Satsa på bergvärme i Uppland?

Ja antagligen, tills den gamla pumpen rasar och man ändå måste byta ut den också :joy:

1 gillning

Då har man AC iaf :smiley: (och högre förbrukning på sommaren :rofl:)

Det ska dock sägas att jag hade IVT här i höstas. De ville sälja på mig en ny 500w FLVP och en LLVP för 100k totalt. Jag tackade nej, sätter ju för tusan inte in sånt skräp nu. :joy: Ska man ha ny FLVP ska det ju vara de starka iaf. Gillar inte de som bara säljer sitt eget märke, bättre att gå till en firma som har flera.

1 gillning

Jag tänkte på årsbehovet.

Ja, hur långt är ett snöre?

Hur isolerat är ert hus, var bor ni, hur mycket andra värmekällor har ni och hur mycket ventilerar huset?

F730 kan kyla frånluften neråt - 15C, ksnske tom - 20C. Kompressorn kan ge upp emot 5kW effekt om luftflödet är stort nog. Men då kan man möjligen överventilera.

Frånluftspumpar fungerar som uppvärmning i moderna hus som TS till en viss grad eftersom max effekt är begränsad. Andra värmepumpskällor kan byggas större, till en merkostnad.

Det är därför det behövs mer data, hur mycket el till kompressor, hur mycket eltillsats?

Det kan också vara så att TS frånluftsVP behöver justeras, lite mer ventilationsflöde så går den bättre. Nackdelen är såklart mer kallras vid intagsventilerna.

2 gillningar

Huset är välisolerat, Uppland, inga andra värmekällor, kör ventilation på 60%.

Så lite beroende på TS förutsättningar borde FLVP kunna funka.

1 gillning

Jag måste erkänna att en del av den här diskussionen går lite över mitt huvud just nu :confused:

När det kommer till årsförbrukningar och vad FLVP drar så har vi väldigt dålig koll då vi bara bott här sedan april förra året. Har heller ingen aning om vad ventilationen har för inställningar. Helt klart saker vi behöver börja förstå. Vi kan bara se i vår förbrukningsövervakning av el (som kom med solpanelerna) att vår FLVP skapar peakar väldigt ofta på dygnet i princip hela vintern samt att vår senaste elräkning låg på 13000 kr.

Som en gammal fysiker som gärna dras till de enklaste lösningarna, så känns det som att bergvärme är det enklaste för oss när man är lite som mig - ganska okunnig. Men för att det ska fungera bra verkar det som att man måste ha koll på ventilationen också, så vad behöver man veta kring det?

Intressant detta! Vart i landet bor din pump?

*Edit, ser att du redan svarat på frågan! Tack!

Närförort Stockholm

1 gillning

På totalen, när det är varmare än +5 är inte värmebehovet heller så stort.

Er FLVP har högst troligt en “On/Off” kompressor vilket kommer visa sig som peakar i förbrukningen. Modernare pumpar har oftast inverter styrda, dvs steglösa så de varierar beroende på behov.

Ventilationen är viktigare när du har FLVP eftersom det styr hur mycket luft din FLVP får. Stänger du ventiler kan du strypa luftflödet och sänka effektiviteten.

Kör du t ex LVVP eller bergvärme så behöver du skaffa en fläkt eller FTX för ventilationen. Du bör ventilera enligt boverkets regler (eller mindre om du vågar :grin:)

För att förebygga olägenheter till följd av radon, mikroorganismer, fukt med mera i inomhusluften rekommenderas ett lägsta uteluftsflöde motsvarande 0,35 l/s per m2 golvarea (eller 4 l/s och person) i bostäder. Ventilationsflödet kan styras beroende på aktivitet och fuktmängd, men får inte bli lägre än 0,10 l/s per m2 golvarea då ingen vistas i bostaden.

Fungerar gör det ju. Men baserat på elförbrukningen så är det dyrt.

TS, det kan vara värt att se om det går att trimma in systemet så värmepumpen producerar mer värme med värmepumpen.

Då får ni ner totala elförbrukningen.

Men det är inte säkert att det går men det borde inte kosta m0nga tusen att anlita en firma som sysslar med detta.

Jag rekommenderar dig att registrera dig på värmepumpsforum.com, Rikatillsammans för värmepumpsnörderi. Där finns mycket kunskap och säkert någon som kan ge tips om firmor som kan hjälpa till.

Alternativt läsa in dig på funktionen. Det är inte raketforskning, men tar lite tid.

Det kommer oavsett ta tid att få svar från firmor som kan byta värmepumpen. Skall ni ha den utbytt till nästa vinter är det förmodligen så det skriker med dagens leveranstider. Det handlar dessutom för en LVVP > 100 000 SEK och för bergvärme åtminstone 200 000 SEK för att byta. Men är det orginal VP från 2008 så kanske ni står inför ett byte inom en femårsperiod ändå. .

Byter ni ut FLVP mot annan värmekälla tillkommer en kostnad för att installera en ny frånluftsfläkt. Det finns dessutom tillsatser till bergvärme som återvinner värmen i frånluften, men inte lika mycket som med en dedikeras frånluftsVP.

NIBE F730 har en variabel kompressor.(inverterstyrd). On/off försvann i slutet på 00-talet utom för enklare lösningar.

1 gillning

Ett alternativ, om VP inte orkar leverera värme nog till huset utan elpatron är att komplettera med en luft-luft värmepump, Dessa har alltid COP > 1 ner till riktigt låga temperaturer idag. En liten sådan är en billig investering jämförelsevis och all värmen den ger återvinns ju.

Byter man till LVVP får man ändå en utedel som i det fallet är betydligt större än en liten luft-luft. Denna kan också leverera kyla (AC)

Om enda anledningen är att minska eltillskottet. Man kan titta på om spa-badet går att koppla mot vattenburen värme från värmepumpen också…

Men titta på om värmepumpen går att trimma.

Det kommer oavsett ta tid att få svar från firmor som kan byta värmepumpen. Skall ni ha den utbytt till nästa vinter är det förmodligen så det skriker med dagens leveranstider. Det handlar dessutom för en LVVP > 100 000 SEK och för bergvärme åtminstone 200 000 SEK för att byta. Men är det orginal VP från 2008 så kanske ni står inför ett byte inom en femårsperiod ändå.

Ja vår värmepump idag är original så det börjar bli dags för ett byte. Det är därför vi börjar fundera på detta redan nu, för vi vet att det är sådant tryck på allt detta. Vi förstår att vi säkert måste leva med denna pumpen nästa vinter också men man får köpa läget. Man får se det som att vi får lite tid på oss att fundera på vad vi vill ha :slight_smile:

Byter ni ut FLVP mot annan värmekälla tillkommer en kostnad för att installera en ny frånluftsfläkt. Det finns dessutom tillsatser till bergvärme som återvinner värmen i frånluften, men inte lika mycket som med en dedikeras frånluftsVP.

Han som var ute här och tittade pratade om en tillsats som återanvänder värmen, men han sa att det inte var värt pengarna. Varför måste vi installera en ny frånluftsfläkt om man tex ska ha bergvärme?

I bytte ut våran frånluftsvärmepump till bergvärme. Har spara in 5000kwh per år och då varit kallare vintrar med bergvärmen än innan.
Installera även frikyla i somras som kyler hela huset till nästan ingen kostnad alls.

Ska man räkna med att det är dyrare inköp med berg värme får man lägga till att Bergvärmen har beräknad längre livs längd än frånluft. Sen så behöver man ju inte borra om häller. Så beroende på hur länge ni ska bo kvar i huset kan va värt att räkna med. Vi fick upp värdet på huset med efter installation :smiley:

1 gillning

I bytte ut våran frånluftsvärmepump till bergvärme. Har spara in 5000kwh per år och då varit kallare vintrar med bergvärmen än innan.

Bor du i mellersta Sverige också? Hus byggt runt 2008 också?

Installera även frikyla i somras som kyler hela huset till nästan ingen kostnad alls.

Vilka värmepumpsmärken klarar det? Kan man göra det med någon Nibe-pump tex?

Så beroende på hur länge ni ska bo kvar i huset kan va värt att räkna med.

Vi har tänkt att bo kvar i huset tills vi blir gamla och inte klarar det längre, och idag är vi runt 45 år.

För att du mâste ventilera. Idag sköter din FLVP det, plockar du bort den behöver du ventilera på annat sätt.

För att du mâste ventilera. Idag sköter din FLVP det, plockar du bort den behöver du ventilera på annat sätt.

Aha! Den sitter där i alltså… Det hade jag missat :smiley: Sorry att jag är okunnig, men jag försöker lära mig iaf :smiley:

1 gillning

VP forumet är toppen, hänger där när vi har FLVP frågor = problem.

Mtp troligen höga elpriser i framtiden oxå är lägsta möjliga elförbrukning intressant.

Vår Nibe F370 låter betydligt mer än farsans bergvärmepump.

Min magkänsla är att en bergvärmepump krånglar mindre, har 30 års erfarenhet av FLVP med flera dyrbara reperationer i bagaget som kanske delvis hänger ihop med On/Off kompressor men även ’freon systemet” har läckt på olika ställen.

Kanske ditt försäkringsbolag kan svara på vilka modeller som de får försäkringsfall för.

Vårat hus är byggt 2005 på ca 200m3. Välisolerat och ligger utanför Norrköping. Men vi brukar ligga 2-3 grader kallare när man jämför temperaturerna. Så kanske inte riktigt lika klar som dig.

Vi borra 170m och kör på en Thermia 8kw. Installera en tak kasett frikyla på övervåningen. Man räknar kyleffekten på antal m borrat. Och då ska det klara övervåningen. Men kylan läcker ner i trappan och kyler hela huset då det är bra isolerat så får vi svalt i hela huset.

Alla pumpar har så man kan få frikyla man kopplar vara på sig på borrhålet. Vi fick hjälp med det från de som installera pumpen.

Ja säg att du ska byta pump 1-2 gånger innan ni flyttar så är det bara kostnaden för ny pump och installation så lägre än inköp. Frånluftdon har ju livs längd på 10-15 så då blir det flera byten. Och när vi tog idéer så va de nästan lika dyra som bara pumpen på bergvärme.