Kunde köpa en bil för elkostnaden i vintras

Hej alla!

Bor i radhus i elområde 4 och betalade mer än 30k i elräkning på mindre än ett halvår. Är detta rimligt? Är så trött på dessa räkningar och vill ändra vad jag kan inför nästa vinter.
Har EOn fullt ut, rörligt, inga solceller.
Ni som är nöjda – vad har ni för lösningar eller avtal?
Tack!

2 gillningar

Satan i gatan vad dyrt! :scream:

Har du väldigt varmt hemma? Dåligt isolerat? Vana att ha dörr och fönster öppna mycket? Är det anvisat avtal?

Jag har Godel sedan starten (i princip) och är supernöjd med dem här i elområde 4 och i ganska stor villa. Dock har jag solceller, så det går inte att jämföra räkningar rakt av.

Låter som mig ungefär, snittkostnad på 5000 i månaden över året ungefär. Bundet i område 3.

Det är som det är.

2 gillningar

Hej

Vad har du för uppvärmningssystem? Styr kostnaderna rätt rejält.

1 gillning

Nej, har inte väldigt varmt hemma. Dåligt isolerat vet jag inte, huset är byggt 1976. Har funderat på Godel, skönt att höra du är nöjd med dem.

1 gillning

Luft/luft med litet tillägg av små element på kalla rum.

Innan du springer och byter till annan leverantör, räkna på skillnaden först. Det är ju endast elpriset och elabonnemang du kan påverka genom att byta. Eon tar 8,62 öre (plus moms) per kWh i mellanskillnad mot spotpriset.

Känns som att din Luft/Luft kanske inte räcker till och att du bränner massa pengar på elelement.

Jag har stort hus, Luft/Vatten VP och värmer garaget med elelement, men har inte 30k senaste 6 månaderna. Hamnar nog på 15500 kr senaste 6 månaderna. Också i elområde 4. Huset är dock endast 17 år gammalt och har säkerligen bättre isolering.

4 gillningar

Vad drar ditt hus? Mitt drar ca 12 500 kWh vilket beräknas bli 33-34 K över ett år för både elhandel och elnät. När vi flyttade in hade vi 23 500 kWh men genom byte av värmepump till bergvärme så kom vi ner mkt. Sen bytte vi ut alla lampor till LED. Samt relativt bra vanor med fulladdade diskmaskin och tvättmaskin innan de används. Kvar att göra:

• isolera huset bättre (tak, fönster och plattan)

• byte av vitvaror i kök när det renoveras i framtiden

• snålspolande dusch (kranar ger knappt någon besparing)

Kanske kan komma ner några tusen kWh till.

Avtal byter jag årsvis via elskling.se. Cheap energi och Telinet har jag haft de senaste två åren. Så slipper du månadsavgift och får rabatt på påslaget. Glöm inte att byta elavtal när rabatterna går ut

Räknar du in de fasta kostnaderna så blir det ju också dyrare, men jag säger som @AimHigher att de där elelementen nog är en stor bov i dramat.

Hur värmer du vattnet? Även här finns det ju saker att göra innan man byter avtal om ens vanor gör att man prickar pristopparna i duschen.

1 gillning

Lågt hängande frukt:

Byta elbolag var 12 månad när rabatten går ut.

Se över läckage, t ex fönsterlister, dörrlister mm.

Köp en billig värmekamera, finns för 1500kr typ eller hyr. Lättare att hitta problem. Kanske bara behöver lite drev någonstans?

Fungerar värmesystemet som det ska? Du nämner luftluft, har ni inte öppen planlösning så är det svårare att få jämn värme. Värmeförflyttare med t ex fläktar kan vara en grej om det inte är möjligt att ha dörrar öppna.

Varmare kläder inomhus.

Använd rullgardiner, persienner etc på natten.

Sätt på cellplast på altandörrar, gardiner över dörren.

Byta till snålspolande munstycken.

Ev timpris men det är inte mycket man sparar.

Sänk inomhustemperatur, kanske vissa platser i hemmet kan vara kallare än andra?

Se över andra förbrukare men fokusera på uppvärmningen. Det är inte så att man sparar någon större mängd energi på gamla vitvaror jämfört med nya.

Högt hängande frukt:

Tilläggsisolera, sällan värt.

Byta fönster, sällan värt men är dom från 70-talet kanske det är dags.

Byta värmesystem, troligtvis orimlig återbetalningstid, 20-30 år om du ska ha vattenburet. Kamin kan man ju titta på men blir inte billigare än el om du ska köpa ved. Sen har du all hantering också.

Uppgradera nuvarande, gammal pump? Kanske skaffa två?

Hur värms varmvattnet? Gissar el. Det finns ju med värmepump idag, har ni stor förbrukning av varmvatten kan det vara värt att titta på.

Ventilation är också något värt att fundera på iaf. Har ni mekanisk kan ett byte till EC vara kostnadseffektivt. FTX finns ju också men knappt lön ur energisynpunkt i skåne.

Flytta till en bostad med bättre isolering och/eller värmesystem. Såklart många parametrar i ett bostadsköp. Men det kan ju vara värt att ta ett större lån för att få lägre driftskostnader.

Själva har vi en årsförbrukning på 7000kwh, byggt 2005, skåne, luftvatten, 135kvadrat.

2 gillningar

Det får man ändå säga låter som en relativt hög förbrukning (även om du inte skrivit vad du förbrukar) för ett radhus. Bor själv i 60-tals radhus och förbrukar <8000kWh/år, det blir <1700-1800:-/mån utslaget över året. Värmer med bergvärme.

Vet ju inget om huset, men placering/antal luftvärmepumpar är kanske rimligt att kolla på? Med den förbrukningen lär elelementen jobba på rätt bra ändå, låter inte som “litet tillägg i kalla rum“?

Satan i gatan vad dyrt.
Vi gör av med 12500 Kwh per år i vårt 70-talshus på två personer. Innan vi gjorde några åtgärder och när vi hade hemmaboende barn gjorde vi i flertal år av med 30.000 kWh. Vi håller ca 22 grader inne. Och 10 C i garaget på vintern
Vi värmer sedan 18+ år vårt hus på 150 kvadrat i huvudsak men en och samma luft luft värmepump. En sån som av bra fabrikat i dag kostar ca 22.000 installerad. Bara riktigt kalla dagar på under -10 C stöttar ett elelement på en annan våning längst bort. Vissa år behövs aldrig det elementet. Räknade ut att vår värmepump sparat ca 100.000 kWh sammanlagt jämfört om vi fortsatt med bara elelement.
Den bidrar med över ett år ca 2,6 ggr mer värme än den förbrukar el har vi mätt upp.
Vi betalar inkl allt härad 2 kr/ kwh idag. det blir en mycket stor besparing.
Vi har bytt alla fönster till mycket effektiva för att slippa kallras vid fönster pga att alla elelement är avstängda.
Det man behöver veta är att

• En plats för termostaten. Vår måste sitta nära innedelen. Vintertid får man höja den lite på kvällen och sänka lite på morgonen om man vill att temperaturen inne skall bli jämn.
  • Stänger man dörrar ex till sovrum sjunker temperaturen där till 17 C efter ett antal timmar. Man behöver lämna minst 10 cm glipa, helst mer.
  • Utedelen dumpar mängder med kondensvatten. Vissa perioder >10 liter per dag. Lite pyssel att ta hand om vintertid. vi har en stort tråg under man tömmer när det blir fullt. Monolitisk isklump kalla dagar.
  • Innedelen kräver lite dammrengöring ca varje månad vintertid. ca 15 minuter enkelt jobb på en pall.
1 gillning

Använder man en luftluft som huvudsaklig uppvärmning är det smart att ha korrekt kondensavrinning med värmekabel osv.

1 gillning

Jo har värmekabel . Isklumpen hamnar helt i tråget. Blir tungt få ut klumpen om den blivit 50+ kg tung.

Jag tror detta är orsaken. Luftvärmepump kräver att värmen kan cirkulera fritt genom hela huset, men det är såklart inte så enkelt att få till ett sådant perfekt flöde. Enkla åtgärden är att hålla alla innerdörrar öppna. Det kan krävas en enkel termostatstyrd fläkt som leder luftströmmen, eller en extra värmepump i andra änden av huset.

Kolla att elementens termostat bara värmer upp till 15 grader eller ännu lägre i oviktiga rum.

Jag har två backar stående under och ser det som en vinterhobby att bygga små torn av resultatet. :zany_face:

1 gillning

Låter ju inte bra och jobbigt. Har tråg och värmekabel och rör till dagvattnet med vår luftvatten som nog producerar mer vatten än en liten luftluft. Aldrig haft problem med igenisning.

Enligt nibe: 50-100l per dygn.

1 gillning

Priserna var ju extremt höga också i vintras. Hur ser din förbrukning ut och även effektavgiften? Du ser ju det om du loggar in.

Jag bor i SE2 och betalade 13-14tkr för två månader. Men det var ihållande kallt och priserna skyhöga.

Skulle kika på din isolering i mössan(vinden/taket) samt dina fönster/dörrar så det inte läcker i dem. Sen kan man kika på andra åtgärder så som en extra luft/luft pump om den första inte räcker till(och kanske är gammal och kämpar). Annan sak att kika på är typen av element som du har. Är det rena el-element eller är det oljefyllda? Det är en värld av skillnad i effektivitet och hur mycket som dem drar. Det går också att sätta timer på dem så att de stöttar med värme de tider på dygnet som det behövs.

Sen kan duy alltid ta hjälp av kommunen via energi och klimatrådgivningen: Hushåll – Energi- och klimatrådgivningen - Energi- och klimatrådgivningen

Bor i ett stort radhus med tre våningar i elområde tre. Har fjärrvärme. Energieffektiviteten i huset är förvånansvärt bra för ett hus byggt 1980. Har ett lägenhetsavtal för elen. Vi brukar anpassa disk och tvätt till elpriserna.

Jag har ärligt inte tittat efter vad elen kostar. En viss ökning blev det så klart men inte så att det märks på allvar. Och extremt rik är jag inte.