Hej! Jag söker råd och perspektiv gällande uppvärmning av vår villa. Ska försöka ge så mycket detaljer jag kan.
Huset är byggt 1953, ursprungligen i ett plan, men sedan dess har vinden inretts och har fyra mindre rum (barnen bor här).
Ingen tilläggsisolering eller liknande, och fönstren är av varierande typ. På vissa ställen har vi gamla kopplade tvåglasfönster, på andra ställen kassetter i träbågar, på några ställen nyare treglasfönster. Med andra ord är det lite dragigt här och var.
Huset värms upp med ett vattenburet system kopplat till vedpanna med tre ackumulatortankar.
Finns det värme i systemet, så värms varmvatten den vägen, men en varmvattenberedare (något underdimensionerad för en familj om 5) finns också för sommarmånaderna.
Vi har en vedkamin i det centralt placerade vardagsrummet på nedervåningen som ger bra tillskottsvärme om det blir riktigt kallt.
Värmesystemet börjar bli slitet och skulle behöva renoveras om vi vill fortsätta använda det. Dessutom har jag blivit enormt less på hela vedprocessen. Veden i vår del av Sverige är dessutom rätt dyr, och jag vill inte kapa och klyva själv för att få ner priset.
Just nu står jag och väger i huvudsak två alternativ:
Renovera det vattenburna systemet och byt vedpannan mot något annat.
Pro: Troligtvis det mest rationella
Pro: Av allt jag sett och läst så blir det billigast på lång sikt
Con: Jag gillar inte att ha vatten som flyter omkring i precis hela huset
Pensionera det vattenburna systemet och sätt in luft-luftvärmepump.
Pro: Billigast installation
Con: Inte billigast i längden
Pro: Redundans. Jag gissar att jag behöver två enheter, en per våningsplan. Om en enhet skulle gå sönder så är vi inte helt utan värme.
Pro/Con?: De gamla radiatorerna fyller inte längre något syfte och blir ett projekt att plocka bort. Sälja till folk som vill ha gamla radiatorer?
Ni får supergärna dela med er av råd, tips och egna erfarenheter. Peta gärna hål på mina antaganden.
Har du koll på om huset läcker värme eller inte? Har ni hittils kunnat nå bra inomhustemperatur till vettig kostnad? Om inte så undersök hur mycket det skulle kosta att tilläggsisolera.
Pellets har stigit i pris, svårt att sia om hur priserna kommer vara på sikt. Om ni har pelletspanna så skaffa även en el-reserv om ni inte redan har det.
En bra luftvärmepump är bra, men beroende på modell så låter dom om dom ska kämpa för att värma. Jobbigt om någon är ljudkänslig.
Hej! Jobbar som energiexpert. Jag antar du bor i södra Sverige eftersom du skriver att veden är dyr. Som jag ser det har du 2 val och de beror på vad huset är värt. Är huset värt mindre än 2milj så skulle jag satsa på 2 luft luft Värmepump tex Mitsubishi Heru. Då får du mest värme för pengarna och billig drift.
Alternativ 2 är om du har råd och huset är värt minst 2 miljoner.
Byte till Luft-vatten värmepump typ nibe s2125-12 kostar totalt ca 120.000 och höjer husets värde eller i alla fall bibehåller det. Jämnare värmefördelning och varmvatten från Värmepump ger bra driftekonomi.
Tilläggsisolering lönar sig bara om man ändå behöver byta väggpanel, fönster eller tak på grund av tex sprickor, läckage eller röta.
Låter helt galet att slänga ut ett fungerade vattenburet system imo. Men troligtvis är det dimensionerat för högtemp och gammalt. Så en värmepump kan ge för låg temp för att värma huset ordentligt. Att byta alla radiatorer och allt omkring lär går på ca 10 000kr per radiatorer har jag hört sen blir det en del jobb att återställa det estetiska. Men man kan ju kombinera vatten/berg VP med ved eller pellets t ex men är en ganska dyr installation som kan krångla en del. Eller som du är inne på, sätta 1-2 LLVP och använd dom samtidigt som existerande panna är den billigaste lösningen. Men jag själv hatar dom brölande innedelarna.
I ert fall hade jag nog försökt få tag i någon kunnig som kan kolla på era förutsättningar och rådgöra om vad som blir bäst. Bergvärme är ju trevligt men kanske inte alls funkar så bra om tempen ska över 55 grader..
Har själv ofta tråkiga tankar omkring olika vattenskador i hus på olika sätt. Så förstår dina tankar där.
Sen ett radiatorsystem som är 70år har definitivt börjat uppnå sin tekniska livslängd och finns vissa risker för läckage. Skulle säga att delarna har väldigt ringa värde som begagnat annat än ev kopparvärde i rör om de nu är av koppar.
MEN generellt sett uppskattar/värderar marknaden vattenburen värmesystem positivt, så även jag. Dvs huset är mer värt med ett fungerande radiatorsystem. Så jag hade definitivt gått igenom och renoverat det befintliga systemet och sen satt in bergvärme.
Jag VET att många numera förordar luft/vatten istället för bergvärme eftersom det blir lite billigare men jag har tyvärr allt för många erfarenheter av trilskande/fula/bullriga såna utomhusenheter. Fördelen med bergvärme är också möjligheten med extremt billig frikyla på sommaren.
Så jag hade valt en bergvärmeanläggning med SEPARAT varmvattenberedare som står bredvid. (Alltså ingen integrerad enhet) Då undviks en vanlig felorsak som är läckande varmvattenberedare som förstör elektroniken i bergvärmedelen osv. Några tusenlappar dyrare med fristående men större frihet välja storlek på den osv. Har satt in två såna bergvärmeanläggningar med delat montage genom åren och varit väldigt nöjda.
Behåll det vattenburna, radiatorerna i 50-tals hus är super bra, har huset inte stått ouppvärmt på vintrarna så är det inga problem. Ni kanske behöver dra om lite rör men det är inte speciellt dyrt.
Jag rekommenderar alltid jord eller bergvärme om man har förutsättningarna för det och planerar att bo i huset under 10-20 år. Är huset i södra Sverige så är jordvärme bäst.
Annars är Luft/vatten värme pump det bästa alternativet.
Luft/luft system är i mitt tycke inte roliga i 50-tals hus där man inte har öppen planlösning.
Vad menar du? Ja det finns VV med och utan tank. Nackdelen med tanklös är att det kan ta ett bra tag innan man får ut varmvattnet. Vet en del som tyckte det var uselt på de nya Qvantum Frånluftspumparna.
Sen beror det ju lite på hur mycket plats man har också. Vi får definitivt inte in en separat tank, vi har bara 600x600mm till pumpen.
Nja. Visst finns det såna men ovanligt. CTC har t ex en sådan teknik med en värmeslinga och sen finns enkla elektriska som är vanligare i andra länder.
De flesta har varmvattenberedare (förrådsberedare på t ex 180L) inbyggd i samma skal som värmepumpen =en burk.
Med två separata burkar blir de mer robust, ger större valfrihet och enkelt värma varmvatten med andra värmekällor om man vill. Här är vårt gamla och nya som vi bytte ut för tre år sedan. Vår är lite mer komplicerad då vi både har poolvärmning och frikyla som ger mer rör/pumpar/växelventiler osv. Så ska man bara ha den som en traditionell enkel installation är det mindre rör osv.
TS lär dock ha ganska gott om plats tänker jag med tanke på vedhantering, 3 acktankar utöver själva vedpannan osv
Från vad jag har läst är frikyla lite tveksamt jämfört med att bara installera luftvärmepump, installationskostnaden för frikyla är såpass mycket högre att det inte egentligen är ekonomiskt lönsamt även om man har bergvärme, samt att det kyler sämre och låter mer. Hur fungerar det för dig, och tror du det var lönsamt? (Gjorde du installationen själv eller lejde ut?)
Och säkert en dum fråga, men värms vattnet i beredaren av bergvärmepumpen?
Mycket beror på förutsättningarna för rördragningen. Vi har två frikylekonvektorer som är helt skilda från övriga radiatorer osv.
De satt i huset när vi köpte det. Ger begränsad kyleffekt så under varma perioder vill man helst ha de på dygnet runt. Driftkostnaden är två fläktar och en cirkulationspump, skulle tro <100W effekt sammanlagt så driftskostnaderna är extremt låga och livslängden lång då ingen kompressor med köldmedie eller liknande är inblandad.
Skulle gissa att leja bort installationen på de två hos oss borde ligga på ungefär som två luftvärmepumpar MEN då är dtiftskostnaderna, livslängden, ljudnivån, utrymmesbehovet klart bättre för frikyla. Våra konvektorer sitter på vardera våning och ca 10m till bergvärmepumpen. Vill man installera själv är svårighetsgraden/tekniken ungefär som en vanlig radiator.
Fläktkonvektorerna är ungefär lika tysta som innedelen till en luft/luft värmepump MEN med frikyla finns ju ingen bullrande/ful/utrymmeskrävande utedel. Så därav så tycker jag de är tystare. Haft luft/luft pumpar på flera andra ställen, senaste satte vi in 2024 och valde en extra tyst så har jämfört med de.
Ja, bergvärmepumpen värmer upp varmvattnet i den fristående beredaren. I princip på exakt samma sätt som med en inbyggd men bara med skillnaden att de här står bredvid varandra istället för ihopbyggt ovapå varandra. Vilket även ger möjlighet till lägre installationshöjd med delat montage, fritt val av beredarstorlek =bra vid stort varmvattenbehov, enkelt även koppla in/styra varmvattenuppvärmning via t ex solfångare, vedeldning eller annan extern energikälla via en separat rörslinga. Robustare eftersom en sak i taget kan bytas ut och om en går sönder påverkas inte den andra. Nackdelen är att de kräver lite mer utrymme och något dyrare men inte så mycket. På en annan installation 2010 där vi valde samma beredarstorlek som en inbyggd gade låg prisskillnaden på <5000kr den gången.
Mycket tacksam för ett sådant utförligt svar. Sitter nämligen och funderar på att slänga ut nuvarande pelletspanna och köra bergvärme istället, samt installera någon typ av kyla inför nästa sommar.
Tror inte egentligen besparingen på att byta ut pelletspannan blir så stor (samt är lite orolig för åverkan på kallvinden och självdraget…), men att slippa krånglet med brännaren samt frigöra 10+ kvm i pannrummet (eller hur stor förrådet för 4 ton pellets nu är) lockar rejält. Ingen höjdare att behöva välja på direktverkande el eller att montera isär och rengöra en matarskruv mitt i natten på vintern.
Jag skulle ha tilläggs isolera å byt fönster i första hand…
Vi har själv vedeldad hus å jag tycker de är kanon… Liknande upplägg med kamin å vedpanna med ack tankar å när man eldar i vedpannan så värms även varmvatnet..
Brukar köra in en skottkärra full med ved i pannrummet när de är eldningsdax.. Eldar varannan dag till var fjärde beroende på hur kallt det är.. Åtgången ved är runt 6 kubik staplad ved om året..
Skulle inte byta bort den vattenburna värmen.. Om de är jobbigt med att elda så kan man ju bygga om pannan till pellets..
Jag eldade i några år sen åkte pannan ut till förmån för bergvärme. Idag hade jag antagligen installerat luft/vatten, bor du söderut är LV rätt given. Att kasta ut vedpannan gav även möjlighet att använda pannrummet till tvättstuga så vi fick 20m2 till på köpet.
Föräldrarna har elvärme och installerade luft/luft, det är ju väldigt enkelt och billigt. Jag har det i garaget, kostade typ 23 000:- och ger ett väldigt bra tillskott och även kyla på sommaren. Jag värmer 215m2 med en 6kW bergvärmepump, men vi har välisolerat.
Ja alla tycker vi olika. Hade vedpanna i förra huset. Dels så behövs närmare 20 kvadrat utrymme för panna, ackumulatortankar och ett lass ved. Sen allt jobb med att införskaffa ved, bearbeta den, lava och sen elda. Resa bort på vinterhalvåret är besvärligt.
Nej detta är 2025, man ska inte behöva anstränga sig så mycket för att få lite värme, särskilt när vi har dessa (nästintill magiska) värmepumpar med 300-500% verkningsgrad mot vedpannans 80-90%. Men ändock eldar jag i kaminen ibland för mys men inte för att spara några pengar, med 60-70% verkningsgrad.
Jag hade tätat eller bytt ut alla fönster och tillägsisolerat vinden om det är möjligt.
När du tätar runt fönster och dörrar kommer du troligen få problem med fukt om du inte ökar tilluften. Då kan en frånluftsvärmepump vara riktigt bra lösning då du får ett reglerat luftflöde samtidigt som du får en bra värmepump som står sig bra i pris mot andra värmepumpar som bergvärme/luft vatten.
Ett alternativ är att lägga 25 mm golvvärme plattor i hela huset så får du komfort och inga reparationer. Kostnad: cirka 350 kr per kvm mtrl plus arbete.
Alternativ 2 kan vara att byta ett par radiatorer mot fläktkonvektorer samt installera en lv-vp. Det finns snygga såna till lågt pris och tysta är de också. Du får mycket bättre värmespridning på det sättet och kan sänka driftskostnader för värmepumpen.
Låter lite mycket med 170k, men antar att det ingick mycket arbete runtom eller så hade firman mycket att göra och lade sig högt i pris….. Går det så går det
Ett gott råd är två LL värmepumpar. En uppe och en nere. Att byta fönster till riktigt bra isolerade tar bort kallras från fönstren och moderna fönster med dubbla gummilister ger inget drag. Den investeringen kostar inte mer än säg 2 * 30.000 SEK. för seriösa enheter.
Dom kyler dessutom superbra och hyfsat billigt heta sommardagar.
Inga reparationer eller köpt service på 18 år hittils. Tyvärr drar ytterdelarna en del enkelt pyssel löpande. Jag har en 50+ liter balja under ytterdelen men den fylls på mindre än en vecka i viss väderlek. Mycket fuktigt och runt noll grader. Det dräller vatten under hela undersidan. På vintern får man släpa ut baljan på gräset och vända på den och stampa resolut på botten för att få isklumpen att släppa.
Att glömma att tömma vintertid gör man en gång max. Man hackar is länge.
Inte omöjligt att bygga något som tar hand om vattnet och isen och för bort det men inte enkelt. Inte sett trovärdiga prylar till salu.
Att ställa ytterdelarna en bra bit upp så ett stort kärl ryms är vettigt. I nästa liv blir det någon form av automatisk pryl kanske. Ett isolerat kärl man kan värma i botten och ha en liten pump att pumpa iväg smältvattnet via isolerad slang. När vi reser bort drar vi ner vintertid till 15 C och låter pumpen gå till kärlet är fullt och låter el elementen hålla temp efter det. Funkar OK.