Timpris & gammal bergvärmepump

Hej,
Jag försökte hitta ifall denna fråga redan är ställd i någon tråd men hittade inte något så därför skapar jag en ny - jag ber om ursäkt om det redan finns.

Ifall jag skulle skaffa timprisavtal, går det att på någorlunda smidigt sätt göra så att min gamla bergvärmepump “körs” när timpriset är lågt?
Pumpen är ca 16 år gammal.

Tibber har lösningar men det är med ny bergvärmepumpar om jag förstår det rätt.

Styr pumpen via ett digitalt tidur?
Den bör väl ha någon ingång som blockerar diverse funktioner i den?

Det finns ett sätt: Ngenic tune.

Du kopplar in den mellan värmepumpen och utetemperaturgivaren och sedan fejkar du en annan temperatur för att lura pumpen att jobba hårdare/mindre hårt när du vill. I grund och botten ett externt sätt att ändra punkten på värmekurvan.

Borde fungera till alla pumpar med termometer, vilket verkar vara nästan alla pumpar.

Jag har en pump som också är 16 år gammal, och överväger starkt denna inför denna vinter. Värm på natten, låt huset svalna under dagen.

Den fungerade inte till @janbolmeson värmepump då hans använder samma givare för andra funktioner.

Jan har luftvatten värmepump som måste köra avfrostning ibland det är den funktionen som påverkas. @MEG har ju bergvärmepump så det är inga problem rent funktionsmässigt.

Har haft liknande tankar vi har bergvärmepump från - 08 landade i att inte göra något denna vintern pga tvivelaktiga att det går att räkna hem ngenic på kort tid samt att jag vill undvika att pumpen behöver gå tillsats värme. Sen är frågan hur länge bergvärmepumpar behagar att vara med.

Har du inte redan gjort det så måste jag slå ett slag för att optimera det systemet du redan har.

Vad tänker du mer i detalj när du skriver ”optimera det system du redan har”?

Menar att värmesystemet du har idag arbetar med de bästa förutsättningarna möjligt. Bland annat så lågt framlendnings temperatur som är möjligt, lagom cirkulation på vattnet, rätt inställda element/golvvärme osv. Den billigaste kWh är den du inte behöver köpa.

1 gillning

De inläggen är verkligen fantastiska, se till att följa stegen i det. Det jag tittar på är 1) att sänka kurvan (för golvvärme ska det vara det andra värdet på kartan, alltså ~5 eller 6!!) 2) Öka antalet gradminuter (på NIBE) för att fördröja starterna av pumpen.

Synd att det är huggsexa om dessa o upphissade priser hos Tibber, började på 2495kr och är nu uppe i 3995kr

Jag använder Tibber + Ngenic med en Thermia bergvärmepump som är ca 15år. Funkar hur bra som helst. :slightly_smiling_face::+1:

Då är det bara värmen den reglerar? Varmvattnet fortsätter värmas även vid ”fel” tidpunkter, eller? Jag hade funderingar på en sådan lösning med kände att det blev krångligt och kanske inte så effektivt som man tror. Dessutom kände jag mig tveksam till om det räcker att värmen är igång så få timmar på dygnet som elen är billig. I så fall kanske elpatronen går in också och det är ju inte bra.

Ja den hanterar inte varmvatten som jag förstår det.

Kolla även in Husdata H60, om det finns stöd där. Men det är lite mer DIY.