Energioptimering av hus som är storförbrukare

@janbolmeson efter att ha läst detta “Vad betalar du för din el?” så tror jag de är en bra idé att boka in ett avsnitt med en byggnadskunnig för att reda ut vad folk behöver göra.
De är ju rent av groteska siffror många har i förbrukning :smiley: Har man en förbrukning på 30 000 kWh/år för att värma villan så pratar vi ju besparingar på 15-20% utan att göra någon uppoffring alls. Mkt enklare än att försöka jaga 8% på indexfonder…

Jag har haft två olika experter hemma och det enda rådet jag har fått är typ: “tilläggsisolera fasaden” förutom då flytta till mindre / sänk temperaturen. Vi har optimerat väldigt mycket, till och med funderat på att byta tillbaka till fjärrvärme men det har jag blivit avrådd från av två olika personer. Solpaneler har jag också funderat på, men då vi har ett stort träd som skymmer så skulle det minska verkningsgraden med 30 procent och kunniga kompisar (som satt upp solpaneler på industrifastigheter) avråder från att köra på villa.

Tror att många av oss har stora hus, pool eller liknande som drar upp förbrukningen. :man_facepalming::flushed:

Men om vi kan samla på oss några tips, så är jag idel öra… för det här är ju typ en av våra största utgifter…

För egen del så har jag låtit elektriker sätta in individuell mätning på stora förbrukare så jag vet hur mycket som går åt till “lyxkonsumtion” och annat (t.ex. avfuktare som är viktigt för husets välmående). Har man som vi luft/vatten värmepump till poolvattnet så behöver man ju köra pumpen för att det ska fungera. Har därför valt att köra pumpen under de soligaste timmarna på dagtid. Har gjort det valet eftersom vi har rörligt timpris. Hade vi i stället timdebitering så hade det (kanske) varit billigare att köra pump och värmare på natten. För spabadet är det inte lika enkelt (inte med vårat relativt enkla spapack). Det man kan styra är hur lång reningscykel det ska vara och när den körs. Däremot så kommer spabadets värmare att gå när det behövs.

Lyxkonsumtion kan man ju försöka optimera, men man har ju oftast valt att ha den för att man vill ha värdet. För oss är spabad och pool något som gör att vi inte åker bort på semester utan vi hemestrar.

Att hitta energitjuvar kan ju göra en del, speciellt om kWh springer iväg.

1 gillning

Här är de tyvärr så att många hävdar att de är energiexperter odyl. men om de i själva verket kan något är högst tveksamt.
Jobbar inom branschen och tar vi fallet med konsulter så skulle jag säga att 8 av 10 är odugliga tyvärr… Är bättre att gå på entreprenörerna som utför jobbet istället. I södra Sverige är de inte ovanligt att rörfirmor anlitar externa injusterare som har detta som sitt enda uppdrag.
Här behöver man gå efter referenser och vara villig att vänta på en lucka då de som kan något sällan annonserar eller har dåligt med arbete :slight_smile:

Första steget är alltid att ta reda på vart energin försvinner så man börjar på största posten och jobbar sig nedåt. Är du säker att de är värmepumpen som drar energin? Hade själv en gammal tv som drog 200 kWh/månaden i standby nämligen :grimacing:

Angående värmepumpen skulle jag föreslå varmepumpsforum.com och be om hjälp där. De har även energimätning med väldigt mkt möjligheter som du säkert kan vara intresserad av att ha bara för att. Utöver de ett trevligt forum som nästan håller samma klass som rikatillsammans :wink:

Håller med @Jimmy mätning är a och o i början. Ska man projektera ett byte eller justera in en värmeanläggning så behövs fakta. Väldigt värdefullt att man har koll på t ex hur värmesystemet beter sig vid stark kyla. Då är det lättare att dimensionera korrekt och sen justera in optimalt.

Värmepumpsforum.com är toppklass :+1: Följde och skrev en hel där för 15 år sedan. Där kan du få massor av värdefulla tips om att t ex optimera en bergvärmepump. (Klart mer spetskompetens än på Byggahusforum som är bra för det mesta omkring hus)

Installatören ställer ofta in t ex en bergvärmepump för “minsta möjliga klagomålsrisk” och inte efter högsta möjliga besparing :wink:. Handlar om att få pumpen OCH huset att jobba optimalt tillsammans. Maximala flöden (Ej termostater), jobba med lägsta möjliga temperatur (Bästa verkningsgrad) och använda själva kompressorn (Spärra elpatronen i det längsta) i största möjliga mån ända tills de boende börjar klaga på för varierande/svajig innertemperatur. :cold_face: Hur det görs är olika på olika system. Därav att knappt ens VVS-installatörerna gör det själva. Ska man byta värmesystem så finns det även massor av tips inför att t ex installera bergvärme.

Skulle oxå säga att de allmänna “energiexperter/rådgivare/konsulterna” jag haft att göra med är ganska grundläggande i sin kunskap. Typ: sänk innertemperaturen, sätt in värmepump om det inte redan finns, byt till snålspolande munstycken, tilläggsisolera och byt fönster. Sen har de en allmän kalkyl som visar besparingspotentialen för de olika åtgärderna. Klart!

Har faktiskt själv ibland funderat på att börja med rådgivning omkring sådant här och att skriva en bok inom området husägande/köp :grin: (Älskar alla de tekniska delarna och de marknadsmässiga delarna omkring hus. Värme, elsystem, isolering, fukt, VVS, arbetsytor, planlösning, ventilation, el, läge, ombyggnationer, riskkonstruktioner, dränering, tak, avloppslösningar, bostadsmarknaden, mäklarjobbet, försäljning, köp osv)

5 gillningar

+1 på allt.
Men +25 på boken! Sitter själv och läser din elbok :slight_smile: En sådan bok behövs verkligen för VVS branschen. Finns i regel bara leverantörer som skriver om detta och de har endast koll på sin produkt och aldrig helheten. Utöver de så skulle jag säga att all den informationen är alldeles för svårbegriplig för en vanlig husägare.

1 gillning

Japp, uppvärmd pool är ett riktigt bojsänke i seglatsen mot låg förbrukning. Näst efter det är ju innetemperaturen den stora boven. Jag vet många som tycker allt under 24 är frost. Vet inte hur ni har det såklart, men där kan man jaga grader.

1 gillning

Årets säsong drog drygt 800 kWh för att hålla 27 grader hela maj och till början av september.

…och spapool med knasvärme och bubbel på det? Jag är ingen expert, men jag vet att en del har pooler som verkar suga värme. Eller så är det bara i kombination med övrigt energislöseri.

Tack! Jag valde faktisk mellan att skriva om det eller elbilar. Har ju haft 6 olika hus senaste 20 åren även byggt ett. Tanken var nog en bok med samma “tilltal” som elbilsboken. Dvs från grunden, täcka ALLA relevanta delar och sen succesivt olika fördjupningar ner till nördnivå på vissa grejor. Kände dock att elbilar var mer aktuellt och ännu mer min hemmaplan. Funderar just nu på att först skriva en kortare bok om just bilekonomi/TCO ur olika aspekter. Så får se var det landar till slut.

2 gillningar

Spabadet drar (och har dragit under alla år vi har haft) runt 200 kWh per månad eller 2500 kWh per år. Första säsongerna med pool så körde vi pump och filter 24/7 och körde hela april och hela oktober, då drog det rejält mycket mer ström.

Nu med bättre styrning landar vi på 1000 kWh för pump och filter i år utöver de 800 kWh som värmaren har dragit. Övrig förbrukning i form av kem kanske 500 kr. Rätt så billigt för att ha fri och privat tillgång till pool 4-5 månader om året. Skulle inte vilja vara utan. Har inte varit utomlands sedan 11/9 så har rätt mycket ackumulerat i uteblivna utomlandssemestrar.

Precis, diggar man det är det värt det. Värre är det väl om livsstilsinflationen försett en med pool och att den sedan aldrig används. Det tror jag är lika vanligt.

Hursomhelst, mitt “gipstält” från 70-talet tycker jag inte drar så mycket energi som många andras verkar göra. Uppenbarligen använder jag energin effektivt.

När man som jag och @janbolmeson arbetar hemifrån med utrustning som står på så blir det förvisso spillvärme från oss och utrustningen, men förbrukningen ökar ju. Det är ju minst 8h mer som man är hemma med “vakentid” jämfört med den inte arbetar hemma.

Tycker att vår förbrukning på drygt 10-11.000 kWh per år för värme och varmvatten för 140 kvm är helt okej med tanke på 50-talshus med 15 cm sågspån på vinden och fjärrvärme. Det är ju vår elförbrukning som sticker ut. Även om man räknar bort vår “lyxkonsumtion” så förbrukar vi rejält mycket mer än snittet.

Jag jobbar också mycket hemma, vid dator, men allt beror ju på kringutrustning etc också. Sonens kärnkraftsliknande anläggning för spel drar en del också.

Jag ligger på 11000 kWh per år också ungefär, så det är inte så chockerande. Men @janbolmeson pratade väl om 30000 kWh eller mer?

Vi låg på 43 457 kWh 2020. Så vi tar nog priset som energi-ineffektivast.
Det var dock första året vi bodde här. Sedan dessa har vi:

• Bytt alla lampor till LED (247 lampor, de som renoverade detta huset var förtjusta i att ha miljoner spotlights)
  • Rengjort och dammsugit värmepump.
  • Stängt av all eldriven golvvärme
  • Snålat på el-patronen för pooluppvärmning
  • Köpt nya energisnålare vitvaror
  • Jag har slängt mina servrar och istället flyttat upp olika typer av servermjukvara i molnet
  • Rengjort och gjort service på all ventilation

Det som kommer framöver är:

• Bergvärme borras om två veckor
  • Fönster kommer att bytas under nästa år till energifönster
  • Det läcker luft från vissa delar av vårt hus, detta ska tätas.
  • Vi kommer installera en fläktkonvektor för att kunna dra runt varm luft snabbare i huset
  • Luftvärmepumpen som tidigare mest agerat AC kommer att köras i vinter vid ytterdörren för att blockera kalluft att rinna in när vi går in eller ut
  • Vi kommer att elda mer i spisen i vinter.

Någon gång i vinter så kommer vi också försöka ta in en energikonsult för att ge rekommendationer på förbättringar. Vi får se vad de säger.
Mitt mål att att minska vår elförbrukning med 90% jämfört med 2020 års nivå (så att komma ner under 5000 kWh 2022)

3 gillningar

När du startat konsultverksamhet så ring mig :slight_smile:

Jag har städat mina inneenheter varje år, men förra året blev det totalservice med tandborste och rengöring mellan lamellerna. JÄKLAR vilken skillnad det blev!

Det är lätt att bli bekväm när det är ett varmt halvår mellan vinterhalvåren. :slight_smile:

2 gillningar

Ha, ha. Det lovar jag att göra :+1:

1 gillning

Det som gett störst effekt i elförbrukning för oss,

• Kopplat kupévärmare i bilen till våra alarmklocka samt kalendrar. Startar enbart inför planerade resor i stället för bestämda tider.

• Installerat luftvärmepump i garaget (payback på 3 år).

• Slutat köra torktumlaren.

Ps, utöver kupévärmaren har annan hemautomation inte påverkat vår elanvändningen nämnvärt.

1 gillning

Alltså, jag anlitar dig vilken dag som helst för att få hjälp även med huset. Boken förbeställer jag härmed. :joy::+1:

1 gillning