Luft-vattenvärmepump och timpris

Hej,
Vi har köpt ett hus med en äldre CTC pump som kommer behöva bytas framöver. Fått många rekommendationer att köpa en mitsubishi, men har samtidigt noterat att NIBE och i viss mån tibber med samarbetspartners gör en del reklam för sina smarta pumpar. Dessa ska anpassa körningen efter timpris och inte köra (lika hårt?) när priset är högt.

Är det någon som har erfarenhet att timpris och smart styrning av värmepump?

ping @AimHigher (som jag tror suttit en del med sådana kalkyler och frågor)

1 gillning

Ingen erfarenhet men i samma båt. NIBE och Qvantum med väderprognos- och timprisstyrd reglerteknik verkar vara bra val, men kostar även betydligt mer än tex nämnda Mitsubushi.

Det kan vara värt att kolla på t.ex. Ngenic Tune som komplement till en billigare värmepumpsanläggning.

Jag har just en Mitsubishi (Ecodan).
Den har stöd för smart styrning (Smartgrid) och jag låter just nu Eon styra den via deras ELNA system. Den går efter timpris och försöker optimera när den ska värma huset och varmvattnet.

Det fungerar OK. Dock ser jag att det inte är 100% optimerat och om jag hade fått välja exakt hur den ska värma minut för minut så hade jag säkerligen gjort det bättre. Men jag har bättre saker för mig och då får jag acceptera att styrningen inte är 100% optimerad.

Jag har inte kollat upp om Tibber har lagt till Mitsubishi i sin app, det skulle jag nästan tro att de har men någon med appen kan kanske kolla upp? Vet heller inte hur pass bra Tibber är på optimeringen. Alla styrsystem måste göra vissa antaganden och sen förhålla sig till vissa av användarens inställningar samt gå efter timpriset. Det gör att Tibber och Eon m.fl. kommer ta olika beslut kring hur saker ska styras. Vilken som är bäst är svårt att avgöra.

Jag kan se att jag sparar pengar med smart styrning men om priset är relativt stabilt blir det inte många kronor. Det är när elpriset rör sig extremt mycket under en dag (från ören till flera kronor) som man kan se en skillnad.

Under vintertid kan smart styrning påverka komforten i huset. För att kunna spara pengar kan det bli så att den låter temperaturen sjunka lite extra innan den värmer med lägre pris. Då får man fundera på om kostnad eller komfort är viktigast. Jag stängde av smart styrning under vissa perioder i vintras då jag ansåg att komforten påverkades för mycket jämfört med vad jag sparade i kronor.

2 gillningar

Bra produkt och tjänst, men de konkade nyss tyvärr

4 gillningar

Tack, @AimHigher. Du lyfter ju några tankar jag haft själv. Även om besparingen i bästa fall vore 9% (tibber reklam), blir det inte några stora belopp i förhållande till det dyrare inköpspriset.

Jag har möjlighet att elda, så kommer ta stötarna på det sättet istället.

Sen är ju frågan i det längre perspektivet, pumpen ska sitta där i 20 år. I takt med att elsystemet inför effektavgifter och vad som nu kan komma känns det som en liten framtidsförsäkring att köpa en NIBE där smart funktionerna är inbyggda.

Varnar bara för Mitsubishi Ecodan. Marknadsförs som marknadens mest tysta pump men det är falskt. Väldigt missnöjd med ljudnivån och hur kass användarvänlighet det är på den. Ingen OTA för mjukvaran, noll support från tillverkaren. Man får luska ut det mesta själv på Youtube, reddit och andra forum.

1 gillning

Intressant, trodde inte det där smart grid var något som användes i sverige?

Vår förbrukning är ganska låg dock så har inte orkat titta så mycket på timpris, om jag sparar någon hundring på det är det inte värt klyddet, inte med dagens priser.

Haft min under två vintrar, inte märkt något map ljudnivå.
Angående OTA, ja den biten känns surt. Men de verkar köra “don’t fix if it ain’t broken”, dvs varför uppgradera en mjukvara som fungerar och som stödjer alla funktioner som systemet klarar av?

Jag har inte gjort någon avancerad analys över vad som är bäst. Jag ville ha Nibe men det fanns inte någon variant jag ansåg passade mig och med en acceptabel leveranstid. Min förra Nibe gick sönder under mellandagarna mitt under väldigt kalla dagar. Kunde inte vänta hur länge som helst på en ny anläggning så det blev en Mitsubishi. Har överdimensionerat den en aning så det blev väl nån krona dyrare än det behövde.

Det där med att anpassa körningen till timpriset kommer ju att bli mer komplicerat när effekttariffer införs för då kommer det ju inte att löna sig lika mycket (eller överhuvud taget) att blåsa på full effekt bara för att strömmen är billig. Blir ett mycket mer komplicerat optimeringsscenario att veta hur man ska komma undan billigast framöver.

1 gillning

Har pratat med Eon om detta och de säger att de kommer anpassa styrningen även för effekttariffen. Hur bra det blir får vi väl se om 1,5-2 år.

2 gillningar

Köpte en Nibe S2125-12 + VVMS320 för lite mer än två år sedan. Funkat perfekt under denna tiden. Många uppdateringar har den fått. Utedelen låter kanske lite mer än vad jag hade velat.

Har kört Nibes inbyggda smartpris. Körde från början på maximal inställning både på vatten och rumstemperatur. Dock sänkte vi för något år sedan till mitten inställningen för att få det jämnare. Funkar bra.

Man kan styra pumpen genom tibber också men då styrs bara rumstemperaturen. Ej varmvattnet. Tror Nibes smartstyrning är bättre än Tibber. Dom har designat pumpen så dom borde göra det på bästa sätt, även för livslängden på pumpen.

Nibe var dyrare än Mitsubishi när vi fick offerter, men många grannar har Mitsubuishi och verkar nöjda.

En riktigt dålig grej med Nibe är att deras app kostar pengar för Pro versionen för att kunna styra grundläggande funktioner på pumpen. Riktig b-igt. Några hundra per år. Har bara gratisversionen nu.

Vet inte hur mycket pengar man sparar med smartpris. Det är nog inga enorma summor. Men ser att det funkar, dock har även elbil med Zaptec och Tibber och där sparar man mer. Den kör några timmar när det är som billigast. Värmepumpen behöver dock köra rätt så kontinuerligt, blir inget skönt om huset pendlar i temp för mycket.

Det som är bra är att allt är automatiserat, otroligt skönt och slippa tänka på det. Innan hade vi pellets och gick satte i schuko kontakten till elbilen manuellt när elpriset var billigt. Sparar både väldigt mycket tid, kraft och pengar på systemet vi har nu mot innan + robotgräsklipparen som klipper gräset… :slightly_smiling_face:

Så mitt tips vad ni än köper se till att det är automatiserat så mycket som möjligt så ni kan lägga tid på annat!

Nibe var ca 30 000kr dyrare och 2 månaders leverans för oss så fick bli Mitsubishi. Prestandan är bra men den lämnar ju en del att önska i övrigt. Nu har de ju dock släppt en ny version av displayen som har touch mm, vet inte om bättre.

Sen slösade jag pengar på innegivare, 4000 spänn. Alltså den är ju toppen men ett jäkla ockerpris och svinful. Nu har en snubbe reverse engineerat det hela så man kan styra med vilken billig givare som helst.

Har funderat på att fixa detta, verkar bättre än work arounden med att polla deras API var tionde minut också som jag gör idag. (Snabbare pollning blir man blockerad…)

Eon lär ju ha koll eftersom de äger nätet hos dig :wink:

Klart att det tar några års smarta funktioner för att hämta hem 30k, sen verkar samtidigt Nibe’n lite effektivare vad jag förstår.

Sedan kommer mjukvaran in. Just att hålla på med thirdparty mjukvara, det vet jag inte om jag orkar med :sweat_smile:

Uppskattar alla svar, ger många bra vinklar. @Intothewild tack för input om 2125, då det är modell jag funderat på.

1 gillning

För information så här är vår energilogg sedan installationen i Februari 2023.

1940-tals hus i Skåne.
Inomhustemp 22C.
2 vuxna och 2 barn.

54557kWh producerad. 17335kWh använt ger en verkningsgrad/SCOP på 3.14 för oss. Lägre tror jag än vad databladet säger. Men den är nog inte helt optimalt inställd, samt tror jag smartprice funktionen borde göra den lite mindre effektiv (fast billigare elkostnad i slutändan)

Det beror ju mycket på vilken framledningstemp ert hus kräver, så siffran i sig är svår att jämföra. Har ni “original” radiatorer från 40-talet gissar jag att de är anpassade för eldning och således underdimensionerade för VP.

Stämmer siffrorna? Vet att på ecodanen är det bara gissningar från pumpen, den har ingen mätare inbyggd. Kan kolla vad vår var över hela förra året när jag är hemma. Men vi ligger runt 3 också.

Det är en bra poäng. Vi har en IVT. Manualen säger att den mäter avgiven energi med tryck och tempsensorer, men att felmarginalen är 10-15%.

1 gillning