Bästa luft-luftvärmepumpen?

Jag har gjort en del research och lutar mot Mitsubishi Hero också, den verkar bra och helt klart värt att kunna integrera smidigt via Tibber.

Om man vill köra Luftvärmepump fördelat på två plan, vad tror ni bästa lösningen är då? Köra 2 separata, alt om det finns en mindre, mer lämplig variant man kan klämma in på överplan (har en stor balkong jag kan sätta den på om den inte tar så mycket plats)

Skulle gärna ta tips och erfarenhet runt just det att värma 2 plan med luft/luftvärmepump

Några släktingar till oss som har bra värme hemma kör en stor för ca 30.000 inkl installation som täcker 180kvm, fungerar bra. Tror det kanske är smidigast eftersom man slipper installation på två platser och två pumpar som kan gå sönder :wink:

Intressant! Vad är det som gör att den inte arbetar optimalt om den är för stor? Vilka konsekvenser kan det få?

Mitt resonemang kring en överdimensionerad pump är att prisskillnaden i många fall inte är så stor. I mitt fall mellan en Mitsubishi Hero ln25 (3,2kW vid -15C) och ln35 (4kW vid -15C) var prisskillnaden drygt 900kr. En tämligen blygsam summa i sammanhanget av komforten att pumpen bättre orkar med riktigt kalla dagar. Samtidigt behöver pumpen inte arbeta lika hårt och borde därmed hålla längre.

Min erfarenhet med luftvärmepumpar är att dom levererar sämre ju äldre de blir. En kraftigare pump borde hålla sig över tröskeln av vad som är tillräckligt bra längre än en klenare pump tänker jag.

Alltså, det högre inköpspriset är en premium jag betalade för komforten av en kraftig pump. Så har jag en förhoppning om att det dessutom betalar sig i längre livslängd på pumpen.

Du råkar inte ha input på en fråga som jag klurat en del på men som jag inte fått ordning på: Tak eller inte över utedelen?

P.S Sorry för utläggningen.

P.P.S Ska sägas att jag bor i ett kallare klimat så jag har en preferens för bra köldegenskaper.

1 gillning

Jag kommer att köpa en Daikin till garaget i min kommande bostad.

I bostadsrättsförening som jag bor i nu, har vi ca 40st Daikin luftvärmepumpar. Dom är ca 5-7 år gamla nu. Jag har tidigare suttit med i styrelsen och jag har ingen vetskap om att det varit något problem med en enda.

Jag har inte mycket erfarenhet av några andra märken men Daikin har övertygat mig.

Mvh

Värna om elräkningen istället för direktvärkande el som uppvärmningskälla?

Mitsubishi Hero även här. Väldigt nöjd. Den kan integreras med Tibber som sagt eller med Home Assistant om man vill bygga något smart själv.

Tänk på att Mitsubishi Electric och Mitsubishi Heavy Industries inte på något sätt är samma bolag även om båda tillverkar luftvärmepumpar. Mitsubishi Electric är den som tillverkar Hero och ska enligt utsago hålla högre kvalitet.

Jag får erkänna att jag inte har 100% koll, men var inte problemet med en överdimensionerad värmepump mycket större innan det blev vanligt med inverterstyrning? Nuförtiden så varierar ju varvtalet över tid för att alltid leverera rätt kapacitet.

Problemet bör ju snarare vara att ROI blir sämre om man kan köpa en vara som löser samma problem, lika bra, fast med en lägre investering. Sover jag lika skönt i en större säng så är den inte nödvändigtvis bättre?

2 gillningar

Inte stenkoll men kan det vara att driftpunkten ej ligger optimalt till i pumpkurvan? :thinking:

1 gillning

Till att börja med, den prisskillnad du tar upp är, som sagt, försumbar men speglar mer en trasig prissättning på nätet än vad skillnaden i pris bör vara mellan modellerna. Bor du där det är kallare är det också ett argument för en pump som ger lite mer när det är kallt.

Men en överdimensionerad pump kommer framför allt inte vara så effektiv som en mer “lagom”. Pumpen jobbar mer effektivt på en högre fläkthastighet hos innerdelen, en kraftigare modell ger all värme som behövs på lägre hastighet. En högre fläkthastighet trycker också iväg värmen mer vilket gör att utrymmet där pumpen sitter inte värms upp lika snabbt. (Majoriteten av alla pumpar har termostat på själva innerdelen,)

2 gillningar

Min erfarenhet oxå, speciellt när det var kallare ute. Helt ovetenskapligt och kan inte tekniken bakom men kan konstatera att det blir varmare i hela huset med full patte på fläkten och VP inställd på 19 grader än “auto” och 20 grader.

Panasonics flaggskepp hz25xke ger ju upp till 5,65 i scop. 3,6kw vid -25c och Max 7,5kw.
Har inte hittat något nytt test på de senaste toppmodellerna. Energimyndigheten hade bra test tidigare vet jag.
Daikin, mitsubishi, Panasonic brukar ligga bra till.

1 gillning

Tibber store finns just nu bara Panasonic: Luftvärmepumpar ⚡️ Tibber Store

Dom har även satt ihop denna: Vilken luftvärmepump | Tibber Magazine

Min luftvärmepump är från 2004 och fungerar faktiskt rätt bra fortfarande, men misstänker att jag skulle få en rejäl ökning i effekt om jag bytte till en ny modern…

Nu skulle jag inte ta Tibber som någon auktoritet på detta med luftvärmepumpar… Bara det att de skriver att en viss pump klarar ett visst antal kvadratmeter är att förenkla väl mycket. Du kan inte säga att en viss pump klarar av att värma en viss boyta - allt beror på bostadens effektbehov. Isolering, tätning vid fönster, planlösning och invändig takhöjd är några faktorer som påverkar. En pump kan klara 150 m² utan problem när det är välisolerat och en optimal planlösning. Samma pump kan misslyckas med 80 m² pga usel isolering och en dålig planlösning.

Lägg till Fuji Electric (och Fujitsu - samma men olika ÅF-kanaler) på den listan. Bra pumpar som även de rosats av Energimyndigheten.

Är tekniskt sett imponerad av Daikin då de har många fina funktioner och tycks prestera bra men efter att ha sett hur de hanterade ett seriefel på en toppmodell drar jag öronen åt mig. Deras organisation klarade iaf inte av att lösa problemen på ett tillfredställande sätt för ca 2 år sedan. (Och det berodde inte på Covid…)

1 gillning

Jo visst, Tibber är säkert inte vassast i branchen på just luftvärmepumpar, men med din logik så går det rent krasst inte att lita på någon, eftersom alla detaljer och olikheter måste tas i beaktning vilket ingen jämförelse kan göra.

Tack för alla svar! Efter att ha beaktat era råd och offertförfrågningar blev det en Panasonic LZ25TKE, av den enkla anledningen att det är den enda som går in på höjden :smile:

Installation i v 4, så kortare väntan än vi förväntat oss :blush:

3 gillningar

Luftluftvärmepumpar kan man få med rätt kort varsel ofta.
Enklare elektronik och mindre kompressorer gör att det är kortare leveranstider på dessa delar.

1 gillning

Ok! Ja, jag har upplevt att innerdelen har en tendens att inte skicka iväg luften tillräckligt på auto-läget. Men det är väl bara att vrida upp fläkthastigheten?