Hjälp!!
Finns det någon där ute som kan hjälpa oss tänka??
Vi har nu fått offert på bergvärmeinstallation.
Den går på mellan 420-450’ beroende på aktör.
När vi ringer till Falu energi och vatten får vi ett pris på fjärrvärme på 235’ ca.
Oavsett val av värmesystem så måste vi in med nya vattenburna element. Därav större kostnad.
Så!!
Hur ska vi tänka??
Det skiljer alltså 200’!! Det är mycket pengar vi kan göra annat för i renovering av huset… 
Men då huset är på 300kvm, vi ska hyra ut en del av källaren (så hushållet kommer bestå av ca 8-10 pers) och vi planerar att bygga pool så kommer det kräva en del…
Räknar man hem de 200’ fort, eller kommer det över tid inte löna sig att ta bergvärme? Hur fort kan den summan ha ätit upp sig själv??
Som sagt, hjälp!! Hur ska vi tänka?? Vad hade ni gjort?
Först måste vi veta hur mycket kwh huset tar i dag. Vilken typ av ventilation ni har samt uppvärmningssytemet.
Jag gillar bergvärme pga att ni kan få frikyla från borrhållet på sommaren samt att det enkelt går att koppla ihop med solvärme och solel.
Kom in med följande.
- Storlek på kåken
- Byggår
- Värmesystemet idag
- Ventilationssystem
- Vad ni vill uppnå. Tex hög driftsäkerhet eller låga omkostnader osv
Mvh
Fredrik
Fjärrvärme är väl underhållsfritt och förmodligen lätt att bygga på eller mi ska ner. Mer flexibelt alltså, som som jag förstått det.
200’ skulle kanske kunna ge 20’ per år med lite tur och skicklighet.
Okej! Here it goes!
- 300 kvm i 2 plan.
- Byggt 1974.
- Direktverkande el med elstyrda element.
- Självdrag
- Framför allt få ned kostnaderna i månaden. Men inte på bekostnad att man inte kan räkna hem de extra 200’.
Ska ni renovera hela huset iaf? Eller sliter ni upp en relativt fräsch kåk bara för att få ner uppvärmningskostnaden?
Är allt slut och ni ändå ska upp med alla golv skulle jag gå på vattenburen golvvärme med bergvärme systemtank och solvärme.
Men är allt övrigt i bra skick skulle jag ta luftvärme pumpar och invänta övrig renovering. Svårt att räckna hem om det inte är en del i en större renovering.
Nu har jag inte sätt ert hus men årtalet är problematiskt. Väldigt ofta problem med 70 tals hus speciellt dom med elvärme och självdrag. Skulle nog ta in någon som gör en total översyn om jag saknade kunskaperna själv
Mvh
Fredrik
Hej! På energimyndigheten finns en kalkylator. Jag sparade 700kwh/år på ett bergvärmehål kontra en luft/vatten pump. Installationskostnader var ca 100kkr i skillnad, utan återställning av tomt.
Det blev en luft/vatten pump som placerades så att den inte stör.
Janne
Det är mycket stora investeringar det handlar om oavsett vilket ni väljer.
Dagens luftvärmepumpar är väldigt effektiva och om det skulle fungera i erat hus så kommer ni undan väldigt mycket billigare.
Det alternativet tycker jag ni ska överväga om huset har en lämplig (öppen) planlösning.
Bervärme är bra men svårt att räkna hem på en kortare tid.
I årtionden var det standard, billigt, enkelt och bra med elvärme i Sverige. Sen har vi tyvärr lyckats välja politiker som förstört vår elförsörjning så det kommer ta tio år att återställa den.
Luftvärmepump är nästan alltid lönsammare. Det är först vid elpris på runt 3:- som fjärrvärmen är billigare i drift för oss. Vi har båda delar.