Skulle vilja skaffa Ngenic Tune för att styra bergvärmepumpen hemma. Vill dels åt semesterläge-funktionen, dels att kunna minska elförbrukningen från pumpen när elpriset är som högst.
Men helt galet - Ngenic Tune har varit slut i flera veckor. Och min pump är så pass gammal att den inte har några avancerade inställningar i sig. Det går t.ex. inte att dagsänka.
Så till min fråga. Har någon sett något schysst upplägg som liknar Ngenic Tune som är hemmabyggt? Dvs som “lurar” utegivaren? T.ex. med Raspberry Pi och något Python-skript.
Finns thermiq.net men vågar inte riktigt mecka med tekniken. Föredrar ett upplägg där man lurar utegivaren. Känns som ett mindre ingrepp i apparaten.
Sedan nästa problem…
…Få tag på en raspberry PI. Är slutsålt överallt i världen sedan förra året, trots dom tillverkar 400000 enheter i månaden. Får någon hem ett parti så tar dom slut på ett par minuter.
Jag beställde denna för typ 2 veckor sen, var den enda sidan som sålde någon variant med prylar hemma (rbpi) Okdo Pi 4 Premium Kit 2GB | NetOnNet
Köpte också gatewayn från husdata.se som gör att jag kommunicera med min gamla bergvärmepump från IVT över wifi trots att den är typ 12 år gammal.
Min rbpi har dels ett node-script jag skrivit som loggar data från tibber pulsen och alla tempsensorer från värmepumpen samt några styrfunktioner för att starta, stänga av och höja värmen. Dels kör den home assistant som jag precis börjat testa. I HA har jag skapar knappar och automationer som just nu styr värme och varmvatten med klockslag, så kl 23 startar värmen och kl 6 stängs värmen av.
Och med starta och stänga av menar jag egentligen att jag ändrar varmvattnet från lägsta nivån på 35 grader till ca 50 grader för att “starta”. Om jag använder mycket varmvatten under dagen kan det gå under 35 och då värmer den upp till typ 35 igen.
För värmen styr jag genom parallell “finjustering” av värmekurvan som säkert återfinns i thermian med. För att stänga av den sätts den till -10, och för att starta sätter jag den till normalvärdet 1.
Vill jag maxa en natt sätter jag den till 10 med en annan knapp i HA hemsidan/appen.
Riktigt skoj faktiskt, och jag får väldigt få starter på kompressorn och den stängs inte av på “riktigt” som när jag förra vintern slog av och på strömmen vilket gav frostalarm från värmepumpen…
Rent fysiskt är ingreppet bara att koppla in sladden till husdatas pryl, som på riktigt var imponerade enkelt att få igång. Sjukt smidigt att plugga in, connecta till dess WiFi och ange vilket wifi den skulle ansluta till via hemsidan som dök up. Sen startade den om och allt var klart!
Jag tror inte du behöver vara rädd för att din rbpi ska få värmen att sluta fungera. Den kan via husdata bara styra en handfull parametrar som du även kan styra via displayen på värmepumpen. Så om du gör fel kan du bara gå till värmepumpen och ändra tillbaka inställningarna.
Annars, då det verkar vara NTC normalt i Thermia får du använda en potentiometer och variera resistansen utifrån önskad temperatur.
(Resistans mot temperatur står förhoppningsvis i manualen.)
Men jag skulle ändå vara ytterst försiktig så du inte förstör något.
Det finns lutning, parallel justering (kallas finjustering) och så kan man knäcka kurvan.
Nu styr jag bara den parallella justeringen men när det blir kallt kanske jag måste ändrade den andra med för att stoppa värmen helt.
Sen misstänker jag att det inte blir tillräckligt varmt i huset om jag bara kör på natten när det är säg - 10grader ute. Då kanske jag behöver ha lite värme igång på daggen och fullt blås på natten. Får labba
Känner mig övertygad om att det ger större besparing än ngenic och färre starter av kompressorn (skonsammare). Men ngenic är såklart enklare!
Jo, men för att få ner förbrukningen kör vi bara värme i kallaren/sutterängplan (där vi sover) . På övervåningen blir det varmt nog ändå och där eldar vi i kamin när det behövs. Stora nya fönster släpper in solvärme med.
Så övervåningen där inomhussensorn sitter är tyvärr svår för oss att använda när vi vill maximera besparingar. Fungerade bra när vi inte brydde oss om förbrukningen dock.
Går i samma funderingar och tänkte kolla hur det gick, några tips?
En sak som oroar mig är att själva värmesystemet är ganska segt? Man känner ju bara till elpriset max 24 timmar och många leverantörer skriver att det tar 1-2 dagar innan temperaturen stabiliserat sig efter att man ändrat den på sin värempanna.
Jag har testat med hjälp av en Raspberry Pi och Husdata H66.
Funkar bra, men känner att det kanske inte blivit så mycket besparning som jag hade önskat. Jag har sänkt temperaturen motsvarande två grader inomhus under de fem timmar på dygnet som elpriset är som högst.
Men det handlar om typ 5 kronor eller nått sånt som jag sparat. Och i något fall har elpatronen behövt gå in för att höja temperaturen igen. Med andra ord, det går åt en del energi av att höja framledningstemperaturen kraftigt.
Okey, förstår. Tittade lite på Ngenics lösning, men den lösningen borde bli likvärdig med att sänka temperaturen ett par grader då elpriset är som dyrast? (med Home Assistance + Husdata).
Min kollega fick sin ngenic nedknuffad på golvet av barnen så den tappade anslutningen och fick fnatt. 12h med maxeffekt och elpatron på jordvärmepumpen med över 5kr/kwh. Förlorade nog rätt lång tids besparing från när det gjorde vad den ska.
Känner mig tryggare med min husdata+HA som skiftar mellan olika värmekurvor där inget läge är extremt och inga 12h med elpatron borde vara möjligt.
Har ni lust att visa hur ni satt upp det i HA? Använder ni red-node så kanske man kan få lite inspiration. Ligger lite efter i konfigurerandet. Har Husdata och Home Assistance på plats men inte börjat automatisera något än.