Villa.
“Kan man inte styra sin uppvärmning eller elbilsladdning (helst båda) så finns det ganska lite potential att påverka.”
Det verkar så ja.
Villa.
“Kan man inte styra sin uppvärmning eller elbilsladdning (helst båda) så finns det ganska lite potential att påverka.”
Det verkar så ja.
Kör genomsnittspris istället. Det kräver mycket jobb och uppoffringar för att tjäna på timpris. Gärna att du också har elbil. Då kan det vara värt det.
Det kan tvärtom lätt bli dyrare, för majoriteten av dina aktiviteter är vid samma tidpunkt som övriga befolkningen, då priset är högst.
Jag har precis bytt till rörligt timpris, från 1 mars. Så det blir spännande att se hur det går. Vi har en värmepump med Smart Price Adaption, det bör göra en del skillnad hoppas jag.
Efter lite analyserande tror jag att timpris är mer vettigt perioden typ april-oktober.
Detta under förutsättning att elen är rejält billigare på nätterna/sen kväll/tidig morgon.
Under denna period så kan man i helt annan utsträckning ha värmen avslagen på dagarna.
Värmen är ju den absolut största parametern.
Detta tillsammans med
Och så att elpriserna är ganska höga förstås…annars blir det inte värt besväret.
Ja så kan det vara. Man är inte lika beroende av värmen.
Jag personligen tycker inte det är värt det. Att ändra sin livsstil så pass mycket för, i mitt fall, några hundralappar.
Då tycker jag man kan spara mer pengar på att köpa billigare mat och äta mindre ute.
Som sagt, det som det verkligen hänger på är ju hur högt elpriset är kontra värdet.
Sedan tycker jag uppoffringen med disk/tvätt/dusch är väldigt liten för min/vår del. Ganska lätta åtgärder.
Matlagning däremot blir för svår att jobba med på andra tider.