FTX ventilation, erfarenheter?

Hej, jag har funderingar på att installera ett FTX ventilations system. Det verkar vara rena mirakelkuren genom att det sänker energiförbrukningar, lindrar allergi från pollen, motverkar mögel och rensar ut radon.

Är det någon som har erfarenheter av detta och vet lite mera om hur effektivt det är och om det är värt kostnaden? Anta att det är ett relativt välisolerat hus, då steg ett bör vara att istället isolera huset.

Ett FTXsystem är väl bara ett fläktstyrt ventilationssystem med värmeväxlare? Så man kan ha större luftombyte utan att förlora fullt så mycket vämeenergi?

I pincip är fördelarna bara ökad ventilation utan lika mycket ökad värmeförlust? Inte mycket till mirakelkur?

1 gillning

Ska du göra det själv?

Då kan man hamna på runt 50-60k i kostnad. Med arbete >100k.

Tätt hus? (D.v.s. relativt nybyggt med åldersbeständig plastfolie som är tejpad?)

Energimyndigheten skriver följande om FTX

Testlab har testat åtta modeller av FTX-aggregat. Testet visar att om du installerar ett FTX-system i ett tätt hus kan du göra en energibesparing på mellan 3 000 och 6 000 kWh per år. Mest energi går att spara in norra Sverige.

Energibesparing

Resultaten visar, med ett undantag, att skillnaden i energibesparing mellan de olika modellerna är liten. Däremot har installation och injustering av systemen större betydelse för hur stor energibesparingen blir.

För att FTX-ventilationen ska fungera optimalt måste huset vara tätt. Det kan skilja 2 200 kWh per år i energibesparing mellan ett tätt och otätt hus på 130 m², i Norrland, medan skillnaden är 1 400 kWh i mellersta Sverige. Energibesparingen är beräknad jämfört med hus som har frånluftsventilation. De äldre husen antas vara otätare än de nyare husen.

edit:

Angående luftkvalité så blir den såklart bättre om du har ett gammalt hus med självdrag, men då kan vanliga friskluftsventiler för 400kr styck (1 per 25m2, typ) göra ett stort jobb. Gäller speciellt om man bytt fönster till modernare varianter.

Gällande allergener och sådant så kan en luftrenare sannolikt vara effektiv.

1 gillning

Möjlighet att ha filter på inkommande luft, skönt om man ex är pollenallergiker. Kräver viss disciplin kring öppning/stängning av dörrar.

Slipper kallras vid fönster.

Tror inte du kan räkna hem investeringen om du inte räknar på den utökade komforten.

Om du planerar att köpa FTX-ventilation skulle jag rekommendera dig att provsova en natt i ett sånt hus först. Kan bli ett lågt fläktljud som visa har att sova till, för mig har det aldrig varit ett problem med detta.

Jag undersökte hur man åtgärdar radon, och FTX verkar vara ett av de mera effektiva sätten om radonet kommer från byggmaterialet, som till exempel från blåbetong. Vet av erfarenhet på arbetsplatsen, där det är väldigt effektiv ventilation, att jag på somrarna inte alls känner av pollen där inomhus, men så fort jag rör mig utomhus så ökar problemen igen. Kan man då dessutom få en energibesparing på köpet så blir det ju en otrolig komfortökning.

Nej verkligen inte. :wink:

Tätt är ju relativt, men tanken var i detta specifika fall att byta fasaden och tillägsisolera samtidigt i ett gammal hus med källare.

Kommer det att hjälpa mot radon och får man samma energibesparing, eller är det bara ren comfort?

Luftrenare har vi redan testat, ingen större effekt. Mot astma verkar det funka dock då min mor som är astmatiger märker skillnad. Jag tror dock den stora skillnaden blir om man bor centralt i en storstad där luften är relativt dålig från början.

På någon sida jag läste så stod det att man får igen pengarna på 3-5 år, men det lät självklart för bra för att vara sant (en avlastning på 20-33% låter alltid för högt). Jag tror dock att man får igen en hel av pengarna i värdeökning på huset då energideklarationen kommer visa ett bättre resultat. Var på visning på ett hus som var a-klassad i energi, byggt på 70 talet. Mycket beroende på luft/vatten pump, isolering kombinerat med FTX-ventilation. Inte ens mitt nybyggda planerade hus kommer bli A-klassat, utan B-klassning är det jag fått i papprena från älvsbyhus.

Om det är nybygge helt annan sak, jag har räknat på att även installera FTX i mitt 80-tals hus och inte fått ihop investeringen. Återställning av huset efter arbetet blir för kostsamt.

Möjligen också värt det ihop andra större renoveringar men ligger inte i det läget.

Radon ventileras väl huvudsakligen ut? Så ökad ventilation → mindre radon. Så även annan ventilation med ökat flöde ger samma effekt?

Ökad ventilation drar väl snarare in mer pollen? Vilket sätter krav på filter om man ökar ventilationen med t.ex. ett FTX system för att få nyttan.

Energibesparingen är väl snarare i relation till den ventilation du har idag? FTX ger dig väl dig bara möjligheten att har större luftombyte för samma mängd energi eller samma luftombyte med mindre förbrukad energi, eller lite av båda? Om du redan idag har fullt tillräckligt luftombyte och en låg energiförbrukning så ser jag inte att vinsten blir så stor? Självklart beror det också på hur mycket uppvärmning du normalt behöver (var huset ligger och isolation).

Har du kvar några kalkyler från det? Vad behöver göras för att återställa huset? River de ner väggar osv. för att installera ventilationsrör och liknande?

1,5 plans hus, min plan var att sätta FTX aggregatet på kattvinden, dra det som gick via vinden men vi skulle behöva dra delar av ventilationsrören i bjälklag som skulle kräva nya golv på delar av övervåningen.

Andra alternativt var att dra ventilationsrören i takisoleringen över till andra kattvinden och därifrån gå vidare till de olika rummen. Skulle kräva rivning och nytt innertak i ett rum.

Om man hade accepterat synliga rör på övervåningen skulle det gått att göra arbetet smidigare men var inte ett alternativt hemma.

Grovt uppskattat fick jag ihop att det skulle kosta runt 130 ksek med visst eget arbete vid rivning samt återställningen.

Enklast för att uppskatta rivningskostnaderna är väl om du går igenom själv hur rören ska gå och vad som behöver göras för att komma åt området.

Ett alternativ om du har vattenburen värme är att sätta frånluftsvörnepump.

Det finns även frånluftsvärmepumpar som endast värmer tappvarmvatten.

1 gillning

FTX var det första vi intallerade när vi flyttat till vårt hus.

Huset är byggt -46 med ”självdrag”. Problemet var dels att alla ventiler var igenbyggda, dels att skorsstensstocken inte längre värmdes på samma sätt som det var tänkt ursprungligen (vilket försämrar självdraget).

Fördelarna blev förbättrad och jämnare ventilation; badrum/toalett och kök fick frånluft och alla sovrum tillluft, både övervåning och källare. Dessutom fungerar FTX:en som en temperaturutjämnare.

Nackdelen var att rördragningen i källarplan inte blev så snygg.

Edit: Vi har vårt aggregat på vinden

1 gillning

Ja, det är ungefär de siffror jag sett när jag undersökt saken på nätet också.

Isolerade ni huset samtidigt eller bytte ni bara ventilationssystemet?

Blev det varmare på vintern och kallare på sommaren?

Vi har en källare som ändå inte är så snygg så jag tror inte detta kommer vara ett jätteproblem för oss. men om man ändå byter fasaden gissar jag på att man kan dra in det i väggarna på ett smidigare sätt?

Vad kostade installationen och vilket år gjordes den?

Vi passade på att tilläggsisolera men isoleringen spelar ingen större roll för ventilationen.

Minns tyvärr inte men typ 65k för 10 år sedan.

Systemet har två lägen; sommar och vinter. Det förstnämnda växlar ingen värme. Hos oss märktes mest att temperaturen blev jämnare i huset eftersom all tillluft har samma temp.

Jag är ingen expert men jag fick information om att i de fall där det rör sig om mark radon finns det risk att radonvärdet ökar med ventilation, då behöver man istället titta på radonsug i första hand.

FTX betyder frånluft tilluft och kryssvärmeväxlare, en kryssvärmeväxlare har 60% verkningsgrad. Du kan också få med motströmsväxlare eller roterande växlare som har 80% verkningsgrad. Om du har radon i byggnadsmaterialet så brukar man ventilera bort det med typ FTX aggregat. Det sitter filter på både till och frånluften så det är absolut att rekommendera för pollenallergiker. Om du idag har dålig ventilation så kommer det att motverka mögel. Om du idag har frånluftsventilation kommer du att sänka energiförbrukningen. Om du idag har självdrag eller obefintlig ventilation kommer energiförbrukningen att stiga.

2 gillningar

Jaha, varför då?

Om du inte har någon ventilation idag så drar du inte ut någon värme ur huset. Självdrag är väldigt dålig ventilation så då drar du knappt ut någon värme då heller.
Med ett FTX får du bra ventilation men du kan du bara återvinna 60%. Eller 80% med roterande värmeväxlare eller motsvtömsväxlare.

1 gillning

För oss är det en no-brainer att installera FTX i vårt nybygge. Här i norr blir kallraset från fönsterna ganska påtagligt när det är -15 grader ute så komforten med FTX var avgörande. Utan kallras och med golvvärme ska man tydligen kunna ha något lägre inomhustemperatur utan att det känns “kallt” eftersom innetemperaturen blir mycket jämnare. Det är dock ganska svårt att räkna på så vi litade mest på de rekommendationer vi fick från andra i området, det var entydligt att FTX var att rekommendera.

Att installerade FTX i efterhand är en ganska stor operation eftersom det kräver en viss tjockleck vissa innerväggar och plats i bjälklag för kanaldragning. Vid nybyggnation skulle jag säja att det är ett nu-eller-aldrig beslut.

2 gillningar

Se upp så ventilationen inte låter störande mycket!

1 gillning