När jag tittade på hus för ett antal år sedan var värmesystem en av de punkter jag tittade särskilt på. Det här var långt innan allt prat om kris så jag var lite före min tid kanske. Den här frågan var iallafall inget som de flesta husspekulanter verkade fokusera på.
I ett radhus på tre våningar (inkl källare) som jag tittade på hade de installerat en frånluftsvärmepump. Som jag minns det var detta enda värmekällan men där kan jag minnas fel.
Min fundering är nu i vilka typer av hus och under vilka förutsättningar som just en frånluftsvärmepump kan antas vara ett särskilt lämpligt val. Vilka för- eller nackdelar kan den tänkas ha jämfört med t.ex. luft-vattenvärmepump?
Här finns rätt bra sammanställning för och nackdelar olika alternativ:
Kortfattat kan man säga att frånluftvämepump passar väl för mindre (upp till ca 150kvm), välisolerade hus med mekanisk frånluft. Väldigt vanligt i nyproduktioner av rad- och parhus.
Har man en äldre villa med självdrag och förberett vattenburet system är antagligen en luftvatten eller bergvärme att föredra (beroende på vart man bor i landet), södra och mellansverige med mildare utomhustemperaturer på vintern tjänar vanligtvis på att ha luft. Går även att komplettera med FTX om man vill ha mekaniska frånluft med värmeåtervinning.
De flesta nya hus använder sig av frånluftvärmepump. Vi har ett nybyggt radhus med ett sådant system. Systemet är ett luft till vatten värmesystem. Väldigt effektivt system. Då är hela ventilationssystemet anpassat för denna typ. Så luften man släpper ut endast är 0 grader. Värmen används för att värma varmvatten till kranen och golvvärmen/radiatorer.
Men du kanske menar att installera i ett äldre hus? Att installera i efterhand blir ju annorlunda. Är det luft till luft då?
Det är en billig och platseffektiv lösning för t ex småhustillverkarna då man får både värme, varmvatten och ventilation i en låda.
Slängde ut vår i våras. Den var gammal och drog massor med energi. De nya mer effektiva pumparna t ex Nibe 730 är alldeles för dyra med en prislapp på 130k. Dessutom får man leva med brölande fläkt och kompressor inomhus.
Frånlufts VP återvinner värme i ventilationen, och bygger på att avluften, dvs luften ut från VP kan kylas ner. De har en begränsad effekt på ren värmepumpsdrift och kräver välisolerade hus.
Det är inte så lätt att som med luftvatten eller bergvärme stoppa in en större VP för att minska behovet av eltillskott. Det finns bara en begränsad mängd värme i huset i form av spillvärme och temperaturskillnader att utvinna.
En frånlufs VP bör kombineras med större acctank och timprisstyrning för minimal elkostnad.
Jag är inget fan av FLVP. I takt med att vi energieffektiviserar så finns det ju allt mindre energi att återvinna också. Vi minskade vår förbrukning med 10 000kwh genom att byta från gammal FLVP till ny LVVP.
Ett kul experiment hade varit att dra om våt avluft till att blåsa på utdelen och på så vis fått lite återvinning. Men suget från fläkten på pumpen hade nog ställt till det.
Jag har ett nyproducerat radhus (ca. 80kvm) med en NIBE 370 som sköter varmvatten, värme (radiatorer) och ventilation. Har haft total elförbrukning 7 165 kWh de senaste 12 månader från 1 Nov 22 till 31 Okt 23. Jobbar mestadels hemifrån så det inkluderar även en bra del hushållsel. Väldigt nöjd och NIBE har långa garantier samt en försäkring som går att förlänga upp till 16 år. En ny NIBE 370 finns också från 55 000kr, så det känns inte så farlig heller. Bara när det blir riktig kallt (typ -20) drar den i väg rejält.
Borde ju vara lite beroende på antal kvadratmeter som ska värmas/person också. Om man antar att spillvärme korrelerar lite med antal personer i hushållet. Dvs med en familj i ett hyfsat kompakt radhus finns mycket spillvärme att återvinna, medan ett äldre par/ensamstående i 200m2+ villa så finns inte så mycket värme för VPn att återvinna.
Ett alternativ är att kasta ut FLVP och sätta in ngn form av FTX. Nackdelen är att det blir mer ventilationskanaler. Men man behöver inte göra det så väldigt omständigt i många fall.
Sätt in lite PAX ventiler över dörrarna till sovrummen istället för kanaler till varenda rum.
Att leda avluften (utan FLVP) till nära utedelen är nog inte en dum idee. Det ger nog några hundra kWh lägre elförbrukning per år.
Jag skall sätta in en frånluftsvarmvattenberedare och återvinna värmen som tappvarmvatten.
Beror på vilken värme du vill ha ut till radiatorerna/värmegolvet. Vill man ha 28 grader i huset kommer du behöva köra tillsatsvärmen (inbyggda elpatronen) betydligt mer än om du nöjer dig med 18 tex.
För lite perspektiv så håller jag 22 grader inne med NIBE F730 i välisolerat hus på 140kvm utan att behöva köra tillsatsen ner till ca 10-15 minus utomhustemp.
Har även kompletterat med en luft/luft, främst för kyla under sommaren, men kan även köra den vid behov för att slippa köra tillsats. Kan va skönt att köra den nån timme på kvällen när man sitter i TV-soffan
Största anledningen idag att man sätter in FLVP är att man har energikrav på sig vid nyproduktion.
Man klarar bara dessa med någon form av återvinning (FTX-ventilation är också vanligt men har sämre återbetalningstid).
Jag har byggt en specialare på en FLVP.
Eftersom ökat frånluftsflöde ger ökad energimängd för kompressorn att återvinna värmen ur så kommer det behövas mer uteluft in vid fönsterventilerna vilket medför drag.
Det finns fortfarande en hel del värme att utvinna ur uteluften även när det är kallt ute.
Min specialare bygger på att vp:n blandar frånluft med uteluft.
Detta gör att man inte behöver överventilera huset (drag kring fönsterventilerna) men ändå kan producera tillräckligt med värme och varmvatten.
Har en reglercentral som beräknar hur mycket blandningsspjället ska öppna i förhållande till ute och avluftstemperatur.
Är man några som duschar i hushållet och man har tex en 370 så hinner inte kompressorn med, den är ju rätt så klen. Så då blir det endel elpatron. Nibes nyare 730 har kraftigare kompressor och kyler luften till mycket lägre temp.
Är själv inget fan av flvp då jag får laga och byta ut dem ibland i mitt jobb. Många tycker de låter mycket.
Om man jämför med med en vanlig Luft/vatten så brukar de ha högre effekt och aktiv avfrostning medans flvp har passiv avfrostning.