Jag körde en hel del via Google Home tidigare. Tyckte det var bekvämt att kunna styra lampor och musik med händerna fulla av kyckling eller fläskkött när man lagar mat tex.
Nu har Google Home blivit sämre och sämre med åren, hur nu det har gått till med utvecklingen av AI förstår jag verkligen ej… Så då snöade jag in mig lite på HA.
Mycket för att kunna styra värmen i lägenheten under vintern och mycket för att ha allting lokalt utan att gå via molnet. Tyckte det tog för lång tid när man tex använde Tuya som tar en omväg via China innan lampan släcks.
Googlen finns kvar, men inga lampor är anslutna och den fungerar mer eller mindre bara som musikspelare när jag lagar mat. Damen föredrar att bomba musiken från vår Sonos som står i vardagsrummet, då hon tycker ljudet är bättre… Att vi andra är i vardagsrummet är en världslig sak. Tror det blir nyköp av ny Sonos-högtalare snart…
Saknar dock röstkommandona…
Finns inga pengar för oss att spara förutom uppvärmningen då. (vilket kan vara ganska mycket mht Tysklands priser). Men kul är det (ibland)! ^^
Smarta termostater för radiatorer det lät som en dålig lösning att slå på värmen på morgonen och av på kvällen. Jag har då gjort precis tvärtom men då har vi oxå elberoende uppvärmning.
Helt klart en besparing om man vill det.
Varför vill du elda för kråkorna under natten? Det är ju på dagen (när man är hemma) som man vill ha varmt. På natten sover man ju och spelar väl mindre roll om det blir 15 grader i köket?
Självklart har vi också möjligheten att ställa in så att de stängs av när ingen är hemma. Damen är föräldraledig, så nu är hon hemma hela tiden.
Jag har en funktion som startar värmen i köket och tänder x-antal lampor på låg nivå när min telefons larm ringer. Sedan har jag en knapp vid ytterdörren som startar “åker till arbetet”-rutinen.
Den återställer lite ljusstyrkor (WAF) och sedan släcker dem. Stänger av värme där det ej behövs mm. Har en knapp som är “tom lägenhet”-rutin. Stänger av värme, släcker alla lampor och (snart) startar robotdammsugaren.
För att priset för energi i regel är mycket lägre, likaså överföringen. I mitt fall är ofta besparingen större än 50 öre/kWh.
Sen är det i regel kallare på nätterna än dagarna. I synnerhet nu på våren så bidrar dessutom solinstrålningen till att värma en del under dagarna.
Ja, som du skriver ovan - så finns det ju en poäng om det är eluppvärmt och man har timpris. Men beroende på konstruktionen så finns det sällan mycket energi kvar av det man värmer kl 01 på natten när klockan slår 06 på morgonen. Finns inte mycket poäng att ha 20 grader då. Finns många myter om att man ska låta värmen eller ACn vara på om man är borta ett tag. “För att kostnaden att värma / kyla blir högre”, vilket är många gånger motbevisat och termodynamiskt inkorrekt. Att stänga av värmen när man går å hämtar posten däremot är ju föga värt.
Har du temperaturstyrda termostater (vilket man troligen har om man inte har ventiler med vridspak kvar i hus från 40-talet), anpassar de ju till värmen i rummet. Det är ju inte 100% on eller off om de har ström. De mäter ju rumstemperaturen och anpassar radiatorn därefter. Är det mycket solinstrålning och det är 25° i rummet har de stängt av sedan länge.
Jag värmer inte fram till klockan 01. Jag värmer fram till klockan 06. De sista timmarna fram till 06 går de mot ett börvärde betydligt högre än den önskade temperaturen för att det ska gå på max effekt. Sedan är inte värmen avslagen under dagen heller men inställd på ett betydligt lägre börvärde under timmar med högre energipris.
Om du tittar på kurvan för elpris när tycker du då det är rimligt att värma huset?
Som ledtråd så tycker jag inte från kl 06 till kl 09 och från kl 17 till kl 20, är särskilt genomtänkt användning av pengar.
Men vad vet jag mitt val av timpris har bara reducerat mina elkostnader med ~40% utan någon signifikant skillnad i förbrukning.
Beror väl lite på värmesystemet också. Stänger jag termostaterna så mår inte min pump bra, stannar vid för lågt flöde. Däremot har jag innegivare till pannan som jag styr med HA. 21 på dagen och 18 på natten.
Föredrar att sova svalt och på natten är det kallare ute vilket sänker effektiviteten på pumpen.
Det är det här jag bara funderar på (utan att döma), om det är nödvändigt? Jag tror inte det ger något.
Det här är däremot ur min synvinkel väldigt smart att pressa ut det sista ur de billiga timmarna nära inpå tiden energin ska brukas. Det är här jag tror du faktiskt sparar dina pengar. Att vänta en timme med att värma, skulle vara ofördelaktigt.
Jag tycker det är vettigt att värma huset när värmen skall brukas. Finns ingen poäng att värma huset när alla är på jobb/skola tex. Vettigt att kanske värma under natten så det inte blir minusgrader i huset om man har så dåligt isolerat tex.
Har inte kritiserat ditt val val timpris. Verkar skitsmart och skulle själv gärna göra det om jag hade valet. Inte riktigt en grej här i Tyskland. Men pissigt isolerade hus och dyra energipriser däremot, det är verkligen en grej.
Hus är väldigt olika, hur man styr bäst varierar mycket.
Utöver det uppenbara med olika isolering och värmekällor så spelar värmetröghet i material in.
Fast elinstallation så då får elektriker installera någon smart brytare. Men jag tror inte det hjälper att bryta strömmen, man behöver klicka bort felet.
Men det kvittar, sänker jag på innegivaren så stannar ju pumpen.
Jag trodde en 2022 pump skulle ha det mesta men Mitsubishi är skit har jag märkt. De marknadsför den också som “smart grid ready” men går ej att styra efter timpris. Eftersom den gick på 130 000kr är inte byte aktuellt på ca 15 år.
Gällande Home Assistant och laddning och urladdning av hembatteri är min uppfattning att det inte är lönt ekonomiskt. Man sparar väldigt små pengar på att använda batteriet på det sättet med nuvarande elpriser. Jag kan rekommendera att läsa mer om stödtjänster på denna tråd: Hedga elpriset - investera i ett batteri - Nr 211 av MilletGtR
Däremot, om huvudsyftet med anläggningen är att du vill vara självförsörjande är det en helt annan fråga.
Är du ändå intresserad är det bra att du vet vad du sätter dig in i. Jag började med rätt så enkelt med att skapa en sensor för de billigaste 2-3 timmarna på dagen och urladdning de dyraste typ 5 timmarna på dagen, utifrån Nordpool-integrationen. Därefter automatisering på när batteriet ska ladda ur och ladda beroende på båda sensorerna. So far so good.
Men sen kommer andra förutsättningar och elpriser som gör att man måste lägga till villkor för dessa, och systemet bara växer och växer och blir ohanterligt. Till slut hade jag på tok för många parametrar i automatiseringarna (t.ex. prognos solproduktion, utomhustemperatur, två olika modes för om batteriet ska ladda med solel eller från elnätet, olika gränser för när batteriet ska mata tillbaka till elnätet osv. osv.) Nu ca 1 år senare är jag fortfarande inte helt nöjd med hur systemet agerar,
I det stora hela var det roligt att hålla på med HA och batteri-systemet, men nu är jag glad att jag slipper. Jag har nämligen nu i dagarna skaffat en balanseringstjänst (Flower Hub) där jag hyr ut mitt batteri till Flower, som agerar aggregator åt Svenska kraftnät. Jag skulle vilja säga att ersättningen från balanseringstjänsten är i storleksordningen 10x högre än vad man kan spara på att använda batteriet själv.
Tack för ett snabbt och utförligt svar! Jag är väl medveten om att det här kan bli ett kaninhål av rang och jag vill verkligen inte ge mig ner i det. Det jag dock vill uppnå är att undvika att ladda mina batterier när elen är förhållandevis dyr och vice versa inte sälja min solel när det är väldigt billig/minuspriser.
Mitt huvudsyfte är att vara självförsörjande, men samtidigt känns det onödigt att time:a laddning och försäljning helt fel, därav frågan.
Jag ska läsa på i den andra tråden också, det finns säkert en massa matnyttigt där.