Ni som har timpris, t ex tibber, hur fungerar det i praktiken? Har nyligen fått ny LVVP som jag förstått ska kunna styras med Tibber. Men innebär det att man kan få större temp skillnader i huset under dagen och en brölande utedel som kör på max på natten? ![]()
Har bergvärme och använder Ngenic Tune för timprisstyrning. Effekten blir som på bilden. Igår sänkte den värmen här hemma på förmiddagen pga högre elpris och höjde igen på kvällen. Börvärdet är satt till 21 grader.
Tack, är det inte större svängningar än så är det ju inte farligt. Men bergvärme är ju rätt tyst också.
När diffen blir för stor och elpriset fortfarande är högt så antar jag att den startar ändå tillslut?
Har en Nibe F730 från 2019. Använder Smart Price Adaption. Funkar klockrent. Man behöver inte något abonnemang utan bara rörligt timpris från vilken elleverantör som helst. En enkel inställning i menyn på pumpen så är det klart.
Upplever inga temperaturvariationer.
Du kan läsa mer här:
Alright, jag har Mitsubishi och Mel cloud, verkar vara nåt liknande.
Men man riskerar kanske extra slitage på pumpen också? ![]()
Jag har även två rum med elradiator som går på underhållsvärme. Dessa går ej att styra. Fortfarande värt det då? ![]()
Vet inte om jag förstår frågan riktigt.
Värt att gå över till timpris är det om du kan styra uppvärmning, varmvattenproduktion och elbilsladdning till de billigaste timmarna. Generellt.
Att skaffa timpris bara för att låta en pump styra uppvärmningen av vissa rum baserat på timpriset, tja kanske kan det bli billigare. Vet inte.
Ja vi har både styrbar pump och elbil men som sagt två rum som vi inte kan styra. Dessutom jobbar jag hemma mycket och vi lagar alltid mat två gånger om dagen, 12 och 17 när det är dyrt.
Jag kan inte svara på huruvida det är värt med timpris eller inte. Däremot har jag ett liknande upplägg fast med LLVP. Den styrs via tibber med nattsänkning och efter strömpriset. Har också ett par rum med “dumma” elradiatorer lågt ställda.
Komforten är prima. Speciellt efter att jag ställt in värmepumpens fläkthastighet från auto till att den alltid kör medium/låg. Har inte rört inställningarna sedan dess och upplever ingen direkt fluktation i inomhustemperaturen.
Jag ställer elradiatorerna så lågt att jag åtminstone inbillar mig att dom inte går på under nattsänkningen.
Jag har timpris med en begränsad vinst varje dag, kanske rör sig om 20 kr. Jag har tyvärr ingen automation men stänger av pumpen de 4-5 timmarna varje dag när det är som dyrast och kör den maxat på natten.
En annan vinst som det pratas lite om som idag när det är riktigt billigt med el att det är fritt fram att slösa med att bada badkar, slå på golvvärmen och ha det 25 grader varmt i huset. Den vinsten får du inte med vanligt rörligt elpris.
Vi har en nyligen installerad Nibe S325 med utedel. Vi kör med Nibe’s smarta prisfunktion (SPA) och kan ställa in påverkansgrad för både inomhusklimat och varmvatten. Kolla vad som är bäst för din pump, det är inte givet att Tibbers styrning är det bästa alternativet.
Samt ett litet varningens ord, ställ inte in alltför aggressiva inställningar för att spara några kronor, i vart fall vintertid.
Det finns flera historier där värmepumpar frusit utomhus eller att det blir diverse larm pga för kalla temperaturer. Det varma vattnet i tanken används för att avfrosta utedelen.
Rekommenderar även att du hittar rätt kurvlutning med mera innan du slår på mer avancerad styrning, så du vet att allt lirar utan styrningen av pris.
Angående timpris, tillsammans med elbil så tror jag de flesta tjänar på det. Endast värmepumpen tror jag inte är värt det ärligt talat.
Jojo, men tänker inte ha 22 grader inomhus och svettas för att “rädda” utedelen.
Ja jag avvaktar just nu, vill trimma in pumpen först.
För att det ska fungera optimalt med förflyttning av elanvändningen så måste du ha någon form av energilager. I fallet för lvvp så är det en stor vattenvolym alt. Ett villabatteri som behövs.
Anta att du kan producera 50° varmt vatten och har en framledning på 30°. Då måste du anpassa volymen på din buffert till förändringen i temperatur från 50° till 30° under en given tid.
Jag har funderat en del på detta då jag också nyligen beställt en lvvp. Min slutsats var att jag behövde typ 15m^3 vatten för att kunna köra pumpen enbart nattetid när elen är billig.
Det fungerar ju så klart att bara stoppa den allra dyraste timmen på dagen också, eller fler om man inte är känslig för temperatursvängningar inomhus. Men då är frågan hur mycket man sparar egentligen.
Ja jag tänker liknande. Behöver en stor accumulator tank då. Inget jag har plats till. Sen tänker jag också att det är ineffektivare att köra nattetid? Nu har vi t ex -2 grader på natten och 5-8 + på dagen.
Ja det borde rimligtvis gå åt mer energi, COP blir längre. Men frågan är hur mycket det skiljer, har inte kollat på detta faktiskt. Jag tänker dock att så länge man kör på enbart pumpen utan stöd av elpatron så är det bra.
Jag tror få blockerar värmen i huset dagtid, däremot sänks temperaturen en aning baserat på timpriset.
Det jag däremot tror många gör är att schemalägga varmvatten (dusch) till billiga timmar på morgonen. Det påverkar dock bara en mindre del av energiåtgången, mestadels går till husets värme.
Bifogar bild på hur Nibe SPA styrt min värme idag.
Jag tror knappt att en smart värmepump gör att timpris lönar sig men saknar siffror att backa upp det med.
Hur styr du LLVP via Tibber? Kommer snart bo i ett hus med LLVP och timpris på elen.
Hur kollar du vilken effekt det ger på elkostnaderna?
Det gör jag inte.
Hur vet du då att det funkar klockrent?
Jag har lite svårt att förstå din fråga.
Insinuerar du att värmepumpen bara låtsas styra mot timpriset?
Eller menar du att man inte kan säga att det funkar klockrent innan man har räknat på den exakta besparingen kontra om man skulle ha haft ett elavtal utan timpris?
Min poäng är i alla fall att det fungerar klockrent att styra mina tunga elförbrukare mot timpriset. T.ex. bil, uppvärmning av hus, uppvärmning av vatten. Själva handhavandet att styra detta mot timpris är superenkelt, dvs det har gått så att säga klockrent. Att göra en kalkyl över exakt besparing lämnar jag till andra.