Hur förklarar man den processen bäst i annonsen när man ska sälja huset?
Jag tycker de är helt underbart med vedpanna, specielt när veden inte kostar någe i inköp…
Vi har gott om utrymme så pannrumets yta gör varken till eller från..
Vi reser ändå inte bort under vinter halvåret, framför allt inte jag.. Resande är inte mitt intresse..
Att elda med vet är inge ansträngade alls för mig…
Som du sa så tycker alla olika…
Såklart skillnad om man har gratis ved (fast i verkligheten så får man ju räkna med allt sitt arbete, bränsle till maskiner, och vad man kunde sålt den för). Men även med gratis bränsle hade jag inte skaffat någon vedpanna, inte för att jag tror kommunen ens godkänt det i tätbebyggt område.
Sedan 30 år tillbaka bott i två olika hus med vattenburen värme där jag installerat Nibe-panna med bergvärme. Problemfri investering som jag rekommenderat andra där jag eldar i braskamin för trivseln.
Tidigare vedeldning i värmepanna med ackumulaturtank längtar jag inte tillbaka till!![]()
Kan solvärmare vara ett komplement om du väljer att bibehålla vattenburen värme?
Luft-luft får väl ändå anses som en nödlösning. Du kommer säkert behöva komplettera med elradiatorer i ett 50-tals hus som nog inte har så öppen planlösning?
Men svårt att ge råd utan mer fakta. Tror du att radiatorerna är slitna, eller är det mest vedpannan? Hur ser era ekonomiska möjligheter ut? Men har ni råd så är det absolut renovering av vattenburna med Luft-vatten eller Bergvärmepump som gäller IMO.
Edit: Ett tillägg är att om frikyla ska löna sig (kontra klassisk AC/Luftuft-VP) beror väldigt mycket på hur svårt det är att dra rör från “pannrummet“ till där du vill ha kyla. Är det krångligt och kräver stor åverkan tar det ju mycket arbetstid = dyrt. Bygger man däremot ett nytt hus känns det nästan som en självklarhet att installera om man har BV
Bor man i södra sverige säger de att det är svårt att räkna hem bergvärme nuförtiden om man inte vill ha det som lyx med frikyla osv. 120k för pumpen, 80k+ för borrhålet plus installation med rördelar. Man är lätt uppe i 250k. En luftvatten kostar ca 120-150k med installation.
Satsa på det värmesystem som ger dig frihet och tid över till annat.
Att det kostar pengar att bo i hus är ju inget nytt utan bara att tugga i sig.
Mycket snack om vad som “betalar sig” och inte. När du valt en fin värmepump och fakturan är betalad och första riktiga kylan kommer då kommer du vara riktigt nöjd.
Jag valde en uppkopplad bergvärmepump från Nibe där jag kan styra och övervaka allt från mobiltelefonen. För oss räcker det med att hålla kaminen varm så blir det varmt i nästan hela huset plus att det går att stötta med en luftvärmepump. På helger eller när vi är långlediga tar vi gärna sovmorgon. Då är det fint att på kvällen innan bara ställa in 21°C på rumsgivaren till bergvärmen så går den igång när temperaturen är på väg ner inomhus. Flera som jag känner ångrar att dom inte skaffat värmepump tidigare istället för att hålla på med pellets eller ved.
Solvärmare är riktigt dyrt och ger mest effekt när du behöver det som minst (på sommaren).
Solvärmare brukar vara en okej investering om man vill kombinera den med att värma poolen.
Bor i ett hus byggt 1945 sedan 1997. Det första vi gjorde var att installera bergvärme. Det har fungerat bra. Bytte ut pumpen 2017 som fungerar ännu bättre än den gamla. Inga problem med rörsystemet. Komforten med vattenburen värme är överlägsen luftburen (har det i sommarstugan). Vi har även tilläggsisolerat vinden, satt in ett FTX för ventilation, satt in glaskassetter i befintliga fönster, tätat med nya fönsterlister, och installerat solpaneler. Huset är K-märkt så vi har inte gjort något med väggarna som är helt utan isolering. Jag ångrar ingen av de åtgärder vi gjort. Glaskassetterna är alltså ett dubbelglas med gas i mellanrummet som ersätter det inre av glasen i ett vanligt två-glasfönster i befintlig fönsterbåge. Huset är på två våningar med hel källare. Vi har förstås lagt mycket pengar genom åren på att steg för steg förbättra komforten i huset. Men det känns som det har varit värt det. Nu finns det ju luftvattenvärmepumpar också. Men på “vår tid” var bergvärme alternativet som verkade vettigast. Det andra var elpanna eller att att sätta in en ny oljepanna.
Hur löste ni rördragning med FTX i ett så gammalt hus? Några grannar på min gata är sugna på något sådant i våra kåkar från 60-talet, men jag ser inte hur man ska få till det utan massa fula rör i rummen? FTX känns ju klockrent vid nybyggnation däremot.
Vi hade existerande ventilationskanaler i eternit (med asbest). De var nog tänkta för frånluft när huset byggdes 1945. Så montörerna plockade bort dem och satte in spirorör. Sedan blev det en del rör rakt ned i rum på övervåningen från vinden och ett rör genom en garderob på övervåningen till bottenvåningen. En av kanalerna i skorstenen användes också. Det blev ett stort lyft för komforten med fräsch luft och värmeåtervinningen är väldigt bra också. Självdrag fungerar helt enkelt inte speciellt bra utan en varm skorsten.
I södra sverige så är luft/vatten jättesmidigt när man redan har vattenburet. I norra sverige är bergvärme nog mer pålitligt.
Luftvärme är bra som komplementär värme, men de är oftast inte anpassade för väldigt kall vinter. I södra sverige kan de ofta klara sig rättså bra endå det mesta av de flesta vintrarna. Stor bonus med AC funktion på sommaren med.
Luftvärme kan ha flera innedelar kopplade till en utedel.
Hur står sig detta med vad som beskrivits i tråden? Är än så länge för rookie för att kunna utläsa och jämföra.
”Ventilation: Mekanisk frånluft
Uppvärmning: Frånluftsvärmepump med vattenburen golvvärme i nedre plan samt radiatorer på övre plan.”
Nybyggt hus i Stockholmsregionen. Öppen planlösning på nedervåningen.
Nu har jag använt eldrivna verktyg å strömmen har kommit solcells panelerna, så de har inte kostat några kronor..
Att sälja veden får man inge för, utan den gör mer nytta att värma huset istället..
Kostnaden för veden är i stort sätt noll, men den värmer gott mot elkostnaden man skulle haft me ett annat värmesystem..
Vi köpte just dagen fastighet för att den har väldigt billig uppvärming me ved.. Att elda med ved är varken jobbigt eller att de tar mycke av äns tid.. När vi eldar så fyller man pannan med ved som tar en minut eller så, sen kan man göra annat i typ två timmar tills de är dax å fylla upp igen.. Vet inte va som ska vara så jobbigt med de??
Men hur som helt så har vi olika åsikt om vedeldning.. Vidare diskution leder ingenstans..
Nu var det 3 år sen jag köpte men då gick det på 750kr kubiken iaf.
Uppväxt med vedeldning, varenda sommar skulle man ut och slösa 2-3 veckor på att såga, klya, lava ved. Sen ska den lavas om torrt igen och tillslut bäras in och eldas upp. Sen ska det rengöras och sotas i kaminen.
Ja det stämmer att panna, beroende på storlek, kräver några inlägg och med tankar så klarar man sig några dagar mellan eldning. Men att hävda att det kräver mindre jobb än en värmepump som bokstavligt talat är underhållsfri och kräver knsppt ett knapptryck blir lite märkligt men vi säger väl det.
Som exempel där så pajjade farsan ryggen i vintras och kunde inte hantera veden så han fick köra elpatronen i tankarna som är hans backup.
Bästa tipset är att ringa din kommunala energirådgivare och få kostnadsfria opartiska råd, som även kopplar till förutsättningarna på din ort.