Nya KIA EV3 med V2L, V2H och V2G

Jag läste den här artikeln idag om nya KIA EV3 och det verkar som om bilen tangerar alla rutor på min önskelista - dragkrok, det billigare segmentet och… och… och: V2L, V2H och V2G. Det är svårt att inte bli exalterad, men… tyvärr står det också:

Förutom att kunna ladda medhavda elprylar direkt från start är EV3 också förberedd för att kunna agera batteribackup till både hemmet och elnätet i framtiden. I Sverige ligger vi inte så långt fram i utvecklingen så i dagsläget är den funktionaliteten i praktiken oanvändbar. Men en vacker dag…

Va då? Jag behöver V2H (Vehicle-to-Home), men det kan man inte använda i dagens Sverige? Är det verkligen sant?

Vet inte riktigt vad du menar att du “behöver” V"H. Har du ingen el indragen i ditt hem i nuläget? Om inte, så är det nog inte så svårt för nån firma att fixa till så att du kan driva ditt hem på bilen om du nu måste. Känns lite bakvänt att man har möjlighet att ladda bilen hemma, men det saknas möjlighet för övrig el i hemmet. Men det kanske är nånting jag missar.

Jag har mer än en bil och mitt hus är anslutet till elnätet.

Det jag skulle vilja åstadkomma med V2H är att ladda bilen med billig el och senare använda denna billiga el i huset när elen är dyrare på nätet.

Det är så långt jag förstår idén med V2H

Mm, du vet säkerligen mer än mig. Jag har mer trott att funktionen kan användas till tältning och dylikt. Är det inte då bättre för dig att köpa lite rejälare batterier för din ö-drift och inte involvera bilen i det hela? Fortsatt tror jag inte att det är en särskilt stor sak för en elektriker men det kommer nog kosta mer än de eventuella kronor du kan komma att tjäna på det.

Elen är ju inte direkt jättedyr om vi säger så.

Detta kallas: V2L (Vehicle-to-Load). Mitt behov: V2H (Vehicle-to-Home).

Ö-drift är när huset inte är anslutet till elnätet.

Artikeln hävdar att: “I Sverige ligger vi inte så långt fram i utvecklingen så i dagsläget är den funktionaliteten (i mitt fall: V2H) i praktiken oanvändbar”, vilket är vad min fråga avser.

Som tur är kan man använda en elbil för andra ändamål än som reservbatteri.

Om man kalkylerar lite rimligt kostar nog el som går till bilen och sen kommer tillbaka för att användas i huset en god summa i avskrivning på batteriet. Rimligen +1,5 SEK tillkommer per kWh skulle jag gissa pga verkningsgrader etc.

• glöm inte att du inte får del av 50% subventionen som finns på stationära batterier för hemmabruk heller.
    När elbilsbatterierna med säkerhet håller 20+ år och 35.000+ mil ELLER blivit billiga är det en annan femma.
    Nu finns risk för byte för dina pengar efter 8+ år med en nitlott då om ofta 200.000+ för ett helt nytt batteri.
    Kanske har du tur och ingen märker att du matat ut mycket el från bilen. Då blir det en vinst affär.

Ait, jag åsyftade ö-drift som att du har kapacitet att driva ditt hus utan inkommande el under en period (jag förutsatte att du har inkommande el i normal-fallet). Men du verkar bokstavstolka ganska mycket. My bad.

Men om jag förstår dig rätt så behöver du verkligen inte en bil för att kunna tjäna pengar på differenser i el-priser, utan då är solpaneler och batteri din väg framåt. Jag säger inte att du kommer att tjäna några pengar på det, men du kommer definitivt spendera färre på dina investeringar.

Det är det enda jag kan tolka, dvs. läsa.
Jag kanske är gammalmodig, men kan du förklara vad “Ait” betyder?

Okej, ganska intressant input.

Det är väl ingen skillnad på ett stationärt batteri och batteriet i en elbil när det kommer till hållbarhet?
Och det stationära batteriet kan väl knappast användas som fordon?

Vi läser alla olika och vi alla är nånstans på spektrumet. Ait är en förkortning för alright som i dagligt tal i svenska betyder “ok”.

Maxvikt för släp är 300kg med det lilla batteriet tydligen.

Laddboxar som klarar V2H är tydligen inte billiga. Tveksamt om Kian ger 3-fas dessutom.

V2L kan väl vara trevligt om man har prepping-ambitioner, men för priset av en adapter kan du få ett bra elverk killgissar jag.

Elbilar använder oftast svindyra NMC-batterier för att få ut så många Wh per kilo som möjligt. Fasta lagringslösningar kan använda billigare och hållbarare LiFePO4 eller till och med bly-kol och liknande eftersom man är mycket mindre begränsad av vikt och utrymme. Natriumjonbatterier börjar också bli kommersiellt tillgängliga nu (finns i 18650-form billigt på Aliexpress nu) och de kan nog bli stora på det här området snabbt också även om de är lite tveksamma i elbilar.

Det finns en lång tråd om batterilagring av el här, och det är väl rätt så exotiskt än så länge får man väl säga: Hedga elpriset - investera i ett batteri

Men om du vill ha det så ska du investera i en sån lösning och inte i en elbil. Elbilen kan på sin höjd bli ett extra batteri till en sån lösning när du väl har den på plats.

2 gillningar

Det blir ingen lösning med stationär batterilagring. Svenska Kraftnät kommer förmodligen att vilja knuffa oss att köpa det, men jag ser fram emot en V2H-lösning som passar mina behov.

För mig är syftet med V2H att ha så billig el som möjligt 8-9 månader om året, d.v.s. använd bilbatteriet för att balansera förbrukningen. Varken V2H eller stationär batterilagring är relevant för vintrar med hård frost, då förbrukningen vintertid ligger på mellan 90-120 kWh per dygn (jättedyr investering)

Nu när du nämner de olika batterityperna så funderade jag på vad tillverkaren KIA garanterar just med en V2H-lösning. Det behöver utredas ytterligare.

Det är oftast ett LFP batteri i stationära batterier… Dom används numera ofta även i elbilar med kortare räckvidd pga högre vikt men lite billigare. Man säger/hoppas att dom är mer långlivade än dom batterier man tidigare använde till alla Elbilar.
Det som är viktigt är vad kostar batterierna att nyttja per kWh dubbelriktat i avskrivning i verkliga livet.
OCH du får en rejäl subvention 50% på det stationära just nu. Det får du inte på elbilsbatteriet.
Om du kör hårt och faktiskt får byta batteriet i bilen eller bilen får dåligt andrahandsvärde pga trött batteri i förtid tjänar du inte nåt alls tror jag på upplägget.
Har du tur och batteriet i din bil håller superbra är det nog en bra idee. Vem vet hur det blir.