Stänga av LLVP/element dagtid?

Tjena! I dessa tider med höga elpriser, tänkte höra om det finns några experter här…

Är det lönsamt, och är det “ofarligt” (syftar då på livslängden) för luftluftvärmepumpar (LLVP) respektive elradiatorer att vara avstänga dagtid och påslagna nattetid?

Bakgrunden till frågan är att jag har sett folk påstå att det drar mer energi att stänga av och värma upp vs att ha värmen på hela tiden. Har också sett i gammal information på nätet (typ 15 år gammal info) att det kan skada LLVP att slås på och av frekvent.

Vi har testat nu under november (eldar dagtid) och elförbrukningen går ju ner mycket på dagen så det borde vara lönsamt även om det drar lite extra energi att värma upp igen på natten eftersom elen är billigare då.

Förutsättningar: Timpris, elområde 4. Ca 17000 kWh/år med elbil. Gammalt trähus från 1800-talet i småland utan vattenburen värme. Tilläggsisolerat i 3/4 väderstreck och nya fönster men läcker ändå ganska mycket värme. Finns 2st LLVP, en ca 10 år gammal och en 2 år gammal. 2st kaminer, och så elradiatorer som tyvärr är det enda sättet att få värme i sovrummet och badrummet på övervåningen. Eluppvärmt vatten från egen brunn.

Tacksam för svar! Hur gör ni andra? :slight_smile:

2 gillningar

Funktionen att ställa vilka tider å vilken temp man vill ha, finns väl på fjärrkontrollen… Har inte använt den funktionen, men vet att den finns å själv inte haft behov att använda de…

1 gillning

Sant. Det borde ju tyda på att det går bra att stänga av den emellanåt, även om det görs manuellt. Jag har inte orkat programmera in tider och dessutom ändrar vi lite på de exakta tiderna beroende på hur timpriset ser ut för dagen, om vi är hemma eller inte, etc…

Kan inte svara på om de är oki att stänga av å på varje dygn… De går va jag förstår att man kan typ dra ner tempen på dagen å höja tempen på natten…

1 gillning

Det luftvärmepumpar inte gillar är att bli avslagna när den kör. Alltså när den producerar värme (eller kyla). Att avbryta en cykel. Kan du ställa in med timer på maskinen är risken noll.
Alltså avslagen som i att dra ur sladden. Stänger du av med knappen på fjärrkontroll så stänger den av säkert.

Eldar du under dagen så krävs ingen extra energi för element/värmepump än om den gått normalt.

2 gillningar

Att det drar mer energi att dra ner vissa perioder är inte sant OM det är så att det som genererar energin har konstant effektivitet. Den energi som huset drar är i stort sett proportionellt mellan differensen mellan inne och utetemperatur. Dvs kallare sparar värme. Avkylning och uppvärmning är ett nollsummespel.
En LL värmepump som går på säg halveffekt har dock lägre temperatur spann mellan in och utluft och får lite bättre verkningsgrad än en som går på säg max halva dygnet men det väger inte alls upp för stor priskillnad. Jag skulle justera upp temperaturen säg 2-3 grader på pumpen när elen är billig och ner ett par grader när den är dyr så den lugnar sig ett antal timmar så länge pumpen klarar sitt jobb. Sätt kWh mätare på den så ser du hur mycket den drar. När det blir kallt ute får man nöja sig med kallare kanske. :frowning_face:

2 gillningar

Tack för era svar!

Angående LLVP så låter det ju rimligt att det inte borde kunna skada/slita på pumpen om man stänger av den på korrekt sätt, skönt att höra att ni tänker likadant. Men Mikael, du menar väl att man minskar tempen på pumpen när elen är dyr och ökar den igen när elen är billig, inte tvärtom?

Temperaturen i rummen med elradiatorer sjunker under dagen för kaminernas värme når inte in dit riktigt men jag tänker att även om elementen får gå lite hårdare precis när man slår på dem så borde det vara bättre än att ha dem på konstant.

1 gillning

Har en bergvärmepump där jag installerat brytare med timer i elcentralen. Har strömmen bruten/avstängd mellan 7 på morgonen och 20 på kvällen. Sparar väldigt mycket el på det. (BergVPn kan dra upp till 9kW när den går.)
Har även brytare på VVC på samma tidsschema.

Beror mycket på hur du gör och typ av kompressor som finns i LLVP.

Förslitning på kompressorn ökar ju mer den startas/stängas av. Era LLVP borde ha varvtalsstyrda kompressorer samt ni drar ner temperaturen via fjärrkontroll eller dylikt och då är det lugnt.

Om ni däremot sitter och stänger av/på konpressorn varje dag så är det obra.

1 gillning

En grej som installatören av LLVP sa till mig när vi fick en ny installerad i oktober var att - och detta var något jag inte kände till - LLVP är effektivare desto högre fläkt/varvtal inredelen kör. Detta oberoende av vilken temperatur den är inställd på.
Han sa att det berodde på att temperaturen man ställer in är det enda påverkar utedelens kompressor. Och att det i princip bara är kompressorn som drar ström.
Så, 19 grader - fullt blås. 23 grader - fullt blås.
Värmen kommer på så sätt ut ur innedelen bättre, värmer upp rummen snabbare och går sedan ner i varv snabbare igen då vald temperatur blivit uppnådd. DÅ och endast då, går kompressorn ner i varv och man sparar pengar.

2 gillningar

Jo det är effektivare att köra fläkten på innedelen på hög fart eftersom det ger lägre temperaturer på utluften

1 gillning