Okej, jag får väl erkänna att jag fick lite hybris i rubriksättnignen, men vad gör man inte för att få uppmärksamhet? Mod får ta ner mig på jorden, om det anses nödvändigt.
Nåväl, jag har en äldre bergvärmepump som förr eller senare behöver kastas ut och bytas mot en nyare. Jag fattar att det gäller att ta hänsyn till fastighetens energibehov, borrhålets status, vem som är installatör etc - dom vanliga råden. Men jag är inte med på hur man vet vilket fabrikat jag ska välja?
På andra (mer utvecklade) marknader har producenterna positionerat sig i landskapet för att attrahera ‘rätt’ kunder. En Dacia är billig och en Volvo anses vara säker. En mercedes är skön att åka i och en BMW är skön att köra.
I bergvärmesammanhang verkar allt vara till för alla. Väldigt märkligt, med tanke på att det ändå finns varumärken så det både räcker och blir över. (Bosch, IVT, thermia, Daikin, Mitsubishi, CTC, nibe, Veissmann etc.)
Alla är tysta,
alla har högsta effektivitet,
alla är halvsmarta,
alla kostar ungefär samma peng,
alla har varmvattenberedare,
alla är förberedda för frikyla,
alla har inverterstyrd kompressor,
alla har lång garantitid och möjlighet att köpa till försäkring.
Spontant är det märkligt att ingen värmepumpstillverkare verkar ha marknadsavdelning värd namnet.
Därför rådfrågar jag nu er, internets lärda, vad ska man tänka på när man byter bergvärmepump?
Det kan vara bra att hålla koll på service-intervall och hur kvaliten står sig under längre tid. Hur man får den infon är nog svårt.
Sen är det nog värt att kolla inställningarna på bergvärmepumpen. Har för mig att det finns en bergvärme-wiki på nätet någonstans. Många glömmer att ändra värmekurvan när de har installerat sin bvp.
Har man ett gammalt hus behöver man ibland se över elementen också, är det ett gammalt hus har man ofta radiatorer som funkar bäst med högtempererat cirkulationsvatten, och inte lågtempererat som är bättre ur effektivitetssynpunkt.
Har man ett stort hushåll så räcker inte vattnet till med bergvärmepumpen, så inkoppling med vvb är då att föredra.
Åh! Tack för bra input.! Det känns fint att denna ”stora tråden om” inte bara blev en ensam trådstart. Att du dessutom har användarnamnet borr gör inte saken sämre.
Det där med att hög- och lågtempererade radiatorer, jag tror jag har högtempererade. Dom är gamla som gatan. Kan det vara lönt att byta? Eller är det sånt man bara får leva med?
Byter man bara radiatorn, eller ska ledningarna ha annan diameter etc.?
Intressant att du också gjort spaningen att produkterna är relativt likvärdiga.!
Finns inget ”högtempradisar”, det är bara att radiatorerna är dimensionerade för (om det är gammalt) oftast ettrörssystem med högre temperatur, t.ex 60/40 medan idag är det inte helt ovanligt att hitta så lågt som 45/35 osv. En klassiker är väl ändå 50/40.
Man kan göra mycket utan att ha kunskap eller beräkna värden men det blir inte bättre än kanske bättre då. Man vill ju helst ha alla ventiler 100% öppna hela tiden för att inte värma vatten man inte använder i värmesystemet. Är man riktigt snitsig och tänker satsa stort kan man ju göra ett tichelmannsystem .
Hursomhaver, låt denna tråd handla om bvp och uppvärmningsmetoder. Det finaste med bvp är att nyttja kyla på sommaren tycker jag men det är också en annan historia. Jag tror att ha en bra dimensionerad bvp med rätt funktioner (oftast är färre bättre enl många) det viktigaste. Men de stora på svenska marknaden som IVT, nibe osv har ju oftast bra reservdelstillgång och tekniker/hantverkare som kan grejerna.
EDIT: pratar vi dock att minska mängden köpt energi i största möjliga mån så är isolering och golvvärme bland det bästa, då kan man oftast ha 38/30 system och man kan hålla en lägre temp inomhus utan att uppleva försämrad levnadsstandard eftersom fötterna är varma.
Beror väl på dimensioneringen? Har två dusch-tokiga tonåringar plus oss vuxna, inga problem med tillgången på varmvatten för oss plus att vi kan temporärt köra tillsatsvärme just för varmvattenproduktion om man nu skulle vilja ha ÄNNU mer varmvatten. (då duschar ungarna 30+ minuter redan, så skulle snarare vilja ha polettmaskin installerad. )
Jag har läst om att radiatorer har ca 40 år i livslängd. I mitt hus från 78 så har några element börjat knäppa, förstår det som att det finns avlagringar som hindrar vattenflödet och då också cirkulationen i systemet, vilket såklart gör att bvp får jobba hårdare och livslängden och roi sjunker.
Ett mellansteg kan vara att byta termostaten, de ska hålla i ca 10-15 år medan mina har alltså suttit i drygt 40.
Har man rost i värmesystemet så här man haft luft i systemet…. Man kan ha en avluftare vid uppvärmningsplatsen för att undvika det. Bortsett från det är det enbart erosion som kan skada och då har man feldimensionerade rör eftersom man inte ska ha erosion i rör.
Är väl iofs bra tips, att se till att dimensionera bgvp tillräckligt, vi påpekade att vi slösar med varmvatten så gick upp en modell i bgvp och borrade 20m extra när vi nu en gjorde det (hade elpanna innan, så nu ser jag fram i 30k i bidrag också för energieffekivisering utöver rot avdraget)
Generellt: Har du fysiskt stora äldre “veckade” kamflänsradiatorer och tjocka vattenrör till de har du ofta lågtempsystem =bra förutsättningar för bergvärme.
Har du däremot tunna mindre plåtradiatorer med spinkiga vattenrör till de så har du ofta högtempsystem =sämre förutsättningar för bergvärme.
Sen kan man alltid komplettera/byta ut en del radiatorer och vattenrör för att det ska bli bättre.
Jag har tyvärr det sämre alternativet. Läser lite på nätet och konsensus verkar vara att det är dyrare att byta radiatorerna än att leva med den högre framledningstemperaturen.
Att din varmvattentank inte är stor nog för dina behov är verkligen inte samma sak som att en bvp inte räcker.
Vi är fyra och bvpn jobbar 30-60 min på natten med varmvatten, det räcker lätt till duschar.
Som någon skrev innan går det ju att höja tempen med tillsats värme också om man har extrema behov, men då drar det betydligt mer el.
Till TS, smart styrning ska inte underskattas, ihop med timpris kan det dra ner kostnaderna rätt rejält.
Hur mycket varierar så klart med dina förutsättningar och hur värmetrögt huset är.
Ja, just det! Det verkar vara en punkt där de flesta tillverkare inte kommit så långt. Nibe och ctc verkar vara lite smartare medans många andra tillverkare är beroende av 3:epartslösning, typ n-genic Tune.
Jag har satt ngenic på min gamla värmepump och är nöjd, men en smart pump borde kunna göra jobbet betydligt bättre. Ngenic justerar framledningstemperaturen genom att lura utegivaren. En smartare pump borde i större utsträckning reglera med kompressorns gångtid.
När elpriset är högt ställs utegivaren till istid, vilket riskerar att tillskottet kickar in om man inte är uppmärksam.
Bra lösning för att fräscha upp en gammal pump, men oacceptabelt på en ny maskin - tycker jag.
Jag tror att valet för oss kommer att bero mycket på hur bra service och support som finns nära där vi bor.
Visst kan det funka även med andra märken, men det blir tråkigt den dagen något krånglar och närmaste tekniker med kunskap om det märket finns 10 mil bort.