor som står kalla hela vintern.

Nä vid 100mm isolering så får du ingen daggpunkt i isoleringen så det går fint att kallställa ut den aspekten.

Inne i isoleringen är inte luften i rörelse i någon större utsträckning. Riktigt gamla hus har tilluft i springor runt dörrar och fönster och frånluft ur skorsten. Moderna hus har till- och frånluftventiler/FTX men är i övrigt täta.

Varm luft håller alltid mer fukt än kall luft och den fuktmängden räcker för att skapa problem om den kondenserar i isoleringen. Att kallställda sommarstugor klarar sig beror på att de inte är tillräckligt isolerade eller är konstruerade med ångbroms.

Jag och min partner bygger just nu villa plus garage, garaget konstruerar vi för att det ska klara att kallställas medan villan konstrueras för att alltid hålla >10grader. Jag har inte hört någon byggingenjör som menar att man kommer undan daggpunktsproblematiken med hjälp av god ventilation och jag skulle vara väldigt försiktig med att kallställa en sommarstuga utan att veta hur isolerade väggarna är.

1 gillning

Vet du när man började med helt täta skikt (plast)? Energikrisen 1973?

Jag har ett aktuellt projekt just nu med en sommarstuga byggd på 50-talet. Liggande träpanel på utsidan, Tretex på insidan. Rätt tunna väggar. Troligen vindpapp, eller?

Ingen aning faktiskt, bygghistoria kan jag väldigt lite om. :blush:

Ett sommarhus från 50-talet är nog lugnt att kallställa, ska jag gissa så har ångspärr använts de senaste 20-30 åren. Vindpapp eller liknande används fortfarande när man bygger, det sitter mellan fasaden och isoleringen för att förhindra att det inte blåser in i isoleringen men den är inte fukttät. Ångspärren sitter på en varma sidan av isoleringen, bakom innegips och OSB.

2 gillningar

Vind/tjärpappen sitter normalt innanför ytterpanelen, den brukar ofta sticka ner någonstans om du har liggande panel. Så ta o titta runt och under nedersta brädan. Eller så ser du den sannolikt på vinden.

1 gillning

Bra tips, låter logiskt.