Jag och sambon sitter och grubblar över om vi ska byta vår ivt 490 till en ny frånluftsvärmepump eller om vi ska satsa på bergvärme. Vi har ett hus på 140-ish kvm byggt 2008 med nybyggda solceller på taket + batteri. Vi har kollat på avsnitt #249 Om energieffektivisering, solpaneler och olika värmekällor men tycker det är svårt att veta vad som är bäst för oss. Vi bor i Uppland. Någon med lite idéer och tankar?
Vi har bara pratat med en firma än så länge och då var vi väldigt inne på bergvärme. Han ansåg att vi skulle spara en del på att byta till bergvärme, men vi väntar fortfarande på offert. Sen tittade vi på erat avsnitt #249 och blev lite fundersamma kring att vi kanske bara borde titta på en ny frånluftvärmepump istället. Därav ville vi bara snacka lite här för att kolla hur andra skulle tänka om de var oss
Hej! Be om en jämförande kalkyl med frånluft eller luft/vatten. Det skiljer, med moderna tekniken, inte speciellt mkt i effektivitet baserat på er storlek på hus.
Jag sparade endast 700:-/år på ett bergvärmehål. Men då gör jag endast av med 14000kwh på 168kvm.
Jag är verkligen inte bra på det här med värmesystem alls, men jag försöker förstå mig på hur saker och ting funkar. Jag ser att nu här på vintern så drar elpatronen upp till 4-5 kW ganska ofta, gärna i stora toppar, men när kompressorn enbart är igång så är förbrukningen mer “jämn” över tiden. Är det någon som vet om en bergvärmepumps förbrukning är mer “jämn” typ ner till -10 grader eller så? För idag är börjar ju elpatronen gå igång redan vid typ 5 grader ute. Antar att en ny frånluftsvärmepump också börjar dra igång elpatronen vid ungefär samma utetemp?
Jag har en tvåplansvilla på 200 kvm strax söder om Stockholm. På tretton år har den kört på elpatron i totalt cirka 40 timmar. Värme plus vatten 7-8000 kwh per år.
I mellandagarna gick en slang sönder som leder vattnet från hålet till kompressorn. Det innebar två veckors drift på elpatron. Då ökade totala elförbrukningen från cirka 35 kwh per dygn till 120.
Jag är glad att den är tillbaka i normal drift🙂
För det första, glöm solcellerna i valet av värmesystem. Solcellerna kan ge dig ett ekonomiskt överskott som du kan betala elräkningar vintertid med. Men de ger mycket lite el vintertid som du kan använda till att värma huset med (via olika lösningar).
Bergvärmen ger dig lägre elförbrukning än en luft-vattenvärmepump, och betydligt lägre än en frånluftsvärmepump.
Den maximala värmen en frånluftsvärmepump kan leverera UTAN att elpatronen går in är begränsad, det rör sig om ca 2kW vilket räcker under delar av året men inte om det är riktigt kallt ute. Vilket du noterat.
Då ger luft -vatten mer värme för samma elförbrukning och när det blir riktigt kallt kommer bergvärmen att ge mest värme på minst elförbrukning givet de är dimensionerade korrekt. Bergvärmen kräver såklart en mer kunnig firma så man inte borrar för litet osv. Det får gärna vara ngn med erfarenhet från området, eller om ni har grannar som ni kan fråga med bergvärme.
Det är så att ju högre temperatur värmekällan som värmepumpen hämtar värme från har, desto mindre el behöver den för att förflytta värmen inomhus (detta är vad som kallas för COP). Borrhålet kyls ner med tiden, och luft-vattenvärmepumpen arbetar ju med uteluften.
Det vore bra att veta hur mycket el som er nuvarande frånluftvärmepump förbrukar, både som tillsatsel och som el till värmepumpen sett över en säsong.
Tack så hemskt mycket för era svar! Uppskattar er feedback jättemycket.
Anledningen till varför jag pratar om peakar är för jag vill försöka ta i beaktning om elbolagen börjar ta ut mer ifall man har hög belastning. Då tänkte jag att kanske bergvärme är ett bättre alternativ då den arbetar lugnare (ingen patron) till lägre utetemperaturer. Kompressorn verkar dra mindre men konstant medan elpatronen skapar peakar. Har jag fel?
Har själv en NIBE F730 frånluftvärmepump, hus på ca 140kvm. Har blockerat eltillsatsen och ändå haft 20+ i huset hela vintern utan problem. Total årlig förbrukning strax över 10kkwh med elbil.
Kollade lite snabbt och IVT 490 har en kompressor på 500-700w? Dvs då är det de gamla FLVP som bara fungerar ner till ca 5+ utomhus utan elpatron. Ni kan ju byta till de starkare FLVP som finns idag t ex Nibe F730, de fungerar ner till ca -5 utomhus utan tillskott. Men dessa kräver extra isolerat avluftsrör, är 6-12 mån leverans och kostar 130k. Ett rimligt alternativ är att sätta en luftvattenvärmepump. Kostnaden och energibesparingen är ungefär detsamma som de starkare FLVP idag. Bergvärme ger större besparing men kostar mer, räkna med minst 200k. Men fördelen är att ni har hålet är det bara att byta pumpen nästa gång. Och frikyla om man vill ha det.
Vi ska själva ersätta vår Nibe 310 med en luftvatten om en vecka. Bor i skåne med välisolerat hus så har svårt att räkna hem bergvärme på överskådlig tid.
Det mest ekonomiska valet är dock att sätta en luftluft som komplement till FLVP. Då “förvärmer” man luften innan FLVP får den. Men jag är allergisk mot fläktljud och saknar bra plats för det.
Gäller endast om den ersätter elpatronen, annars drar det bara mer har jag märkt, (likvärdig COP-faktor). Har en Mitsubishi Hero främst avsedd för kyla varma sommarnätter, men kan funka som reserv också på vintern, men drar som sagt bara mer för mig att ha den igång.
Du bör blockera elpatronen och sänka termostaterna på elementen i rummet där LLVP sitter vad jag hört. Jag har stängt av elpatron på vår FLVP och i december när det var minus 10 låg pannan på runt 35 grader trots att kompressorn gick 24/7. Hade vi haft en LLVP borde den kunna stötta upp där istället.
Japp, har blockerat tillsatsen. Nu kanske F730 är aningen överdimensionerad för mitt 140kvm välisolerade hus dock. Klarar bra ner till -10c, även om den måste backa kompressor till typ 80% pga för kall frånluft. Har stöttat lite med LLVP på kvällen nån timme när man vill ha lite varmare i TV soffan, annars haft den avstängd.