Hej, jag har rörligt timpris på elen sedan i december.
I december hade jag ett snittpris på 316,33 öre och i januari hade jag 112,37 öre per kwh
(priserna är utan moms).
Har jag förlorat eller sparat pengar?
Hej, jag har rörligt timpris på elen sedan i december.
I december hade jag ett snittpris på 316,33 öre och i januari hade jag 112,37 öre per kwh
(priserna är utan moms).
Har jag förlorat eller sparat pengar?
Vad hade det kostat om du försökt binda elen i december? Antagligen mer än den rörliga då. Alltså bör du ha tjänst på det, ja.
Ja att binda elpriset hade varit väldigt dyrt vid den tidpunkten men sen kan man ju ha
dygnsmedelpris och pris per timme som jag har och därför undrar jag om jag sparat eller
förlorat på att ha timpris istället för dygnsmedelspris?
E3, det borde jag skrivit såklart!
Det är ovanligt med bundna kvartal, betydligt vanligare binda på 1-3 år. Så man får utvärdera efter den tiden.
Enligt vattenfalls hemsida så var det följande priser jag fick fram ex moms.
December 2022: 297,17
Januari 2023: 106,40
Februari 2023: 95,08kr
Nu gick det upp ett ljus på denna sidan skärmen, detta blir krångligare att räkna på än vad jag trott.
För att kunna jämföra dygnsmedelspris mot timpris måste jag veta min förbrukning under varje dygn hela månaden.
Dygnets förbrukning*dygnsmedelspris och sedan lägga ihop alla månadens dagar.
Då får jag en kostnad som jag kan jämföra med min månadskostnad.
Först då vet jag om jag sparat eller förlorat pengar på att ha timpris.
Hej,
Har du tibber som elbolag kan du på www.offpeak.se se ifall du tjänat något.
Om inte finns Vad skulle du fått för timpris? (timpriskollen.se) där du laddar upp din förbrukning från december. Ditt elnätsbolag borde ha så att man kan ladda ner sin förbrukning på deras motsvarande “Mina Sidor”.
Vad är det för snittpris du uppger? Om du har timdebitering så har du ju förmodligen denna angiven redan och den tar ju hänsyn till när du köpte.
Du kan inte ta förbrukning * dygnsmodelpris och använda den siffran. Om elen är gratis 23h om dygnet men kostar 24kr/kwh i en timma är dygnsmedelpriset 1kr/kwh men vad ditt snittpris blir beror ju på när du köper elen, allt från 0 till 24.
Om elleverantören anger snittpris på 316 när rörligt (VF) var 297, och 112 när rörligt var 106 så har du inte tjänat på timdebitering (och då vet jag inte om du har med påslaget på runt 6 öre som på VF i dina angivna snittpriser)
Jag har Telinet, tyvärr hittar jag inte förbrukningsdata.
“Om elleverantören anger snittpris på 316 när rörligt (VF) var 297, och 112 när rörligt var 106 så har du inte tjänat på timdebitering (och då vet jag inte om du har med påslaget på runt 6 öre som på VF i dina angivna snittpriser)”
Det har du antagligen rätt i, nej inget påslag inräknat.
Hej,
Är du säker? Nu har jag själv inte Telinet men det första jag ser på deras hemsida är:
Kontakta deras support annars.
Hittar inte iaf, har mailat support
Jag tror att du tittade på rätt siffror från början. Det enda du behöver veta för att jämföra är hur många kWh du förbrukade under månaden samt vad du fick betala totalt för dessa kWh.
Troligen är det väldigt små summor det handlar om. Ditt timpris ligger ju väldigt nära dygnsmedelpriset.
Såvida du inte haft väldigt hög förbrukning förstås.
Kom ihåg att flera NÄTÄGARE även har OLIKA rörlig överföringsavgift om du kör vanligt rörligt eller timpris. (Se exempel Ellevio) Så du behöver även kolla hur den biten slår.
Skogstomten: bra info!
Nu har jag fått fram siffror…
December:
mitt timpris 316,33 öre (hade jag haft genomsnittspris per månad 299,56 öre)
Januari:
mitt timpris 112,37 öre (hade jag haft genomsnittspris per månad 109,12 öre)
Jag har således förlorat pengar på timpris, trots att vi kört diskmaskin/tvättmaskin på nätter/helger då priset varit lågt, även i viss mån duschat då det varit billigt.
Hur det skulle bli över längre tid är såklart okänt men det lutar åt byta abonnemang.
Har man elbil så kan kanske timpris vara klokt men det har inte vi.
Vad har du för slags bostad? Bor du i villa eller lägenhet?
Just tvätt och diskmaskin ger ganska lite. En tvätt eller disk ligger på 1-2 kwh (ibland ännu lägre om man tvättar kortprogram i låg temp).
Kan man inte styra sin uppvärmning eller elbilsladdning (helst båda) så finns det ganska lite potential att påverka.