Ngenic Tune - är du nöjd?

Jag har länge funderat på att köpa en Ngenic tune via Tibber, men tyvärr hissar de upp priset hela tiden, började på 2495kr och är nu uppe i 3995kr

Sen kan man inte förbeställa Ngenic tune på Tibbers power-ups sidan utan det är först till kvarn som gäller, helkasst, man flyttar fram datumet hela tiden.

När den väl kommer in några stycken så tar de slut innan man vet att de fanns i lager, riktigt kasst system.

Dessvärre ignorerar Tibber frågorna man ställer gällande priset.

Nu skyller man på att det saknas komponenter vilket säkert är sant.

Häromdagen såg jag att GodEl säljer Ngenic tune inkl Ngenic Track för 2495kr undra hur Tibber tänkte här med den galna förtjänsten och prissättning de har?

Läste på vilka affärer bolaget Ngenic fått och ser man till detta borde priset vara tvärtom hos Tibber med tanke på volymerna man köpt in, dock säger inte detta hur många paket man köpt hem.

Men har man köpt in x antal enheter för 7,5 miljoner så bör Tibber kunna erbjuda sina kunder ett förmånligare pris än GodEl :wink:

Godel köper in Ngenic Tune och Track för 1.57 miljoner den 20/9 2022

Tibber köper in Ngenic produkter för 5,1 miljoner 14/6 2022

Tibber köper in Ngenic produkter för 2,4 miljoner 1/12 2021

För GodEl går vinsten till ideela organsationer

För Tibber säger att det enda man tjänar vinnstpengar på är fasta månadsavgiften.

Har vi många Ngenic tune användare som är nöjda med sitt paket?

Resonemanget kring prissättning har jag ingen uppfattning. Det råder fri prissättning i Sverige och företag kan välja att göra både bra och dåliga affärer.

Produkten som sådan har jag använt i ett par månader. Upplever att den är väldigt bra på att hålla temperaturen jämn (saknade inomhusgivare tidigare). Däremot är jag tveksam till om besparingen kommer bli så stor, men det vet jag mer om i vinter.

Har du inomhusgivare och uppkopplad värmepump är jag tveksam till investeringen, saknar du som jag bägge så är det sannolikt mer prisvärt än att ta dit installatör som fixar inomhusgivare och köpa till uppkoppling.

1 gillning

Ja absolut är det så med fri prissättning, man blir mest irriterad över Tibbers upplägg med först till kvarn istället för att kunna förhandsbeställa Ngenic tune paketet för att slippa huggsexan som är just nu.

Jag har inga innegivare till våran nibe f750 och ingen uppkoppling så det bör ju ge någon effekt tycker man.

Vi får väl se om man har tur och får tag på ett Ngenic tune paket annars får man gå över till GodEl men med begränsat antal som det står nu så vet man inte hur det kan gå.

Tack för feedbacken👍

1 gillning

GodEl subventionerar priset genom att ta pengar från deras “energieffektiviseringsfond”.

Saxat från deras hemsida:
Tack vare att vi säljer el som är märkt Bra Miljöval sätts det hela tiden av medel till vår energieffektiviseringsfond. Det är nu dessa pengar som får göra nytta. I en allt mer energikrävande värld kan vi inte bara dra ner på vår förbrukning – vi måste också använda elen smartare. Var med, och bli en del av energiomställningen.

Trevligt initiativ från GodEl sida, det borde ju Tibber också haka på tycker man.

Den förflyttar bara uppvärmningen av huset till billigare tid genom att manipulera temperaturgivaren. Varmvattnet värms vid behov precis som tidigare, som nämndes i en annan tråd. Så besparingen blir nog inte vad man tänkt sig om man inte börjar tänka på när man duschar. Jag är också tveksam om det funkar att köra min frånluftvärmepump med golvvärme bara några timmar per natt. Jag tror inte det räcker.

Jag funderar på om man borde köra tvärtom om man har vanligt rörligt. Pumpen är ju effektivare dagtid när det är varmare…

Man vill ju helst att Ngenic tune gör en någon form av besparing när det väl smäller till om en eller två månader.

Jag hittade denna recension

Jag ligger ca 15-20% lägre än det månadsrörliga priset sen jag installerade prylen. Innan dess låg jag på samma som det månadsrörliga. Möjligen att hushållets beteende har förändrats något i övrigt, men uppvärmningen är absolut vår största post i elräkningen. Bor i se3.
Man får undersöka att den värmepump man har inte är underdimensionerad för huset, dock. Då blir effekten att värmen körs kortare tider med följden att elpatron används snarare än värmepump. På så vis kan man anta att besparingen är störst under vår och höst.

I appen finns en uppskattning av vad man sparar, men den funktionen verkar rätt kass.

Som med alla energiåtgärder så bestäms lönsamheten av framtida elpris. Denna åtgärd blir dessutom mer lönsam om elpriset är volatilt, vilket det just nu är.

Det finns väl också en diskussion om hur väl värmepumpen mår av att startas och stoppas utifrån extern styrning. Risken finns att pumpen mår sämre om pumpen får fler start/stopp. Personligen har jag sett det som en risk man får ta och har ingen uppfattning om sannolikhet/konsekvens.

2 gillningar

Har Tibber sedan 2018.
F n är det närmast omöjligt att komma i kontakt med dom. Enda praktiska möjligheten är via mejl, men även där är det typiskt 2 veckors svarstid.

Jag har också försökt beställa Ngenic via tibber sedan v32. Leverensdatum för Ngenic Tune flyttas hela tiden fram några veckor i stöten och jag är osäker på om de ens får in några enheter. Jag var från början positivt inställd till att installera den men tre saker har gjort mig mer skeptisk.

1 Ngenics support verkar inte kunna svara på hur jag ska göra för att installera Ngenic Tune. Jag har enligt min mening ställt tydliga och raka frågor men får svävande och allmängiltiga svar. Det funkar kanske för en del men jag vågar inte klippa kablar utan att vara helt säker på nästa steg. Det går väl att anlita en vvs firma men jag vill först få hem prylen…

2 är osäker på om min värmepanna av modell NIBE fighter 640p klarar av att köra intensivare under natten för att sedan vara inaktiv under dagen då elpriset går upp. Det har väl med pannans kapacitet att göra. Jag är rädd för att elpatronen kommer köras igång oftare vilket borde öka elförbrukningen gånger 5.

3 det verkar bli en varm vinter på grund av el nino så elpriserna i kombination med potentiella statliga stöd kanske inte gör investeringen lika lönsam.

1. Du får med sockerbit för att koppla ur Ngenic Tune om du vill, så ser det problemet som minimalt om du är bekväm med att använda avbitartång

2. Du borde i din panna kunna ställa in att eltillskott inte får användas, så kan du manuellt sätta på eltillskott om pannan inte orkar. Jag har ställt in så att eltillskott inte får användas om utetemperatur är över - 10. Du kan alltid i Ngenic-appen stänga av elprisoptimeringen så blir Tune bara en innegivare som hjälper värmepumpen att hålla jämn innertemperatur.

1 gillning

Tack för tipset angående inställning för elpatron, jag ska kolla om min panna har såna finesser.

1 gillning

Tack för många bra input, med tanke på den kommande elkompensation som kommer i november så får man kanske fundera över alla variabler kring Ngenic tune.

Som jag förstått det gör Ngenic Tune en simulerad utetemperatur till värmesystemet.

Hur hårt pumpen får jobba och påverkan på livstiden vet man inget om.

1 gillning

Jag parallellkopplade ett motstånd med givaren i tanken som styrs via valfri (puck), z-wave för mig. Ställer pucken till att slå till mellan 06-12 och 16-00 då det är dyrt (nästan alltid). Funkat fint i några veckor nu. Tänkte först lura utgivaren men vad händer med VP-ens avfrostning på vintern om den tror det är sommar?

Det här ser jag också som en risk med Ngenic Tune. Ser samma risk om man skulle sänka gränsen för när elpatronen aktiveras till under några plusgrader… vore bra att få klarhet i hur det funkar och om det är nåt man bör vara orolig över.

Jag köpte ngenic tune i samband med att vi gick över till Tibber förra december och är nöjd… dock inte 100% då deras planeringsfunktion inte fungerar. Vet inte om Tibber-appen överrider på något sätt. Jag skulle också vilja ha bättre insyn i hur de beräknar hur mycket man sparar. (Man kan ju inte låta bli att pilla i detaljer…)
Gällande elpatron så har jag fixat det direkt i värmepumpen det jag maxar ngenic.

Jag vill även tipsa om denna

Kort summering
En mjukvara som sedan kan styra över temperaturen med hjälp av elpris,väder och nuvarande temperatur.

Mjukvaran är gratis och open source.

Har haft det något år och det fungerar fin fint.
Nu med möjlighet till att minska konsumtionen under de höga elpristopparna.

2 gillningar

Det låter ju bra, då e frågan om man lär få köpa en Ngenic tune denna vecka via Tibber?
V43 står det på Tibbers sida att de ska komma in, hör gärna av er om någon lyckas få tag på en Ngenic tune :kissing_heart: då det är svårt att bevaka 24/7 men har varit hopplöst då Ngenic säkerligen endast leverererar små volymer.

Hej,

Är det någon som är haj på Ngenic eller kan hjälpa mig?
Jag har en påverkan som är -10 i princip jämt.

Ngenic support föreslog detta och tyckte påverkan bör ligga närmare 0 hos mig.

Säkerställ flödet i systemet:

1. Kontrollera att cirkulationspumpen fungerar som den ska och att trycket i radiatorkretsen är rätt.

2. Avlufta radiatorerna och rengör eventuella partikelfilter för att säkerställa ett optimalt flöde.

3. Om några radiatorer är stängda, öppna deras termostater för att förbättra värmefördelningen i hela huset.

Justera värmekurvan och framledningstemperaturen:

1. Kontrollera värmekurvan i ditt värmesystem och höj den något vid behov.
  2. Säkerställ att den maximala framledningstemperaturen är tillräckligt hög för att täcka ditt värmebehov.

Avlufta gjorde jag nyss och jag testade att åka cirkulationspumpen till steg 2 istället för 1 men det har inte gjort någon direkt skillnad.
Det övriga är grekiska för mig och fattar noll vad jag ska göra… :joy:

Ngenic support fick också en bild på regulatorn utan att tycka att det såg konstigt ut:

Jag har fjärrvärme med en växlare som är 20 år gammal, om det spelar roll :smiley:
Vattenburet med radiatorer, ingen golvvärme.
Har Netatmos termostater på radiatorerna också.

Mvh
Mattias Larsson