Från 1 januari 2026 tas möjligheten att dra av 60 öre i deklarationen per såld egenproducerad kWh.
Tidigare har det inte varit lönt att installera ett batteri men skulle behöva en uppdaterad analys.
Vet någon om det finns beräkningar för hur mycket man i genomsnitt kan spara över ett dygn eller per år eller annan tidsperiod med olika batterikapacitet, årlig solcellsproduktion och förbrukning?
Menar att t.ex. 5 kWh batteri lagrar väl inte enbart 5 kWh som man sedan använder på kvällen. Tänker även om detta kanske är främsta besparingen så tänker jag batteriet arbetar även under dagen vid olika förbukningstoppar och produktionsdalar. Vet inte om denna extra effekt är stor eller liten eller om det finns data på det.
Samt om det är vanligt med eventuell mjukvara som även laddar batteriet till viss procent på natten med billig el som kan användas under morgon och förmiddag innan solpanelerna producerar tillräckligt.
Finns det några sådana mer djupgående beräkningar eller analyser eller räknesnurror man kan fylla i?
jag värmer med LLVP och föreställer jag mig att det inte lönar sig särskilt mycket med batteri då det inte räcker så långt som jag skulle vilja ändå. Men jag blir gärna motbevisad.
tillägg:
Jag har sålt 5383 kWh under 2025 och därför fått 3 229 i skattereduktion. Det känns som att det är många år som ska gå innan det batteriet på allvar betalar sig.
tillägg 2:
Som eldvakt har jag oftast inget problem att tajma uttaget även under dagtid på vardagar. Utan att ha räknat exakt på det ser jag redan att jag påverkat mina siffror sedan jag slutade jobba.
Både min bror och min far är på väg att införskaffa batteri.
Jag har själv inte gjort några beräkningar, men enligt min bror så är det bättre att bara köpa solpaneler så att behovet täcks på sommaren (i min brors fall så har han elbil, men det blir inte så mycket solpaneler) då elen på sommaren är väldigt billig. Sedan kommer vinsten från batteriet (man måste ha minst en solpanel för att få 50% rabatt på batteriet från staten). Vinsten kommer främst ifrån att man kan köpa billigt under dygnet och sälja dyrt.
Min far har även skydd mot strömavbrott så att batteriet drar igång när det blir strömavbrott så man klarar typ 5h utan el utan att märka något. Inte särskilt ekonomiskt men ganska praktiskt. Dock verkar kommunen/elbolagen ha problem med detta och han har svårt att få igenom det.
Jag kan återkomma med lite siffror om jag får tag i dem, speciellt från min bror som är väldigt ekonomiskt lagd och räknar mer frenetiskt på dessa saker än jag själv. Enligt den beräkning han gjort så har hans paket (solceller + batteri) en återbetalningstid på runt 5-6 år, men jag ska särskåda hans beräkningar när han fått verkliga siffror.
Tänk på att man måste installera en backupbox för att kunna mata el till hemmet vid strömavbrott. Anledningen är att matningen till växelriktaren är från elnätet som standard.
Är dålig på det här men blir väl ren förlust/kWh vid minuspriser när 60-öringen försvinner och hur kan man parera det? Behövs stor batterikapacitet för svälja all el en vacker sommardag och slår man av växelriktaren får man ju ändå betala för överföringen på det man trots allt behöver själv.
Inte ens båda LLVP på max kyla räcker för att vaska bort överskotte, man kanske skulle lägga ner två kopparplattor i sjön och vaska den vägen…?
Det intressanta är vad det genomsnittliga kWh-priset är för hela året, men du har rätt i att när 60-ören försvinner ska det helst inte finnas långa perioder av billig eller gratis el.
Själv ser jag inte någon lönsamhet för våran del att investera i batteri…
Skulle vara en helt annan sak om ett 5kW batteri kostade i inköp 5.000 kr… Då hade de varit ide att köpa ett par stycken… Med ett par batterier skulle vi klara av att inte köpa någe el från någongång i Mars till in i Oktober å de skulle då vara runt 1.000 kWh…
Även om 60 öringen försvinner så är de ganska liten summa för oss…
2024 köpte vi 4.438 kWh sålde 9.358 å använde själva 2.333 av dom 11.701 produserade… Ersättningen blir 2.662 kr å vi har dragit ner ännu mer på förbrukningen å för i år kommer vi hamna under 3.000 kWh å de blir 1.800 kr…
En sak som hindrar mig förutom pris är att batteriet måste placeras inomhus (garaget är för långt från huset). Att ha ett batteri som låter och tar plats känns så där kul att ha inomhus.
Man stänger av sin egen produktion, tänker jag iaf.
Precis, men låt säga 10kW som inte används en fin dag, då betalar jag hellre för 1 kW om priserna är så extrema. Bäst hade ju varit om man kunnat strypa sektioner av anläggningen. Att gå upp på taket och lägga filtar över känns inte så smidigt.
Jag tänker att det oftast handlar om småpengar, så länge man inte ska betala överföringsavgifter för det. Men det här med att passa på att ladda elbil (om man har sådan), värma vatten, ta en långdusch, städa, tvätta, baka börd, frosta av/starta om frysen etc kan man ju göra, men inte varje gång.
Glöm inte att mjukvara man använder bör klara att hantera det som gäller där du bor. Snart kommer effekttarriferna som har lite halvkrångliga regler och lätt kan slå på någon tusenlapp i månaden på elräkningen.
MJukvaran som styr batteriet , din billaddning , dina solceller pga av tid på dagen och spotpris etc ska helst klara av alla parameterarna.
Det blir nog väldigt svettigt att få till i praktiken. Nätägarna tillåts hitta på egna sätt att räkna. Jag gissar på “nocannot ever” för mjukvaran för många av dessa prylar som är befintliga . Eller kanske att det är blir möjligt men det är för svårt att få till. Och en normalbegåvad har nog svårt att få koll på om det fungerar bra. (På 1 kWh in och ut ur batteriet måste man väl ansätta ca 1 Kr avskrivning av batteriet.)
Bara som exempel räknade jag ut att med effekttariffen minskar min elräkning med 50 Sek om jag slår på bastun kl 18.20 istället för 18.00. ( har inget batteri) . Beror på att maxeffekten räknas kalendertimmar och jag delar då höga maxeffekten i 1 timme över två kalendertimmar
Återkom gärna med beräkningen om möjligt. I regel brukar solpaneler ha 10-12 år återbetalning då räknat med “60-öringen”. Om han får ner det till 5-6 år verkar batteriet göra en stor effekt.
Ja hittills har man inte behövt bry sig om minuspriser då de inte kommit ner till -60 öre. Men framöver måste man tyvärr bli mycket mer aktiv i när producera el.
Ett batteri med smart styrning som tar hänsyn till elpriserna skulle kanske kunna parera minuspriser? Dvs planera in laddning till just de timmar som minuspris rådet
Jag har inte koll på effekttariffer, men borde man inte kunna få ner belastningstoppar etc med ett batteri och kunna hålla ett lägre genomsnittligt uttag från elnätet?
Vi fick solpaneler installerade 2020 och det är tänkt att vi också ska ha en elbil på sikt, men hittills har vi väntat förgäves på en elbil som vi har råd med.
När elbilen som vi har råd med kommer på marknaden (förhoppningsvis redan våren 2026) måste det vara en med möjlighet till V2H (vehicle to home) och vi därmed även kan använda elbilen(s batteri) för lastbalansering.
Att upphandla separata batterier för samma ändamål anser jag vara för dyrt och olönsamt.
PS. Vi har också en dieselbil, så vi har alltid transport.
Javisst om mjukvaran som styr prylarna från ofta flera olika leverantörer av olika årgångar och mjukvarurevisioner samarbetar på ett bra sätt kan det bli bra.
Det var den klena sannolikheten att det faktiskt kan fås att fungera bra annat än om man Lejer stadens programmeringsexpert jag ojade mig över. Och då funkar det kanske till nästa mjukvaruuppgraderingen av någon del.
Låter som man behöver prylar som garanteras fungera med varandra och optimera vettigt beroende på hur hushållet ser ut etc… En enda leverantör av rubbet blir det nog med tiden ELLER ett par företag som går ihop och lovar att man synkar mjukvarorna mm.
Allt kan behöva kontrolleras samordnat konfigurerat efter kundens behov. Spotpriserna, Billaddaren och att ev dra effekt från bilen, Solcellsstyrningen och invertern och batteri management ,Och Avtalet med nät ägaren om att använda batteriet vid behov mm.
Låter “svårt” minst sagt.