Jag har solceller på mitt hus i zon 1, 7.5 kwp så ingen stor anläggning och har inget batteri.
Tänkte skaffa det men så slopade man den där max-effek tariffen så jag la det på is.
Nu börjar min gamla 2010 bensin-bil bli lite till åren med någon rostfläck, gnissel osv (21000 mil på mätaren). Jag funderar mycket på en elbil och även ha den som batteribackup till solcellerna och sälja bensinaren när jag fortfarande får lite pengar för den.
Är detta en dålig ide eller hur räknar jag för att få ihop en kostnadsbild? Jag tycker det är mycket svårt.
Sedan tänker jag att valet i höst kanske avgör hur det blir med fosil-skatt och miljö-premier, hur tänker ni?
Jag har en liten husbil som går på diesel och en mycket ekonomisk MC som jag kan tanka bensin i, så med en elbil har jag alla olika energikäller för vardagsbruket, men dom ersätter naturligtvis inte varandra fullt.
Jag har “hört” man kan får typ tesla till 0-ränta och det är ju intressant om det fortfarande stämmer.
Jag är oxå “nojig” att någn som BYD ska komma med revolutionerande batter snart som gör nuvarande “värdelösa” men sådana teknologi-tankar har jag haft sen jag var 20 och det är länge sedan..
Ja Tesla kör räntekampanj med 0-ränta som för tillfället upphör 31/5. Om du funderar på att använda bilen som backup till huset så måste du kika på fabrikat och bilmodeller som hanterar det och även installera en laddare som hanterar samma sak. Tesla har varken V2H eller V2G(kanske Cybertruck)
Sedan kommer en massa följdfrågor att ta hänsyn till. Hur långt kör du per år? Hur länge tänker du ha bilen? Behöver du finansiera eller tänker casha? Köpa ny bil eller begagnad?Utgången av valet är nog oviktigt.
Låter som att du tänker klokt men kanske lite tidigt med solcellerna/huset/elbilen.
Att köra bilen som batteribackup är än så länge inget vettigt alternativ. Visst, med V2L kan man köra en enstaka pryl men för att dra effekter över några kW behöver man V2G och det kräver (hittills) att du har en rätt dyr DC-laddare hemma. Inget som säljs i volym till privatpersoner om man säger så.
Jag tackar för era synpunkter och hoppas andra har nytta oxå.
Jag kör ca 1000mil per år i bensinbilen, tänker betala kontant (men ändrar mig med 0-ränta, då kan jag ha en säker fond och amortera).
Jag har haft en separat “bil-hink” sedan jag köpte min nuvarande bil och den är 425k.
Min energi-förbrukning över faserna ser ut såhär:
(Jag vet inte vad spikarna är, jag vet inte heller om detta är ett normalt mönster så även OT får ni gärna kommentera.
Nedan ser ni min el i zon 1 vecka 19:
Blå - el jag köper från leverantören
Gul - egenproducerad sol-el som jag använder själv
Lila - egenproducerad sol-el jag säljer (kanske till minus-pris ) Den lila elen vill jag ha till bilen
Vet inte om detta kan hjälpa välja elbil med “modern hatering”, köpa solcells-batterier eller bara slita mer på min gamla bensinare (som verkligen börjar krångla).
Då kaske man ska avvakta V2G som du säger.
Jag har ingen laddare och tänkte som du säger hitta en bra helhetslösning, men som ni ser an jag lite om dessa teknologier.
Än en gång bra tankar men glöm det. Om du vill använda solcellernas överskottsproduktion(lila staplar) till att ladda elbilen behöver du köpa batterier till huset. Elbilen drar isch 2kWh/mil, alltså 2.000kWh för din årliga körning. Du kommer aldrig att få ihop ekvationen med kostnaderna för batterierna. Så köp en elbil och njut av bilens egenskaper och det faktum att du kör otroligt billigt, även när du köper elen av din elleverantör. Och de dagar solen skiner passar du på att ladda bilen så blir det ännu lite billigare
Har själv elbil, solceller(17kWp) och batterier på 24kWh som jag lånar ut till Chekwatt(klappkass betalning numera). Konstaterar bara att det är väldigt billigt att köra bil när man kan ladda hemma, oavsett om solen skiner eller batterierna är välfyllda.
Rent ekonomiskt är det i princip alltid oförsvarbart att köpa elbil pga ränta/leasing/alternativkostnad för kapitalet du köper elbilen för, om du jämför med en gammal trotjänare på ~20K mil.
Men… du måste ju faktiskt inte räkna hem affären, utan det är ju faktiskt tillåtet att se det som lite lyxkonsumtion och bara känna att det är värt det också. Allt är inte bara pengar på hög här i livet
Nu äger jag inte bil själv men jag uppskattar att köra elbilar till vardags i allmänhet när jag hyr. Det är skönare än gamla fossiler.
Köp en ny bil om och när du behöver det. Det kommer nog inte fler subventioner, möjligen några fler elförbrukningsbidrag.
Elbil är ett självklart val om du kan ladda hemma
Ladda när priset är lågt, vilket sammanfaller med soliga vårdagar och blåsiga dagar, och kan sammanfalla med när du själv producerar mest el, om bilen är hemma då.
Automatisk styrning underlättar. Home Assistant hjälper dig, men kräver lite intresse.
1000 mil/år och ny bil. Det behöver man inte räkna på, det kommer vara en dålig affär.
Fortfarande nice med ny bil men det är inte ekonomiskt
Jag hade tittat på vad för TCO du är villig att ha och sedan börjat lista några bilmodeller och farit och prövat. Med 1000 mil/år så skulle jag säga att ska elbil vara aktuellt behöver du nog vara under 200 000 kr i inköpspris för att inte värdeminskningen ska äta upp all eventuell besparing.
0,7 l/mil * 20 kr/litern * 1000 mil är bara 14 000 kr/år. Säg 4 000 kr i el så har du en besparing på 10 000 kr/år. Tror säkert du kan hitta en trevligare elbil än fossilbil till samma TCO. Men det är för att man jämför en bil för 170 000 och en annan för 200 000 och de har samma TCO.
Jag tackar alla för bra och upplyftande förståelse och det var just syftet med tråden.
Jag uppskattar komforten i min gamla bil och suktar inte efter ny utan det är som nån skrev TCO som driver mig. Jag har ingen glödje av ny/mordern bil, mina intresse ligger annan stans.
Jag tänkte batteri i bilen skulle kunna jämna ut men det kanske inte är så positivt som reklamen säger.
Jag tänker vidare, tar in min gamla bil och servar trotjänaren för ett år till.
Igen tack för all superbra input som leder mig till ett beslut. Service-tid är bokad