Hjälp med elavtal

Vi har äntligen köpt hus och ska snart flytta. Nu bor vi i bostadsrätt med superlåg avgift och där föreningen står för elnätsavgiften och vi betalar bara för hushållselen själv i efterskott. Månadskostnaden ligger på ca 350 - 400 kr/ månaden.

I flera veckor försöker vi googla runt På en ny elleverantör som erbjuder ett bra och billigt elavtal. Vi kommer att bo i elzon 3 och huset är på 103 kvm + 99kvm biyta så totalt ca 200 kvm. Förra ägaren förbrukade ca 17 000 kw/ år så vi tänker det blir ca 20.000 kw/ år för oss.

Jag blir inte klok på alla leverantörer och erbjudanden därute och undrar vilka ni har, vilken kostnad, för- och nackdelar med fast eller rörligt. Och kan någon förklara hur tusan elnätsavgiften totalt har gått upp med nästan 300% på 9 år??? Sist jag bodde i hus betalade vi en fast avgift på ca 700 kr/ månad men idag är det med alla tillägg nästan 3000 kr??

Vad elnätsavgiften är spelar inte så stor roll. Du kan inte påverka det ändå, effekttariffen går att påverka dock.

Att det kostar 3000:-/mån i SE3 låter rätt normalt. Vi förbrukar ca 19 000 kWh per år och värmer 260m2. Vi kör rörligt, timpris är bara vettigt om du har elbil i stort sett.

2 gillningar

Är du intresserad av el och ekonomi så tycker jag du ska välja timbaserat elavtal. Det förutsätter dock att du har möjlighet att styra din konsumtion till billiga timmar på dygnet.

Jag kör timel och har valt Tibber. Det jag uppskattar med dem är alla deras integrationer till laddare, värmepanna mm mm. Har du elbil så kan man spara genom att ladda på billiga timmar.

1 gillning

Elnätsleverantör går tyvärr ej att byta.

Du kan påverka förbrukningen rätt rejält genom att optimera temperaturen för olika rum i huset.

Vi är 6 i hushållet, 162 kvm villa i zon 4, jordvärme, fossilbil, ingen kamin, har lyckats pressa ner förbrukningen till ca 5700-6000 kWh per år. Förra ägaren, ett ensamhushåll, låg på 15 000 kWh. Så det går.

Vi byter el leverantör varje år via elskling.se, där finns alltid någon som har något bra erbjudande. Vi sparar ca 1 000 kr per på att byta elleverantör varje år. Vi kan inte göra mycket mer.

Vi har timpris men det gör knappt någon skillnad då vi har låg förbrukning och ingen elbil. Har man elbil så kan man spara lite slantar med Timpris och ladda bilen på natten. Vi orkar inte duscha, laga mat och tvätta på natten.

1 gillning

Oj, det är ju en rejäl besparing😱 bra jobbat. Har du några tips till oss? Vi tänker att försöka ha runt 21 grader i värme, inte använda torktumlare, inte ha för mångs onödiga lampor tända. Vi har inga hemmaboende barn = inget nattalångt dataspelande.

Men med direktverkande el, luftvärmepump och elpanna känns det ganska svårt att påverka förbrukningen. Vi har även öppen spis och vill gärna installera en kassett för att kunna optimera uppvärmningen

Den största faktorn för att spara pengar är att förbruka mindre el. Det andra har inte jättestor skillnad.

Jag rekommenderar ändå att du väljer timpris eller rörligt elpris.

Ett bundet avtal ska man liksom bundna bolån se mer som en försäkring. Du vet vad det kostar, men det blir troligtvis dyrare.

1 gillning

Det som påverkar elförbrukningen mest är inomhustemperatur allt annat är på marginalen. Det vi har gjort är att höja temperaturen i rum vi vistas mycket i och sänkt i andra rum.

Vi har ett vattenburet system med radiatorer och då är detta enkelt att göra.

Ert värme system är tyvärr inte speciellt bra, 70-tals villa? och jag hade på sikt funderat på att byta ut det till ett vattenburet system med berg/jordvärme.

För er med direktverkande el är tim pris enligt mig det bästa. Skulle några riktiga elpris toppar komma så kan ni anpassa förbrukningen.

1 gillning

Hmm.. Vi har liknande situation.

Man kan påverka en hel del.

Vi har 150 kvadrat att värma. inga barn bor hemma. Vi har fått ner förbrukningen till ca 12000 kWh i vårt 70-talshus. Vi håller 22 C inne utom längs bort från L L pumpen ( köket) där man får nöja sig med 20-21 C vintertid. Vad gjorde vi?…. Detta hus drog original 70-tal med barn hemma 30.000 kwh som mest årligen.

• Smart placerad L-L värmepump som värmer hela huset nästan alltid. Vissa år utan annan ytterligare värmekälla en enda dag. Ibland lite stöd med El-element längst bort. Den har gått helt problemfritt sedan år 2007. ( Japantillverkad). Den har sparat häraden >100.000 kWh sedan installationen.. Den loggar ca 3700 kWh per år. ger ca 10.000 kwh värme varje år och sparar då in ca 6000 kWh el per år. Går inte att räkna hem en ny. Dom har lite bättre verkningsgrad men inte alls så det räcker till 25.000 i investering.
  • Pumpen fungerar utmärkt och tyst OM man tänker på följande.
    • LL innerdelen vid ytterdörren har fri väg för luften fram till trappen upp till övervåningen.
    • Man riktar luftflödet längs taket ditåt.
    • Alla rumsdörrar där man vill ha >17 C vintertid har öppen dörr. I alla fall ett par decimeter.
    • Alla 70-talsfönster numera utbytta mot modernaste vilket hindrar kallras från dom trots helt avslagna el-element.
    • Rejält med luftläckage med vilje runt ytterdörren enbart ( inga lister snarare distanser) där ventilationsluft kan ta sig in. Värms av pumpen och tar sig runt hela huset.
  • All el-driven golvvärme i badrum och hall (installerad tidigt 90-tal) avslagen sedan flera år.
    • Mattor och foppatofflor funkar bra nog
  • Lite extra isolerat på vinden men övrigt är huset original dvs utsugsventilation vi kan styra farten på, eldrivet varmvatten.
1 gillning

Förra ägaren bytte elpanna och skaffade nya elelement i alla rum för 5 år sedan​:see_no_evil_monkey::see_no_evil_monkey::see_no_evil_monkey: Det finns en luftvärmepump i hallen och en öppen spis i källaren. Huset är byggt 1967. Vi har inte ekonomi till att ändra hela uppvärmningssystemet i dagsläget men vi vill installera en spiskassett till att börja med och värma upp med ved. Det kostar “bara” ca 50.000 kr men vi hoppas att det ska sänka elförbrukningen.