Byte av ventilation - erfarenheter?

Jag bor i ett hus byggt 1980 med frånluftsventilation. Själva aggregatet fungerar som det ska. Jag tänker dock att det mer långsiktigt vore bra att fundera över själva ventilationslösningen.

Några av grannarna har aggregat med värmeväxlare. Det verkar ha varit något tillval när husen byggdes 1980. Till saken hör att husen inte har lokala varmvattenberedare.

Är det någon som har egna erfarenheter av att göra förändringar av den här typen av enklare ventilationssystem? Är det värt att satsa på ett energieffektivisera dem?

När vi flyttade in i vårt hus saknades det ordntlig ventilation, så vårt första steg var att installera mekanisk till/frånluft med värmeväxlare. Har aldrig räknat på det, men kändes (redan då) som vansinne att ventilera ut uppvärmd luft.

Om till/från-rören redan är dragna och ni har plats för ett TFX-aggregat skulle jag definitivt kika på det.

I vårt hus sitter aggregatet på utsidan. Det gäller både för oss och de grannar som har värmeväxlare. Deras enheter är större och verkar vara placerade annorlunda.

Fläktgroup verkar ha en modell som iallafall teoretiskt skulle kunna passa hos oss. Det skulle bli en del ombyggnad på vinden men det vore iallafall hanterbart.

Ja, TFX-aggregaten blir ju onekligen lite större än rena TF-system. Men om ni kan ha det på utsidan så spelar det ju mindre roll.
En annan fördel (vilket iofs inte är unikt för just FTX) är att det sitter HEPA-filter i aggregatet. Dom ska iofs bytas med jämna mellanrum, men tittar man på all skit som fastnat så känns det helt ok. :slight_smile:

1 gillning

Heter FTX inte TFX (blir enklare att googla :slight_smile: )
Skulle säga att generellt är detta inte lönsamt ur ett ekonomiskt perspektiv. Däremot om du ändå ska bygga om kan det vara värt att titta på. Du får även bättre inomhusklimat med FTX då du bättre kan styra luftflödet, har filter (vanligtvis inte HEPA filter utan snararare grovfilter) på inkommande luft och kan blåsa in förvärmd luft.
Ta en titt på Fläktwoods, Swegon, Acetec, Östberg och Systemair så har du några alternativ på ventilationsaggregat för villor.

Är relativt enkelt att fixa ventilationen själv så om du har kallvind och 1-planshus där du skulle kunna dra kanalerna så kan det vara ekonomiskt vettigt att göra det ur ett rent energihänseende. Men är ju gratis att ta in offerter så alltid värt att prova så får du se själv :slight_smile:

1 gillning

Yes, såg att jag slarvat med bokstavsordningen. :slight_smile:

Vi bor i 2-plan och rördragningen i källaren blev väl inte helt optimal, ur ett estetiskt perspektiv. Däremot fungerar systemet värmeutjämnande, vilket är en stor fördel när vi bara har vedkamin på övervåningen.

Det finns olika specialfall , tex när en relativt billig Luft luft värmepump och kanske en kamin kan fungera väldigt bra med ett FTX system just för att det återvinner och fördelar värmen.
Det utnyttjar också spillvärme, sk hushållsel.

Kan man dessutom kombinera det med andra typer av värmeåtervinning, det finns tom frånlufts VP system som använder FTX (Nilan) kan man uppnå hyfsat god ekonomi men som med de flesta sådana här lösningar krävs det mer än ekonomiska incitament, då återbetalningen kräver hög energikostnad eller långa återbetalningstider eller att man ändå behöver ta en del av investeringskostnaden av rena underhållskäl. Kan man göra annat för de pengarna man investerar som ger mer avkastning än det man sparar?

Jag tittar på en värmepumpsvarmvattenberedare som ersätter befintlig frånluft och varmvattenberedare och kostar ca 15000 mer än en ny vvb men sänker elförbrukningen med ca 2500kWh/år. Alltså runt 4-5 års återbetalning.

Med risk för att sno tråden, har någon en bra förklaring på hur dessa system fungerar? Tycker inte riktigt om luften som blir vid “vanlig/gammal” ventilation som bara är ett hål rakt ut i väggen i några rum här och där i huset.

Systemet har två kanaler; inkommande och utgående luft. Inkommade går vanligen till sovrum och sällskapsytor medan utgående kommer från badrum/toalett/tvättstuga.

En värmeväxlare återvinner värmen från utgående luft och värmer inkommnde (exakt hur det går till får du fråga en VVS-tekniker om). :slight_smile:

Vad jag hört från VVS firmor är FTX inte ekonomiskt försvarbart, särskilt inte i södra halvan av landet. Sen kan man ju göra det av komfortskäl såklart.

För att uppfylla Boverkets normer för ventilatiom innebär det att man i Malmötrakten ventilerar ut ca 45kWh /kvadrat bostad och år.
Mer i kallare delar av riket.
(medeltemp Malmö 8,5C, innetemp 20C, do the math)

I Malmö är det med värmepump och SCOP 3 för vår bostad (178kvm) detsamma som ca 2700kWh el om all värmen behöver tillföras. Säg 2000 effektivt eftersom det ingår spillvärme och solvärme…

Där är besparingspotentilaen. Med elpris 2,5kr/kWh under eldningssäsongen uppstår en potential på ca 5000kr/år.

Hej
Vi står också inför ett byte av ventilation efter installation av 3 glasglasfönster i ett hus med självdrag. Vi var helt inne på ftx innan jag sprang över behovsstyrd ventilation. Någon som har erfarenhet av det det?

Jag har uppfattat det som ett fenomen som används i kontorsmiljöer. Att det skulle finnas någon poäng med det i hemmiljö har jag svårt att se. Det vore mer rimligt med en styrning över dygnet. Så fungererar de elektroniska termostater som jag har hemma.

Jag kommer troligen sätta ngn form av styrning på vent enligt funktionen att vi inte behöver max ventilation dagtid när få är i huset, och synka det med varmvattenproduktion till nattetid.

När vi byter system. Idag har jag bara en frånluftsfläkt (EC) så den är lätt att styra.