Efter två års bundet elpris på 67 öre/kWh är det åter dags att ta ställning till vilket avtal vi ska ha. Tillfälligt har det gjorts om till månadsmedelpris.
Förutsättningar: Hus om 160 kvm i elområde 3 med förbrukning om ca 9000 kWh/år (innan elbil, nu antagligen 2000-3000 kWh högre).
Känner mig lite lockad av timdebitering då vi sedan sist vi tecknade elavtal blivit med elbil och vår värmepump (NIBE F750) verkar ha möjlighet att konfigureras med timpriser i åtanke.
Det handlar väl i mångt och mycket om huruvida det kommer finnas ”billiga timmar” och i vilken grad värmepumpen kan maxa sitt arbete där.
Jag kör på timpris och det har lönat sig för mig.
Räkna inte med att tjäna några större summor. Det är lätt att luras av graferna. Det är ju jättestor procentuell skillnad mellan 2 öre och 20 öre, men när man lägger på elöverföring och skatt så är inte skillnaden så stor längre, och så är ju inte den procentuella skillnaden relevant, utan det är hur mycket det skiljer i kronor som räknas.
Men med det sagt så tror jag du kommer gå plus om du kan anpassa laddningen av bilen till billiga timmar/dagar.
Har du möjlighet till att prova på hur din Nibe fungerar med timprisstyrning redan nu?
Jag var inte nöjd med hur komforten påverkades så jag har slagit av det.
Samt så blev det inte någon större besparing då vi inte haft enormt höga priser under längre perioder.
Hade även lite problem med att min LVVP drog igång elpatron i högre utsträckning pga hur mycket den behövde ta igen efter att ha stängt ner under dyrare timmar. Blev dyrare dessa dagar än om den kört utan styrning med pris.
Skulle säga att det är hur du laddar bilen som kanske påverkar mest
Jag hade också det problemet, tills jag hittade en inställning djupt inne i menyn där det gick att blockera elpatronen helt. Dvs att även när den tycker att den hamnat väldigt långt efter så blir det snarare kompressorn på 100% under en längre tid än att dra igång elpatronen. När/om den går igång blir ju priset omedelbart ca 3 till 4 ggr dyrare pga lägre COP.
Jag har tyckte inte heller att Nibes egna “Smart Price Adaption” gav så mycket, så körde själv via Home Assistant istället. Och för att undvika situationen ovan (alltså när elpatronen behövs) så har jag provat att “stega” igång värmen igen snarare än “oj, nu blev det lågt pris, nu maxar jag ikapp”. Så snarare att det blir 80% på kompressorn ännu längre tid, än att köra den 100% lite kortare tid och ännu längre än om elpatron hade använts. Men det bygger ju på att bostaden är väl isolerad så att det inte kyls ut så fort om man drar ner på värmen i några timmar.
Laddar man bilen rätt går det väl att få ner priset någon krona per kWh typiskt. Imorgon är en sådan dag, Där elhandelspriset är 13.5 öre per kWh under natten och toppen är över 200 öre på dagen. Tillkommer gör ju elnätsavgifter, men det är ett fast påslag per kWh. Vi laddar väl i snitt 20 kWh om vi kört med bilen tur och retur till jobbet, och att ladda den full på eftermiddagen hade då kostat 40kr + elnätsavgift på 6kr, men bara 2.7kr + elnät om det hade gjorts på natten. Typexemplet 20kWh imorgon sparar vi alltså 35kr ish på timdebitering bara med laddboxen.
En annan smart styrning jag gör med Nibes värmepump via Home Assistant, är att dra igång varmvattnet vid 4-tiden då det brukar vara lågt pris. Det brukar under normal förbrukning räcka för ett dygn. Således, med siffrorna ovan, så gör jag morgondagens varmvatten för 13öre/kWh i natt istället för imorgon eftermiddag till 200ör/kWh. Detta fungerar ju bara om man har tillräckligt stor tank alternativt tillräckligt låg förbrukning av varmvattnet för att inte behöva köra under dagen alls.
Har inte letat för att se om jag har nån sådan inställning. Men jag kan inte stänga av helt då den behövs för legionellakörning.
Har inte koll på hur mycket mer systemet slits när man kör 100% under längre perioder. Något du kollat upp?
Styrning av Nibe funkar ju klockrent och elbilen är perfekt för timpris så kör på det.
Tänk på att panna och elbilsladdning kommer gå samtidigt på natten så du har tillräcklig säkring eller effektvakt.
Jag använde denna och fann att timpriser skulle spara ca 10% . ¨
Vi har inga energibesparande åtgärder på timprisbas. Vi kör vitvaror när de behövs, värmen är automatiserad.
När jag jämför med de som har timpriser och börjar noja upp sig absurt mycket inser jag att den dryga tusenlappen jag sparar kommer inte vara i närheten av att betala nervlugnande mediciner om jag går över till timpriser.
Ett sätt att slippa noja är att inte bry sig om elpriset. Man optimerar basförbrukningen (elbil, varmvatten) och sen lagar man mat och tvättar som vanligt. Visst kommer man träffa några toppar där man lagar mat för 8 kr/kWh men vad gör det? Med månadsmedel så kommer man få betala den toppen också, till och med om man inte ens är hemma den tidpunkten. Eftersom man antas ha samma profil som alla andra. Men både med timpris och månadsmedel så försvinner toppen i genomsnittet. Man träffar ju billigare timmar också.
Jag påstår att om man kan flytta någon lite större del av sin förbrukning så är det nästan alltid lönsamt att byta till timpris. Om man stannar kvar på månadsmedel så kommer man ju stanna med alla dem som skapar de där topparna.
Det motsatta gäller också. Om man har ett riktigt dåligt mönster där man kör torktumlaren varje kväll vid 17, laddar elbilen så fort man kommer hem och kokar ägg till frukost på den keramiska spisen utan lock. Då ska man stanna på månadsmedel. Eftersom man då får en liten rabatt tack vare att mam buntas ihop med alla dem som har en bättre förbrukningskurva.
Tror det är svårt att få fram siffror på det, inget de går ut med vad jag vet. Men jag antar, precis som du, att livslängden blir kortare alternativt att effektiviteten går ner. Därav min lösning med att stegra upp det så att det inte går till mer än 80%.
Är det en specifik egenskap av den modell du har? För jag har legionella-körningen aktiverad trots att elpatronen är avstängd. Min uppfattning är att den lyckas med detta enbart med kompressorn. Men sedan går temperaturen upp så pass mycket vid den här nattliga körningen av morgondagens varmvatten som jag beskrev ovan, och håller sig där ett antal timmar, så egentligen kanske inte ens legionellakörningen behövs. just nu är det >4h på >55C. Visst, vid 70C räcker det med en minut, men ändå. Detta är ju utöver legionellakörningen.
Om vattentemperaturen är mer än 50°C dör bakterien efter några timmar, är temperaturen över 70°C så dör bakterien på mindre än 1 minut .
Håller med. Man kan reglera hur mycket komforten ska påverkas. Vi använder påverkningsgrad 3 av 4. Slår över till 4 om pristopparna är extrema men det här får man prova sig fram. Har man problem med att elpatronen går igång kan man sänka påverkningsgraden ännu mer. Vår elpatron har inte behövt kompensera hittills denna vintern men när vi körde på påverkningsgrad fyra när det var som kallast förra vintern såg jag att den körde igång vid något tillfälle.
Att ladda elbilen på billiga timmar är ju en no brainer.
Tack för responsen allihop! Jag börjar som föreslaget att koppla upp värmepumpen mot nätet och se hur det påverkar den upplevda komforten. Bara det verkar ju vara ett litet projekt
Ska sägas också att vi även har kamin (men bor i villaområde) så lite myseldning kommer vi att kunna komplettera med också.
F750 är väl en frånluftvärmepump? De lämpar sig dåligt för styrning efter elpriset då de ofta behöver gå kontinuerligt när det blir kallt ute. Och det är då du har högst förbrukning och elpriset kan va högt.
Du har en begränsad mängd värme i ventilationsluften och den behöver utnyttjas konstant för att inte elpatron ska behöva gå in för att köra ikapp.
Möjligt att timpris kan va bra ändå när elbilen står för så stor andel av förbrukningen men låt värmepumpen vara.
Gissningsvis är det ändå den som står för produktionen av varmvatten, och enligt min modell ovan kan det ändå löna sig att producera dagens varmvatten under de billiga timmarna på natten. Den drar ju mer när den ska maxa varmvattnet också. Även om den, som du säger, gissningsvis kommer behöva vara på även på dagen. Alla moderna FLVP har ju varvtalsreglering, så det är ju inte så att den är påslagen på natten och helt avstängd på dagen. Den kanske kör 80% effekt på natten och 50% på dagen med rätt styrning.
Sedan har ju FLVP en tendens att behöva köra defrost rätt ofta (typ någon gång i timmen?) om avluften är under 0C, och avluften blir ju kallare desto hårdare kompressorn kör. En anledning att inte nödvändigt maxa den. Är det under 5C så tror jag det är svårt att undvika ändå, eftersom avluften rimligtvis är kallare än tilluften. Så då kanske det inte spelar någon roll… Någon expert kan säkert uttala sig
Har en Mitsubishi Ecodan, bytt från Nibe.
Legionellakörning är inställt att den ska till 65 grader och då går elpatronen igång nånstans runt 60 grader. Kan ställa detta själv, så får fundera på om jag ska justera. Nu kör den var 15:e dag under natten så har inte brytt mig om elpatronen så värst mycket.
Normal styrning så ligger varmvattnet mellan 40 och 50 grader, det räcker gott och väl. Men med prisstyrning är den inställd på 50-60 grader.
Det beror på hur lätt du kan styra din förbrukning och om du anser det värt din tid. Har timpris med solcellsbatteri och kan växla mellan luftvärme och fjärrvärme. Tjänar några hundralappar i månaden på 1-2 timmars jobb med att ställa efter elpriset.
Du kan ta dina ca 12 000 kwh och spåna lite på hur mycket du tror du kan sänka ditt pris per kwh. Räkneexempel: 40 öre/kwh sparat genom att följa lägre spotpris (50 öre med moms) blir 6000:- om året eller 500 i månaden. Hur mycket tid och ork vill du då lägga för 500:- samt är det den vettigaste platsen att lägga den energin? Är ungefär hur jag tänker iallafall.
I mitt fall, just nu, tycker jag det är lönt p.g.a. att arbetsmängden är väldigt låg. Det var dock mer lönt att gå över och bli av med onödig förbrukning, men inget säger att man inte kan göra båda delar.
Tänk på att inte styra luftvärmepumpen (LVP) för mycket, det slits mycket på kompressorn när den behöver maxa för att komma ikapp med innetemperaturen. Ta detta från mig som gjorde det misstaget under de extrema priserna 2022 och behövde sedan byta ut vår 8:åriga LVP.
Annars är styrning av varmvattenberedare och billaddare utmärkt för timpriser, inte minst nu när många av elnätsbolagen går över till effekttariff.
Vi sparar ca 1000 kr per år med att styra vår beredare och ungefär lika mycket med bilen.
Intressant. Träffat flera som nojjar runt som fasen med sin timdebitering. Nu bränner jag visserligen biobränsle i ena bilen och fossilt i den andra (än så länge) och biobränsle i kåken (ni som gillar om elpriset kan ju kolla utvecklingen på pellets)…men ett par tusenlappar om året hade aldrig varit värd den nojjigheten.
Nu låter det mer som om du mer har optimerat och sedan låter det vara (som en bra portfölj) och då kan det kanske vara kul med någon tusenlapp över