Är elbil ett sunt alternativ? (vänta till efter valet kanske?)

Ok. Hittade inget om att batteriet står för 40% av kostnaden för en elbil.

Det är kanske helt enkelt en gammal siffra.

Uppgiften om att battriet utgör 40% av bilens produktionskostnad finns i denna artikeln från februari 2026. https://elbilen.se/nyheter/studie-sa-kan-kinesiska-tillverkare-pressa-priser-pa-elbilar/

Det senaste nyheten om Natriumbatterier handlar om den tredje största batteritiverkaren i Kina efter CATL och BYD, ett företag som heter Gotion. De ägs till 30% av Volkswagen och har tagit fram ett Natrium (Sodium) batteri avsett för elfordon med en energitäthet på 261Wh/kg och har redan 2 produktionslinjer klara. Energitätheten ligger i nivå med de bästa NMC-batterierna. https://www.battery-energy-storage-system.com/news/gotion-gnascent-sodium-ion-batteries.html

Electric Viking på Youtube har ett inslag om detta. https://youtu.be/i12FYaF7a_Y?si=DKvbhuwV_FX9KeQN

I tillägg till min kommentar #23 vill jag göra en återkoppling till trådskaparens “noja” om det skulle komma en ny batterityp som gör nuvarande batterier värdelösa.

Jag tror att natriumbatterier kommer skaka om hela bilbranschen. Vem kommer köpa en bil, ny eller begagnad med litiumbatteri, när natriumbatterier inte bara har bättre egenskaper, speciellt för oss i kallare klimat, utan också gör bilarna billigare i inköp.

Vad händer med bilförsäljarna när de skall återköpa leasingbilar med litiumbatterier från finansbolagen till ett tidigare överenskommet pris? Kommer tidigare kalkyler att hålla eller måste man kraftigt sänka sina priser när dessa bilar skall ut på beg. marknaden.

I dagens nummer av Dagens Industri finns en artikel om Hedin Bil. Där står det bl.a; “ De skenande förlusterna där bolaget gått från minus 222 miljoner kronor till minus 429 miljoner kronor i första kvartalet beror framför allt på svagare nybilsförsäljning, men även sämre förtjänst på begagnade bilar. Det är särskilt tydligt i Sverige där Hedin måste hantera ett stort antal elbilar som kommer tillbaka med fasta återköpspriser, men där priserna på marknaden har gått ner.” https://www.di.se/nyheter/fordubblad-forlust-for-skuldtyngda-hedin/

Hedin Bil är en av de största bilåterförsäljarna i Sverige och erbjuder ett 30-tal olika bilmärken. Många fler återförsäljare står säkert inför samma problem. Hur många av dessa kommer klara av den nya verkligheten eller kommer det leda till konkurser?

Jag har följt elbilsbranschen sen 2016 och det är endast klickjournalistiken och hype-SPACar som pratar om natriumbatterier i bilar, samma som tidigare pratade om solid statebatterier och vätgasbilar. Jag ursäktar härskarmetoden men detta är inte trovärdigt. Och även om det skulle stämma så skulle fossilbilarna drabbas minst lika mycket.

Hedin Bils problem är nog som du själv citerar “beror framför allt på svagare nybilsförsäljning, men även sämre förtjänst på begagnade bilar” i kombination av stora investeringar så ingen eller liten koppling till elbilar specifikt.

Den stora megatrenden är dock mobilitetstjänster, framförallt självkörande bilar. Vad händer med andrahandsvärdet när det rullar ut i stor skala?

2 gillningar

Jag tackar för alla bra inlägg och inser att ingen annan än jag kan råda..

Jag tror att batteritekniken kommer revolutioneras innan 2030 men vilken tekning är svårt att gissa, jag bygger detta på magkänsla.
Efter att läst era inlägg har jag beslutat att lägga lite mer pengar på min gamla bensinare som jag faktiskt tycker mycket om (vi har 20000 mil tilsammans nu). Serva lite oftare och “fulfixa” lite rost från stenskott osv..

Jag fäljer med spänning hur tekniken utvecklas men tror Lithium inte kan vara långsiktig lösning.

Tidigare var jag inne på laddhybrid, men en kopis köpte en nästan ny VAG-modell, kör mycket få mil med förbränningsmotorn (kansk 150mil / år) men måste serva motor årligen för massa tusenlappar (ink oljeservice), det hade jag INTE kunnat leva med, så förbränning eller el om man inte går på hörda kilometer på motor och servar motorn efter det..

Det kommer inga revolutionerande batterikemier imorgon eller nästa år. Det finns massor med kemier som ser bra ut på pappret men det går inte att skala upp och producera i stora volymer. Det är problemet. Batterierna kommer att bli lite bättre varje år och så kommer det att fortsätta.

Men det spelar väl ingen roll? Batterierna är bra redan. Vi kommer 40 mil med vår elbil och det räcker åt mig och majoriteten av alla bilägare. Om det kommer ett bättre batteri i morgon så springer jag inte och köper ny bil för det, inte kommer värdet på min bil rasa heller (det gör det förvisso ändå). Men driftskostnaden är nästan gratis och jag servar inte biljäveln heller. Jag kör tills bilprovningen ger den körförbud. :smiling_face_with_sunglasses:

6 gillningar

Vill du ha en trevlig och billig bil skulle jag rekommendera en begagnad Nissan Leaf. Billig försäkring, låg förbrukningen, väldigt lite reperationer, trevlig att köra.

1 gillning

Hur är det med laddning till den om man kör lite längre?

Den har bara chademo snabbladdning och inte CSS som är det vanligaste. Vi bytte för några år sedan för vi tyckte det var för dåligt med chademoladder. Men min bror har en Leaf och han säger att det finns gott om den nu igen. Tex Cirkel K har på alla dina laddare.

1 gillning

17 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Bränder i bilar

Är elbilsfrälst!
Pendlar till jobbet 14 mil ToR med en VW ID3. Är supernöjd! Den drar 1,3 kWh/mil blandad körning nu på sommaren och ungefär 1,8 kWh/mil på vintern.

Innan hade jag bensinräkningar på 5000:-/månad.
För el och extra nätavgift till bilen betalar jag 1000:-/månad

Räknar med att köra slut på bilen så jag har räknat med restvärde på 0:- 5 år vilket med inköpspriset 240k ger de legendariska 4000 i månaden + drivmedel i kostnad.

Service är det bara vartannat år och den kostar då 5000:-
Visst kan saker gå sönder men det kan det på vilken bil som helst. Det är faktiskt färre saker som kan sönder på elbilen.
Försäkring: Helförsäkring extra allt med hyrbil och djurkollionstillägg 700:-/mån hos länsförsäkringar.
Skatt: 360:-/år

3 gillningar