Kanske helt fel forum men vet att det finns många smarta människor här! Fick får LVVP installerad förra veckan och jag tycker förbrukningen verkar ganska hög. Enligt eon förbrukar vi 40kwh per dag (varav kanske 5 i hushåll) och tittar jag på pumpens PLC så tyder den på att COP ligger på 1.8. Är inte det ganska lite? Utetemp har legat på ca -2 till 3+ de senaste dagarna. Vi håller drygt 20 grader inomhus. 120 kvadrat, välisolerat.
Nej jag menar att 5kwh kanske är hushållsel. Vi är två pers och en bäbis.
På pumpen kan man se förbrukad el och producerad el. Jag tänker om jag tar producerad delat med förbrukad så får man ju COP värdet? Blev 1.8 iaf, tycker det verkar lågt.
Ja det är det jag menar. Kanske det ãr något fel på vår VP? Saknas gas fel på givare eller något? Vår framledning och retur håller sig runt 30 snåret. Tycker utedelen startar och stannar ganska ofta.
Hör av dig till firman som installerade och säg att du behöver hjälp med att trimma in den. Man behöver justera lite parametrar för att den ska fungera optimalt.
Har du inomhusgivare eller strypning på fördelningscentralen/element utan koppling till vp? Det kan vara så att vp försöker producera viss värme men har man tempgivare som inte är kopplad till vp kan elementen strypas för att det är varmt inne.
Kan du se data uppdelat på värme och varmvatten? På varmvatten är det rimligare med cop närmare 2 eftersom det är högre temp på vattnet. På värmen bör du ha runt 4.
Ingen innegivare men har beställt, kommer till sommaren då de var slut. Så nu går den bara på värmekurva vilken jag ställt ner en hel del, 20 grader räcker gott och väl inomhus.
Vet inte riktigt vad du menar med strypning. Ser ut såhär:
T och R borde vara till radiatorerna? Vi saknar en radiator i köket då föregående ägare tyckte det var i vägen. Har radiatorn här men behöver bryta upp golvet för att komma åt rören. Men vi har 2 rör system så det kanske inte påverkar?
Kan tyvärr inte se det uppdelat. Och jag tror dessutom siffrorna bara är estimerade. Men VV kör bara en gång om dagen ungefär vad jag kan se i Home Assistent och Mel Cloud appen.(håller 47-52 grader)
Något jag tror är knas är flödet. Cirkulationspumpen står på maxfart men flödet är ändå bara 9l/s. Enligt manualen bör det vara minst 10.8 l/s(om det nu är samma flöde som menas). Sänker jag hastigheten så det går under 5l/s så utlöses larm om lågt flöde. Jag har tömt filtret.
I princip samtliga VP som redovisar COP faktor eller inmatad energi mot ut energi gör detta via beräkningar inte via mätning. Så ta dessa med en stor nypa salt. Bara för att de fått dessa värden i ett lab betyder inte att de kommer stämma överens mot ert hus. Vill man veta på riktigt bör man mäta dessa med flödesmätare på värmesidan samt givare på tillopp och retur samt ha en elmätare för värmepumpen.
@Ballongpinne förstår jag dig rätt att du har 30°C i tillopp och retur? Isådanafall har du för högt flöde och problem att avge värme till huset då det är en låg temp du skickar ut. Först och främst bör man veta att flödet tar sig dit det ska (är injusterat). Om det är det så skulle jag säga att du behöver öka framledningstemp och sänka flödet så du får ett dT på 5-10 grader.
Jag misstänkte att det är estimat men min förbrukning enligt elbolag känns hög. Ja nästan. Varierar lite gran, sitter på telefonen nu så har lite begränsad möjlighet att visa grafer. Har som sagt sänkt kurvan mycket då vi vill ha 20 grader inomhus.
Orange är flöde och gul retur, gårdagen. Som du ser så brukar diffen vara ca 3 grader men ofta överlapp.
Så höja kurvan och sänka cirkulationspump är kanske ett framgångsrecept? Känns ointuitivt att höja temp för att sänka förbrukning.
Har även två cirkulationspumpsinställningar, men tror det är den högra då. Blir mycket tystare när man sänker på den iaf. Vänstra borde vara varmvatten.
I ditt fall 4,2*(10,8/60)*(30-27)=2,26 kW
Nu hade du skrivit 10,8 l/s men där har du nog tagit fel på enheten. Rätt säker att du har l/h. (om du inte bor på 10 000m2
I slutändan är det tempdiff mellan medeltemp rör och rumstemperatur som avgör hur mkt effekt du får till rummet. Men det är samma effekt i totalen vi pratar om sen kanske den försvinner på fel ställen.
Gällande cirkulationspumpen är det den högra som är aktuell. Den vänstra gissar jag är om du har VVC pump? Är inte alls van vid att se på en villa VP faktiskt, så här kanske någon har en bättre förklaring…
Har du några termostater kopplade mot radiatorerna? Om du har det så behöver du veta vad inställningen på pumpen gör kan vara olika inställningar; tryck (konstant tryck), olika varvtal eller att den styr på dT (mest troligt olika varvtal). Om du inte har några termostater så är det ok att sänka cirk. pumpens hastighet. Vid ett visst läge så kommer du hamna i att du inte får värme längst ut i systemet (sista radiatorn) då behöver du höja pumpen ett steg.
Före du gör detta så bör man även kolla av, har du inverterstyrd VP eller on/off? Startar/stannar den ofta? En VP vill gå jämnt och till låg temperatur, så det är helt rätt att ha låg framledningstemp, det är det man borde eftersträva. Men om en låg framledningstemp gör att pumpen behöver starta/stanna hela tiden så kommer det påverka verkningsgraden och livslängden på kompressorn.
Har du en on/off VP så är det önskvärt med ca 20 starter/dygn. Har du inverter så bör du inte få detta problemet om det inte är så att du har för stor VP och den helt enkelt inte kan leverera på minsta behovet och därmed får starta/stoppa i lägst läget.
Därför jag reagerade på vårt låga flöde på 9l/m. Har WM85YAA.
Emellanåt så verkar även cirkulationspumpen stanna helt med 0l/minut.
Ja jag har termostater på alla radiatorer som är öppnade helt. Häromdagen upptäckte jag dock att en radiator var iskall så jag petade lite på stiftet, hade nog satt sig. Blev varmt sen iaf. VP är inverterstyrd ja. Kanske den är grovt överdimensionerad för vårt hus? Det var installatören som rekommenderade. Andra offerter vi tog in räknade på liknande effekt på VP.
Såhär ser vår elmätare ut, som synes går den upp och ner hela tiden.
Kanske bättre att en mod bryter ut i en separat tråd
Jag höjde kurvan igår och sänkte pumhastigheten vid 13 tiden. Den gick lite jämnare där ett tag ser det ut som? Men pendlar fortfarande mycket. Och det blev runt 22-23 grader inomhus så vi kunde knappt sova Nu är det dessutom 8 plusgrader utomhus så svårt att mäta nu när ute temperaturen svajjar så mycket.
Ta bort termostaterna. Efter du fått det att fungera bra så sätter du tillbaka i rummen där det kan vara känsligt med för hög temp (tex sovrum som har stängd dörr på natten). Då har vi tagit bort en eventuell felkälla.
Att värmepumpen startar/stannar så där ofta när den är inverterstyrd känns inte optimalt. Samtidigt inte jättemkt effekt på VP så kan säkert behövas vid DVUT. Kan det vara så att vi jobbar med för liten vattenvolym. Hur många radiatorer har du i huset?
Förmodligen gick den jämnare bara för att du höjde kurvan och den hade lite att jobba ikapp…
Lite kontrollfrågor innan man snöar in sig på något,
Vart i landet är vi?
Hur stort är huset?
Vilket årtal är huset från?
Vad hade ni för värmekälla tidigare?
Har det fungerat bra tidigare?
De är öppna, men du menar plocka bort helt alltså?
Vi har 11 radiatorer. Egentligen ska det vara 12 men förra ägarna tog bort ett i köket. Har öppen planlösning i kök och vardagsrum så de tyckte det var varmt ändå. Jag har kvar radiatorn men behöver bryta upp golvet för att koppla in det igen. Vi har också ett gästrum, på 15 kvadrat som värms med elradiatorer så där hade jag tänkt sätta 2 radiatorer så småningom. Nu står elradiatorerna på ca 13 grader. Har det lite på glänt öppet så att resten av huset hjälper till att värma den delen.
Mellersta skåne
120 kvadrat (sen då ev 135 kvadrat med gästrum så småningom)
2005
FLVP Nibe 310 Fighter
Oklart egentligen. Vi flyttade in i somras och jag stängde av elpatron direkt. Under vintern har den klarat värma till ca 17 grader sen eldade vi ved för resten.
Så nu ligger vi på ca 21-22 grader och har liknande förbrukning som med gamla pumpen (och utan ved), så det är ju bättre. Men är orolig över hållbarheten på kompressorn. Och ljudet är ju lite störande med ständiga start och stopp.
Man kan inte sätta en större diff på något vis? Typ pendla mellan 19-22 grader inomhus så blir stoppen och starterna längre. Men behöver nog innegivaren då.
Ta bort dem termostaterna kan vara fel monterade eller bara ickefungerande och strypa ändå.
Rent spontant känns det som att volymen borde vara tillräcklig men aningen stor värmepump men samtidigt inverter… Tycker inte felet borde vara där. Men större volym är alltid bättre för en VP. Vill du få längre drifttid så kan en volymtank fixa det men jag är inte helt säker att det är där “felet” ligger.
Gällande elpatronen skulle jag vilja länka till följande:
Ha i åtanke att jag tänker i schabloner och ca värden. Man bör gräva vidare före man fattar något beslut
Är du okej med att pendla i inomhustemperatur och vill ha bättre energieffektivitet är det gradminuter du ska ändra på. Högre tal ger bätttre energieffektivitet och lägre tal bättre komfort. Du behöver ingen innegivare för detta.
Ja vi har nog ingen plats för en tank dessvärre. Ja helt förståeligt ang elpatron. Men en FLVP är ju inomhus iaf. Inget jag stängt av på nya pumpen. Ja okej det är gradminuter det kallas alltså. Kanske får ta en titt på det också då.
Har skruvat av dem nu. Såg ingen förbättring i flödet på pumpen men får testa ett tag.
Något annat jag funderade på är luftning. Bör jag lufta alla radiatorer? Det gjorde inte firman som installerade pannan. På innedelen finns det en automatluftare på ovansidan som verkar öppen redan. Men den kanske alltid ska vara öppen? Och trycket i pannan, det ligger på 1.5 bar just nu. Jag vet inte om det är bra eller dåligt, står ingenting i manualen. Har lusläst den.
Tog en dusch så började den producera varmvatten. Sänker jag då värdet på vänstra så hörs det tydligt att en cirkulationspump går ner i hastighet. Men pumpar den radiator vatten så påverkas den bara av högra inställningen. Kan det vara så att samma pump används för både radiator och varmvatten och man kan styra hastigheten på båda lägena?