Val av uppvärmning?!

Hej ni kloka människor!
Så nöjd med svaren på min första fråga, så jag provar igen. :wink:

Vi har nyligen köpt ett hus på 300 kvm (150 + 150 kvm källare). Tanken är att vi ska hyra ut källaren och få in lite inkomst på det.
Vi ska alltså driva runt huset med fler boende än oss 4. Vi tänker oss bygga pool i framtiden och även ett litet atterfallshus på tomten.
Som det är idag är det direktverkande el med elburna element som värmer upp huset. Mindre roligt…!! Ventilationen bygger på självdrag.

Vi sitter nu med förslag på nya lösningar kontra vad dessa kostar att installera och sedan driva.

Hur hade ni tänkt och gjort i dagens läge?

Är det någon här som hört talas om Luviansystemet (ett utvecklat FTX-system) och vad tycker ni isf om det?

Tack på förhand!

FTX är knepigt i äldre hus då det krävs många kanaler för ventilationen. Huset bör även vara mycket tätt för bästa utbyte.

Nu har du varken skrivit ålder eller plats på huset. Men för större kåkar med större värmebehov är det ju inte fel med berg/jordvärme eller möjligtvis en luftvattenvärmepump. Men gissar på att du även saknar radiatorer? Isåfall får ni nog räkna med några hundra tusen totalt sett (ca 10 000kr per element och sedan rördragning ovanpå det). Hoppas ni tog detta i beaktning innan ni köpte det.

Annars kan ju nödlösning vara ett flertal luftvärmepumpar som borde bli betydligt billigare än direktverkande el. Men blir ganska fult och högljutt och ojämn värme.

En luftvärmepump per boendedel torde vara kostnadseffektivt åtminstone. De funkar ju bäst om det är hyfsat öppen planlösning, men även annars är det inte fy skam.

Jag kör en inneenhet per våning i min 70-talskåk på ca 200 kvadrat.

Huset är från -74 och ligger i Falun. Detta togs absolut med i beaktande när huset köptes.

När vi räknar på bergvärme verkar det dock som att vi hamnar upp emot 4-500’ om man både tänker borrning, byta radiatorer (kanske ca 20st), och även då byta ut ventilationssystemet som de rekommenderar.
Luviansystemet verkar gå på mer åt 300’ om det stämmer det han säger.
Och det var väll där någonstans vi tänkte att vi skulle hamna, upp emot 300’.
Men bergvärme är väll egentligen det bästa till ett sådant här hus? Dock undrar man om man någonsin kan ”räkna hem” den skillnaden.

Jag är så otroligt okunnig i detta, så vet inte på vilket ben jag skall stå på.

Jag förstår. Ja bergvärme brukar man säga är det bästa ur bekvämlighet, effektivitet och driftsäkerhet men inte nödvändigtvis det mest kostnadseffektiva, iaf inte på kort sikt. Där vinner nog luftvärmepumpen men de har ju sina nackdelar. Kanske 2-3 luftvärmepumpar med solpaneler är mer aktuellt. Det finns möjlighet att koppla kanaler till LLVP för lite jämnare distribution. Kostar dock mer såklart.