Hej! Med 10-15 grader inne och elelement som enda alternativ har vi insett att vår nuvarande luftvärmepump inte håller måttet.
Huset som ska värmas är en numera vinterbonad sommarstuga på 70 kvm. Relativt öppen planlösning.
Har ingen koll alls på värmepumpar men förstått att vissa märken är bättre än andra. Bor i Småland och vintertempen går i ovanliga fall ner mot -20.
Alla tips på lämpliga värmepumpar mottages. Något särskilt man ska titta efter när man letar? Vad är er erfarenhet kring dessa pumpars kapacitet när det blir riktigt kallt?
Skulle jag handla ett system nu så skulle jag köpa bergvärme/kyla, så att det går att pumpa ner värme i borrhålet på sommaren och ta ut med bättre effekt på vintern.
Andrahandsval skulle vara en en frånluftsvärmepump, så att värmen från kaminen återvinns och pumpas in i huset en gång till.
Köpte själv en Mitsubishi hero förra året. Är väldigt nöjd hittills. Går även att integrera med Tibber om man har det så man kan styra den smart efter timpriset helt automatiskt. Prisvärd och värmer upp till 135kvm, borde räcka och bli över för ert hus tänker jag. Om inte annat skulle jag rekommendera att ta in hjälp från en lokal firma som installerar och säljer pumpar så får dom göra en bedömning av er specifika behov på plats.
Efter en hel del research köpte jag precis som Alec en Mitsubishi Hero ln35 till min dåligt isolerade lägenhet. Pumpen styrs via Tibbers integration som jag tycker fungerar bra. Lägenheten är knappt 80kvm stor. Vad jag förstått så är det tacksamt med en något överdimensionerad pump då effekten sjunker med sjunkande utomhustemperatur.
Se till att behålla elradiatorerna. Rätt var det är så isar luftvärmepumpen igen och då är du tacksam för att ha en backup.
Mitsubishi verkar ha släppt en ny pump sedan jag köpte min. Den kan säkert vara bra att jämföra mot Heron.
Hjälpte min morfar att byta ut sin gamla värmepump förra året åt hans hus på 170kvm. Efter många timmars letande föll valet på daikin caldo xrh40. Han fick den insatt för ca 22000kr tror jag det var men gissar på ett högre pris idag med all inflation osv. Den arbetar ner till -35 grader och håller 4kw effekt vid -25grader med väldigt bra cop värde hela vägen. Max effekt på 7,2kw och har ett väldigt kraftfullt utblås. Han halverade sin kwh förbrukning i sitt hus samtidigt som han har det varmare inne idag jämfört med innan. Den gamla var en underdimensionerad 10år+ så det förklarar också en del. Men hur som helst är han super nöjd och den har presterat över våra förväntningar.
Tack för alla svar! Mitsubishi har vi kikat lite på.
Kan tillägga att bergvärme inte är ett alternativ då tomten är arrenderad. Om ca 10 år kan en renovering med byte till vattenburet system och installation av eldstad vara aktuell om vi inte byter bostad innan dess.
Luftvärmepump alla dagar i veckan!
Finns så bra sådana idag, kolla på dom som funkar bäst när det är kallt och inte på dom billigaste.
Kostar nog runt 25k monterat och klart.
Mitsubishi, Panasonic, Fujitsu, Daikin mfl…
Gissar att bergvärme Kostar säkert runt 200k till det huset med element så skulle hellre sätta solceller för ca 120k och Luftvärmepump 25k å få lägre totalkostnad.
Har bergvärme idag med golvvärme i båda planen på totalt 205kvm och förbrukar 12500-14000/år.
Hade Luftvärmepump i förra huset och den varken stannade eller isade igen fast det var ett par dagar under -30. Det var en Fujitsu 8,9 kw monterad 2016.
Vi förbrukade ca 18000 kwh i ett älvsbyhus från -78 på 120m2 hus + 50m2 ekonomidel med Luftvärmepump med original isolering.
Kan även tillägga att vi bor i Norrbotten.
Hoppas du blev klokare av den informationen🙂
/RJ
Daikin Nano X35 från 2015. Har hittills värmt hela huset (145 kvm) nu i höst utan någon elradiatorer eller vattenburen golvvärme påslagen (går på elpatron…).
Har ingen mätning direkt på den men ser på totalmätaren att den drar strax över 1 KWh kontinuerligt ner till -12 grader ute och då har vi runt 19 grader inomhus. Dock med lite hjälp från en kakelugn som jag började elda i för en vecka sedan men den höjer mest temperaturen i vardagsrummet. Sovrummen på övervåningen värms till runt 19 grader (utan radiatorer) genom den öppna trappan från undervåningen.
Nackdel med den är att utedelen låter högre inomhus när utetemperaturen kryper under några minusgrader. Den sitter monterad direkt på en timmervägg och det blir lite olika resonansljud vid olika hård belastning. Det hörs mest bara i hallen nere men skall flytta den till ett markstativ nu i vår/sommar så borde det bli bättre. Inomhusdelen är förvånansvärt tyst och hörs knappast alls.
Vi har förberett större delen av huset för vattenburet system (primärt golvvärme) vid alla renoveringar och målet är att så småningom installera sjövärme. Kan inte mycket om det men det skall tydligen vara bra sägs det.
Tack för tips! Vi hade en snubbe här som såg över och rengjorde den i våras. Men kryper det en bit under nollan stänger den typ ner. Den är nog minst dubbelt så gammal som din…
Skulle föreslå en Fuji Electric Hokuo 09. Bra pump som klarar svensk vinter utan problem och jag skulle tro att den är lagom stor för din bostad. Ingen idé att köpa en överdimensionerad pump - dels betalar du för kapacitet du aldrig kan nyttja och del kommer den inte jobba optimalt om den är överdimensionerad.
Utifrån egen erfarenhet som ÅF skulle jag undvika Daikin, maken till kass eftermarknadsservice har jag sällan upplevt.
Var man bor påverkar också påisningen. Vi har fuktigt havsklimat med varma hav längs Skånes kuster och därför isar gärna pumpen fort igen vid låga temperaturer, främst vid ett par minusgrader ute .