Uppvärmningsdjungel

Hej

Vi håller på att inse att vårt hus är för litet och det ligger avsides på landet vilket innebär när man har barn ett evigt körande så vi har tittat på olika objekt

Har fastnat för ett hus dock med direktverkande el ….80 tals hus

Där det mesta är gjort planlösning 1.5 plan 150 kvm ca utan källare och betongplatta på en jämn mark inga sluttningar

Är man en helt idiot som ens funderar på tanken …har räknat på att sätta dit 2 Lvp pumpar och sen fanns kamin.
idag har vi luft vatten med krypgrund…och kamin

Fjärrvärme pris är på väg upp med i de flesta kommunerna

3 gillningar

Att sätta in vattenburen värme i efterhand är väldigt dyrt. Räkna med minst par hundra tusen utöver värmekällan.

Om det går få bra spridning på luftflödet är LLVP ett kostnadseffektivt sätt att värma. Dvs en semiöppen planlösning. och ljidet inte stör.

Ett alternativ kan vara FTX och LLVP. Då för att också få en god innemiljö med bra ventilation.

6 gillningar

Utan att vara expert hade jag tänkt samma som dig.

Budget: två stycken luft/luftvärmpumpar, förslagsvis Mitsubishi Hero, placerade centralt på båda våningsplanen. Sen kommer det behövas stödvärme i yttersta rummen av huset och då i form av element. Elementen kan dock ha lägre temp, t.ex. har vi 22 grader på värmepumparna medan elementen är på 18-19 grader. Kompletera med kamin när ni har möjlighet men undersök så att det är en kamin som är till för att elda på i (vilket en del mys-kaminer inte är).

Påkostat: ovanstående plus FTX istället för att dra vattenburen.

1 gillning

Jag har 1,5-plans och två inneenheter LLVP och kör normalt inga av elementen längre. Detta i Skåne, men jag tycker du ska hugga om huset känns rätt.

1 gillning

Nejdå. Vi bor i ett 70-talshus på 2 plan på 150 kvadrat i mellansverige och dom är sämre isolerade i alla fall före 79 eller så. Med allt ursprungligt och golvvärme mm igång och 4 i huset gjorde vi för 20++ år sedan av med 30.000 kWh billig el per år.
Med bara lite fix och trix har vi numera fått ner förbrukningen till ca 12.000 kWh.
Numera är vi bara två och då kan man komma lägre utan att det stör komforten.
Vi kör en normalstor Luft luft-värmepump som värmer hela huset ensam om det är som lägst ca -10 Celsius längre tid. En kall natt på -15 är också ok. Vissa vintrar används elementen aldrig.
Innedelen sitter i hallen på nedervåningen och värmen tar sig lätt uppför trappen. Vi siktar på ca 22 C på över och nedervåning. I köket längst bort blir det ca 1,5 grader svalare men det stör inte.
Man hör knappt att den går. Utedelen sitter på separat fundament utomhus. Den har bara behövt rengöring ca vart 4:e år. ( av mig )
Idag har den vid ca 0 ute dragit 500 W i genomsnitt. En vintermånad drar drar den som mest sista året 900 kWh. Min pump har tuffat på felfritt i 18 år nu.
Placeringen är viktig. Ex en pump på övervåningen kan inte värma nedervåningen alls. Att ha en uppe och en nere är smart om man är fler än 2. För oss funkar det med en pump då vi kan se till att alla dörrar är öppna så värmen når alla rum. Rum vi inte tänker använda (vi har fler än vi behöver) kan vi sänka temperaturen lite i med bara lite öppen dörr eller sänka till ca 17 C med tiden med helt stängd dörr.
En mycket bra sak på flera sätt var att byta till mycket välisolerade fönster i hela huset. Då blev fönstren varma på insidan och kallraset vid fönstren med avstängda element försvann .
Med en pump får man tumma lite om temperaturen ändras om man inte kan ha en remote tempensor. pumpens temperatursensor sitter i hallen i vårt fall och man behöver höja temperaturen där ett par grader om det är blir säg 10 grader kallare ute så pumpen arbetar hårdare.
En bra pump med installation går på ca 25.000 Sek. Dom pengarna har man igen ganska snabbt. Min pump har sparat 100.000 Kwh el åt oss under sitt “liv”.

2 gillningar

Sen är tilläggsisolering av vind ofta ett kostnadseffektivt alternativ (utöver LLVP) om det inte redan är gjort. Olika medlemskap som hos t.ex. Villaägarna ger rätt bra rabatter hos en del företag.

I husens energideklarationer brukar man även få kostnadseffektiva förslag på åtgärder. Vidare har många kommuner energirådgivare som kan ge enklare förslag på åtgärder.

2 gillningar

Har fortfarande inte bestämt oss då huset verkar svårsålt så finns det prutmån

2-3st luft luft är tanken
Installera 1 st i hall på markplan
1 st i garaget
Se över det gamla ftx systemet

Målet är att byta ut 80 tals kamin mot en täljstens kamin.

Tittat på energi förbrukningen ligger på strax under 30 000kw/h

Lyckas man halvera detta med 2-3 luft luft pumpar så är jag nöjd

Vi ligger idag på strax under 15000 kW/h

Kan man komma ner 15k kW/h på 2 pumpar och en kamin ?

Så det finns ett gammalt FTX system redan? Det är i så fall kanon. Byt till ett nytt aggregat och få det injusterat rätt, dom är otroligt effektiva.

2st LLVP borde ni klara er med. Elförbrukningen kan till och med bli lägre än 15000 kWh.
Ved till kaminen är inte gratis det heller. Vänta med att byta ut den, det är iofs mysigt att elda.

Vi har tillgång till fri ved via mina föräldrar så det löser sig gratis med lite jobb :slightly_smiling_face:

Så ftx system är så pass effektiva om man byter ut det? Det låter bra

FTX systemet har om det är väljusterat en verkningsgrad på ca 85-90%.

En LLVP och kamin kan ha lite dålig spridning av värmen ibland, det beror såklart på rumslayouten om luft kan flytta sig runt. Men FTX kommer råda bot en del på det problemet genom att fördela värmen till rummen.

Mitt förslag är att ni sätter in EN LLVP, och ser över FTXen. Troligen räcker det tillsammans med kaminen.

Ni kanske måste byta FTX enheten, men kanalerna är kvar till rummen.

2 gillningar