Timpris på elen, kan det va nåt?

Helt rätt, korrigerat nu. Det lustiga är att alla mina sensorer i Home Assistant som är kopplade till effekttariffen är döpta av mig själv, till “effekttariff_…”. Så lustig det kan bli! :crazy_face:

1 gillning

Håller själv på att utreda vilken sorts styrning som fortfarande bibehåller livslängden på luftvärmepumparna, får återkomma när jag har mer info helt enkelt. Vill komma undan med att kapa effekttariff-topparna dynamiskt, men absolut inte på bekostnad av hårdvaran.

Får återkomma när jag vet mer!

2 gillningar

Vi har valt att inte ha timpris för de ska inte styra vårat liv…
De är klart olika för var å en… Hade jag varit ensam så hade de varit bättre å billigare med timpris… Vi har kört hela tiden me rörligt elpris…

Sätt in en accumulatortank som laddas nattetid eller ett

Håller med här, jag själv är den intresserade och min fru antagligen inte det minsta :sweat_smile:

Men jag tänker att om det går att göra enkelt såsom en inställning på luftvärmepumpen och ladda bilen sent på kvällen/natten (vilket jag ändå brukar ombesörja) så tar jag gärna emot den där tusenlappen :wink:

Men visst kan det säkert resultera i lite frustration när ambitionen är olika.

Sen är väl frågan om inte det hade varit bättre (billigare) för alla om de som kan hade styrt sin elkonsumtion, i den mån det går, till tider med lägre elpris.

Helt rätt om elpriset hade styrt ert beteende. För oss själva styrs allting helt automatiskt, vi tänker inte så mycket på det (annat än jag som tycker om att optimera och automatisera).

Vårt beteende är alltså samma som innan vi började med timpris.

1 gillning

Våran förbrukning är så pass låg att de känns inte värt att typ laga mat senare på kvällen för att inte få dom dyraste timmarna… Även om jag varit själv så hade man hoppat timpriset…

Jag kollade på Vattenfalls sida där vi har våran el ifrån, där kan man se vad olika avtal gör i månadskostnad… För våran del skulle de bli några tiotals kronor billigare i månaden…
Vi har inte så mycke som kan automatiseras då…

Här är frågan och svaret från företaget som installerade vår luftvärmepump:

Fråga

Min fråga är egentligen vilken typ av styrning som LVP tar skada av, d.v.s. vad som gör att pumpens livslängd blir kortare? Man ska t.ex. inte använda läget auto där den kör kyla och värme samtidigt, det är inte heller bra att styra den genom att sätta på/stänga av hela apparaten för ofta.

1. Tar maskinen skada av att växla mellan läget värme och endast fläkt? Detta kommer ju att sänka effekten som LVP:n drar. Tanken är att när hela husets effekt är för hög så ska LVP:ns effekt sänkas temporärt, så detta kommer att aktiveras någon eller några gånger per dag.
  2. Tar den skada av att sänka måltemperaturen temporärt?
  3. Tar den skada av att aktivera ‘borta’ funktionen?

Svar

Den tar egentligen ingen skada av någon av funktionerna du nämner nedan enligt Daikin.

Sen är varje hus unikt så det finns inget ”såhär ska du göra 1,2,3” då man får själv hitta sin optimala drift.

Men maskinen tar egentligen enbart ”skada” om man inte gör rent maskinen regelbundet (eller om vi hade haft -30 året om och du ville ha 30grader inne).

Jag tolkar detta som att om kompressorn måste jobba på max så kommer livslängden att bli kortare, annars är det lugnt så länge man inte styr den -för- ofta.

Jag kör timpris för att prissättningen (alla avgifter) redovisas klart och tydligt. Rörligt pris känns lite som en black box där de kan lägga på dolda avgifter och fast det är ju att köpa en försäkring som jag har råd att vara utan.

För det första borde inte timpris kunna förekomma överhuvudtaget i det system (Nordpool) som vår elkonsumtion prissätts i. Det bygger på auktioner där säljare går med i förväg om att nästa dag sälja en kW till ett visst pris en viss timme. Att säljaren i efterhand går med på att flytta den kW till en annan timme och erhålla ett lägre pris än det på auktionen avtalade borde rimligen inte säljaren gå med på och i många fall lär det inte ens vara möjligt eftersom säljaren inte har någon någon kW att leverera den “flyttade” timmen. Så antagligen lär säljaren av den flyttade timmen kompenseras för sin förlust och så även den standin-leverantör som i sista stund går in och levererar en icke-avtalad kW. Det är förmodligen något som samtliga elkonsumenter får betala för på något dolt sätt utan att det informeras om det.

Ovanstående kan väl fungera på något sätt ifall det handlar om en minoritet som nyttjar det, men börjar det bli för stor andel uppkommer så stora kompensationskostnader till de säljare som inte får leverera enligt auktionen, att det inte kommer att vara genomförbart.

En paradox är ju också att ifall samtliga konsumenter till 100 % började tillämpa att hitta den billigaste timmen för sin förbrukning skulle det medföra att vid auktionerna förväntas en jämn förbrukning över kommande dygns samtliga timmar och då skulle det inte bli någon skillnad alls på dygnets timpriser.

Nä, och det gör de inte heller! Det som händer är att köparen (ditt elhandelsbolag) har en prognos på hur mycket deras kunder kommer använda under varje timme (framåt våren kommer det ändras till varje kvart). Elhandelsbolaget köper då el på Nordpool av en kraftproducent enligt den prognosen. När auktionen är klar vid midnatt så är det det som gäller, kraftverket kommer trycka in elen den timme (kvart) som handeln kommit fram till. Om kraftverket inte gör det så hamnar kraftverket i obalans och får betala obalansavgift, pengar som går till att systemoperatören (Svenska kraftnät i Sverige) köper stödtjänster (uppreglering, man betalar för att någon akut ska trycka in mer el i nätet eller för att någon annan ska konsumera mindre el).

Om elhandelsbolagets prognos blir fel så kommer elhandelsbolaget att få betala obalansavgift istället. Vilket också används till att köpa stödtjänster (uppreglering, eller nedreglering ifall man använder för lite. Nedreglering innebär att man betalar för att någon ska använda mer el, en populär tjänst hos batteriägare, eller för att ett kraftverk ska producera mindre el, populärt hos vattenverken).

Det finns en intradag-marknad som är till för att minska obalanserna. Bolag som inser att prognosen är fel kan alltså köpa och sälja åtaganden fram tills att det närmar sig drifttimmen.

Sammanfattningsvis gäller att Nordpools day-ahead-marknad är ett bindande löfte. Man lovar att producera eller konsumera en viss mängd el under en timme. Om man behöver “flytta” den elen till en annan tid, eller bara minska/öka, då måste man köpa eller sälja el på intradag-marknaden. Om man inte gör det så kommer man behöva betala för att Svenska kraftnät köper stödtjänster.

En kul detalj är att jag har börjat se att vissa elhandelsbolag inkluderar obalansavgiften som en egen post på prisjämförelsesajterna. Obalansavgiften är ett mått på hur dåligt de sköter sitt eget jobb, så där kan man med fördel välja ett bolag som har så låg obalansavgift som möjligt :slight_smile: Jag har också sett att obalansavgiften hos ett och samma bolag har varit betydligt lägre om man väljer timprisavtal än om man väljer rörligt månadspris.

Precis, men priskänsligheten hos konsumenterna ingår i elhandelsbolagets prognoser. Det är alltså redan inräknat när de lägger sina bud på Nordpool.

Så är det. Nu kommer det ju inte bli så att alla optimerar för den billigaste timmen, men alla kommer göra avvägningar mellan kostnad och nytta som sen återspeglar sig i elpriset. Det sker ju redan idag men trubbigare eftersom de val kunderna gör ligger längre ifrån den effekt det får. Det är väldigt bra för elsystemet när kundernas önskemål prisas in ordentligt. Det är ingen paradox alls. Tanken med timpriser (kvartspriser), effekttarriffer, import/export och flödesbaserad kapacitetstilldelning etc är att minska marginalerna i olika delar av elsystemet. På så sätt blir det mindre obalanser och bättre resursutnyttjande. Elmarknaden optimerar för just detta och kallar det för “social welfare”. När energin används där den behövs som bäst vid varje given tidpunkt, då får vi som samhälle ut mest nytta. Vi bygger rätt mängd kraftproduktion, placerar fabriker där det är mest lämpligt, prioriterar elnät där det behövs som bäst, osv. Det är ett uttalat mål i EU:s energipolitik.

Fortum skriver till exempel om det här:

Det här är som jag personligen har förstått att elsystemet och energipolitiken fungerar.

2 gillningar