Tänkte se om det fanns några här inne som var HA-nördar?
Tänker man ekonomiskt så går det ju “lätt” att koppla ihop styrning till värmeanläggningen eller videokameror som gör att man slipper hemlarm tex.
Själv så är det lite av en hobby. Rent ekonomiskt kan jag inte se någon vinning i att kunna sätta timer på LED-lampor eller så. Är för lite att spara för att någonsin kunna räkna hem det. Men det är en hobby för mig
Vad jag däremot halvt ekonomiskt har gjort är att skaffa smarta radiatorventiler som jag kan styra. De sätts på på morgonen och stängs av på kvällen. Har även kopplat funktioner som gör att jag kan stänga av dem när vi är borta längre tider tex.
Här i Tyskland där vi bor betalar vi mycket mer för värmen än Sverige. Elen ligger för oss i skrivande stund på 37 cent/kWh också. Så energibesparing kan ha betydelse.
Om du har timdebitering så vet du priset för elen dagen innan. Har du några stora elektriska laster som du kan styra som du vill finns det nog pengar att spara.
Mest hobby för min del. Men sparar nog nån krona på smartare styrning av krypgrundsavfuktaren. Annars drar ju alla dessa smarta prylar mer i standby. Har man timpris kan man ju spara en peng dock.
Men det är nice att styra belysning efter solnedgång, se framledningstemp på värmepumpen, se energiförbrukning på huset och individuella prylar, få email när det ligger post i brevlådan, styra robotdammsugaren,övervaka elbilsladdning med mera. Skönt att ha allt samlat med samma interface och inte jonglera 511 olika skräpappar, sparar mig mental energi.
Har konsekvent sparat 20-25 % via timstyrning av framförallt varmvattenberedare men även delvis luft/luft-värmepumpar. Skriver delvis då de aldrig är avstängda helt och hållet utan pendlar mellan 20-22 grader (18-22 grader när vi var som mest extrema.
Omräknat i pengar har vi sparat cirka 6000 kr enbart på timstyrning av dessa saker på ungefär 1,5 år. Skulle vi haft fler, större förbrukare som t.ex. elbil hade vi sparat ännu mer.
Kör själv lite HA, men jag räknar inte med några större besparingar i energi.
Däremot kan det ju vara kul att jämföra vad ens HA-system kostar jämfört med att köpa in de “färdiga” produkter och tjänsteprenumerationer som behövs för att få motsvarande funktionalitet.
Viktigt då att även räkna i tid samt energi och inte enbart pengar. Förslagsvis även att man räknar om tiden man behöver lägga på exempelvis HA genom att använda den timlön man har på jobbet.
För egen del skulle HA bli en rejäl förlustaffär jämfört med t.ex. Homey. Sen finns det nog inget färdigt system som kan få samma valmöjligheter som HA men är man på den nivån att det spelar roll har man troligtvis HA som hobby och inte verktyg.
Om man kan spara beror på uppvärmning/varmvatten kanske även elbil om man inte kör Tibber istället. Jag har sparat en del på styra produktionen av varmvatten och värme till nätter men hade förutsättningarna för det på plats redan med dag/natt avtal. Mer lönsamt att styra på timme.
Men HA är faktiskt främst en hobby för mig. Ett sätt att inte plötsligt sitta och jobba en kväll utan istället pilla med något bara för att det är kul, gärna hitta på något extra klurigt och sen lösa det en sen natt. Det är hårfin skillnad mellan det och mitt riktiga jobb
Många quality of life för mig. Sätter sig familjen framför tvn så dämpas ljuset och luftvärmepumpen sänker fläkthastigheten. Släcka allt ljus när man lämnar huset eller går och lägger sig. En gammal “dumförstärkare” som startar automatiskt via plugg när man börjar spela musik via Chromecast audio. Etc.
Men det finns några saker som sparar pengar, i alla fall i teorin.
Varmvattenberedare värmer när elpriset är billigt. Nödstart om värmen i tanken blir för låg. Här har jag nog en reell besparing året om.
Luftvärmepumpar justerar ok temperatur baserat på elpris. Vi gillar 20+ innomhus, men vid högt elpris så gillar vi även 18 grader…
Smart termostat som toppar av värmen från luftvärmepumpen. Vad som är OK värme är relativt till elpris. När alla smarta termostater är av så är cirkulationspump av. (Värmen till smarta termostater kommer från VVB ovan som förhoppningsvis värmdes till billigt pris)
Pool som värms av värmepump sommartid. Den värmer när elen är som billigast eller inte alls när elpriset går över 50 öre. Då uppvärmning av poolen kan dra över 1000 kWh per månad så är nog det här vår största besparing sommartid. Svårt att se uppvärmd pool som en besparing dock.
Efter jag köpte en husdata och kopplat till HA orkade jag få tummen ur att förstå hur värmepumpen fungerade i detalj och kunde optimera den.
Använder betydligt mindre el till uppvärmning sen dess och kör varmvatten på natten (äldre pump, finns inget smidigt sätt att automatisera till priset även om det går).
För mig är det både en besparing och hobby. Eftersom vi har spotpriser via tibber har vi möjlighet att styra in de stora apparaterna på de billiga timmarna.
Besparingen är främst styrning av varmvattenberedaren (VVB) via den redan installerade kontaktorn. Var bara att installera en styrenhet från shelly (ca 500 kr) och kör VVB:n de 4 billigaste timmarna varje dag. Besparingen har varit 1 700 kr på 16 månader, d.v.s. drygt 100 kr / månad, beroende på kontrasterna i spotpriserna.
Vi styr även vårt hembatteri för att ladda upp den när det är billigt under natten, eller med solel om den är billigare än nattpriserna. Den kan även mata tillbaka till elnätet om extrema priser väntas. Det är även roligt att optimera automatiseringarna till hembatteriet.
Om spotpriserna är extrema stänger vi också av värmepumpen de dyraste timmarna också, inte lika stor besparing här eftersom den måste värma mycket mer efter att man har stängt av den.
Sedan är det ju en besparing i tid att slippa hålla på att styra allting.
Det är mycket roligt att leka med gränssnittet på vår väggplatta och presentera det vi tycker är viktigt, detta är ju hobby helt klart.
Kan vara sjukt kul hobby om man gillar att koppla och pilla… Kan även vara för komforten… Jag bor i hyreslägenhet men har styrning på radioatorerna inviduellt för varje rum ändå… Barnens rum behöver sällan någon radiatorvärme när de är fullt i ungar och datorer, som exempel. Men en shelly puck eller bara ett mekaniskt ur drar typ mer än själva lampan så det är inte för elräkningens skull jag har den styrningen utan att vid ytterdörr och vid min säng så kan jag släcka allt…
Själv kör jag Ubiquiti wifi, Home assistant(rpi5), shelly, + lite smått och gott på z-wave och zigbee… Ikea har ju så mycket bra.
Hösten 2022 gjorde jag en elpatronsoptimerare till frånluftsvärmepumpen, gjorde även en timprisstyrning som dock aldrig använts. Med tanke på hur många timmar jag lagt ner (tröskeln att komma igång med HA är ju inte nådig) hade det knappast varit värt mödan sett till besparingen på kanske 1000 kWh/år, men det är otroligt roligt att lösa alla problem man stöter på. Har även ersatt alla fjärrkontroller i vardagsrummet med en ir-sändare och mobilen, automatiserar ljudsystemet efter aktiviteten på chromecasten. Sen kommer jag tyvärr inte på fler rimliga användningsområden för egen del.
I hemmet: Har givare för fukt under alla våtutrymmen, på strategiska ställen i källare och vind. Kameror i trädgård, parkeringshus och längs med alla väggar som är rörelse- och värmestyrda. Uppkopplade brandlarm. Uppkopplade inbrottslarm. Elprisstyrning av värmepump, varmvattenberedare och billaddning. Kontrollogik för att koppla om solpanel-el mellan att sälja till nätet, konsumera eller ladda husbatteri. Kolmonoxidgivare i vardagsrummet med öppen spis. Schemalagd styrning av robotdammsugare och gräsklippare. Styrning av bevattning och ljus i växthus. Kontroll av ström och internettillörsel som kopplar om från UPS:ar till internt batteri om elen skulle gå, samt som kopplar om till starlink om internetlinan ger sig. Styrning av backuplösning lokalt, till moln samt till granne tre hus bort (vi har var sitt NAS utplacerade hos varandra).
Nuvarande projekt: Byggt en hangar/fågelholk på landet, med en dönare som kan laddas induktivt i (fick modifiera batterierna själv). Den flyger runt på förprogrammerad bana när värderförhållandena tillåter. Kan även fjärrstyras om jag vill titta på något speciellt hemmifrån eller från jobbet. HA styr hangardörr och laddning. För närvarande jobbar jag med att trycka videoströmmen från denna lösning genom en ML-burk baserad på Googles tensorflow-plattform för att kunna larma om den identiferar främmande på tomten eller främmande båtar som lägger till vid bryggan.
Vissa av dess saker har absolut lönat sig (vätskegivaren varande mig när ett rör började droppa och sparade mig potentiellt mycket stora kostnader), andra är mer… projects of love. Men allting är så kul - HA är verkligen lego för vuxna - och jag har dessutom fått två tonårsbarn att bli passionerat intresserade av teknologi som producenter, inte bara som konsumenter.