Bränder i bilar

Visserligen handlar videon om handtagen. Men att elbil börjar brinna efter en sådan lätt olycka är väldigt avskräckande

Nu har jag inte sett videon, men det är större risk att en bil med förbränningsmotor börjar brinna än att en elbil gör det.

4 gillningar

Håller inte med. Imed batterier går under hela bilen. Är en smäll var som helst på underedet en större risk för bran direkt inne i bilen. Istället för att hända i motorn.

Bl.a MSB håller inte med dig…

Statistiskt sett är risken för att en elbil börjar brinna betydligt lägre än för en bensin- eller dieselbil. Omfattande statistik från bland annat Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och norska myndigheter visar att fossildrivna bilar brinner cirka 4–5 gånger oftare än elbilar

1 gillning

Hur menar du med “håller inte med”? Jag tror aldrig jag sett någon statistisk undersökning som visar att elbilar är mer eller ens lika brandvilliga som en bensin/diesel.

Följande svenska rapport går genom alla bränder 2018-2024 med fallbeskrivningar av enskilda bränder 2020-2024 då det är så få. 2024 var det t.ex 40st av 3100 totalt som var el/hybridbränder, samtidigt som el/hybrid stod för 18% av fordonsflottan. Om jag inte räknar fel är det en underrepresentation på 14ggr. Antal bränder som uppstod vid krock/avåkning var totalt bara 7st från 2020-2024 så inte verkar batterierna explodera direkt vid påkänning heller.

Och det gäller vid krockar osv.

Ja. Statistiken är tydlig. Det är inget att tycka något om.
Bränder i bilar är sällsynta generellt. De är ännu mer sällsynta på elbilar.

Enligt våra första forskningsrön baserade på globala elbilsbränder sedan 2010 är risken för en brand i ett laddbart fordon 0,0012 procent. Motsvarande risk för ett förbränningsdrivet fordon är 0,1 procent, uppger EV FireSafe.

Global rapport: Bränder i elbilar väldigt sällsynta – 500 fall av termisk rusning – Allt om Elbil

Vill bara förtydliga så vi pratar om samma sak. Jag pratar om olyckor som kan skada batteriet osv.

Inte att det börjar brinna av vanlig hantering.

Och om du kollar på videon. Den borde inte brinna för den krocken i cupen.

Generellt vanligaste orsaken till bilbränder vid krock beror som jag förstått det på att lättantändlig spolarvätska sprutar ut över varma traditionella motordelar som avgasrör, turbo, topplock mm. Elbilar saknar den typen av varma motordelar så det är en av förklaringarna till att det är mindre risk för att brand uppstår vid en krock med elbil.

3 gillningar

Ja. Men jag pratar om olyckor som att köra av vägen. Oddsen är små. Precis som att mobiler explodera. Men skulle man köra av vägen och landa med underredet rätt på en sten. Så kan det slå hål på batteri cellerna och börjar brinna. Och det är då direkt i kupén.

Sedan är det ju såklart risker oavsett bil

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma.

Du vill hitta en specifik situation där elbilar löper större risk att börja brinna?

Det kanske finns, men vad spelar det för roll?

Elbilar brinner totalt sett mer sällan än bilar med förbränningsmotor, oavsett vad alla myter säger.

Att det uppstår en hel del bränder med elsparkcyklar osv är inte relevant eftersom de inte alls har den tekniken som finns i elbilar.

1 gillning

Handlar inte alls om större risk. Jag bara påpeka om det som händer i videon. Att en lätt avkörning i dike löper större risk att brinna ihjäl beroende på om och hur underredet skadas.

Sedan kan såklart bensin bilar också brinna om man kör ner i ett dike. Men en smäll på undersidan motor betyder inte att det garanterat kommer brinna. Ett batteri som får celler sönderslagna kommer att brinna. Sedan om risken är mindre på statistik är skit samma

Okej.

Jag tycker du resonerar helsnurrigt.

Mindre risk är skit samma?

Har du ens sett video. Vet du ens att en batteri brand är värre än en bensin brand.

Och det var ni som började prata risk och statistik. Min första kommentar har inget med det och gör. Jag försöker styra ifrån det. Men ni envisa med att ta upp det.

Har tittat på videon, men vet inte vem som ligger bakom så kan inte bedöma trovärdigheten.

Kan du inte erkänna att du hade fel i stället?

Vet inte vad du menar med värre. Mer svårsläkt, ja. Men en brand i en elbil innebär inte per automatik batteribrand.

En brand i en bil oavsett drivmedel är en dålig sak. Därför är det bättre om den risken är lägre som det är i elbilar.

Att brand inte har något med risk att göra… va?

Amen va fan….. hör du dig själv nu. Du sa precis att jag skulle säga att mina PERSONLIGA ÅSIKT över elbils placering av batteri är fel.

Och nu kör du igen riskerna baserat på statistik på bilarna. Som inte alls ha med min kommentar att göra. Skit samma att risken på bensin bil är tex 10 och bara 1 på elbil. Halva bensin motorn kan kvaddas utan att det börjar brinna. Kan det börja. Självklart. Men ingen garanti.

Men om bara en enda cell på batteriet i elbilen går sönder. Kommer det 100% att börja brinna. Som på videon. Vad statistik säger om riskerna på bensin och el bil. Ändra inte hur verkligheten funkar när halva bensin motorn kvaddas och när en ända cell går sönder på en elbil.

Och min personliga åsikt om att det verkar vara större risk om man kör av vägen med elbil. Har ingen av er rätt att påstå är fel. Jag har inte sagt någon statistik osv. Om så risken är 0,1 av 100. Så suger det för den som är 0,1 som brinner ihjäl för han halka av vägen pga is så en cell på batteriet gick sönder och börja brinna.

Och att det kan hända har redan hänt. Videon är ett exempel. Det är en elbil.

1 gillning

Om det ÄR fel måste man väl få påpeka det?

Resten av ditt inlägg har jag lite svårt att hänga med i.

Men statistiken talar indirekt för att celler väldigt sällan går sönder, i så fall.

1 gillning

Okej för det första. Personlig åsikt är just det. Personlig. Tex min personliga åsikt är att det är dumt att sola sig brun pga cancerrisk. Om det är rätt eller fel för all människor har ingen betydelse. Det är bara en Personlig åsikt.

Tillbaka till ämnet.

Om jag förklara så här då.

Även om sådana olyckor är långt ifrån vanliga och kan klassas mer som kuf olyckor. Så händer det olyckor där skador sker på undersidan bil. Och det är det jag försöker förklara.

Nu tar vi ett helt låtsas scenario bara för att göra detta så lätt som möjligt. Något som aldrig kommer hända. Men för att enklare förklara vad jag menar.

Vi låtsas att bilen är riggad i luften. Under bilen finns ett spet med tillräcklig kraft att buckla så man kan se det i golvet på kupén.

Vi Rammar spättet 100 gånger under bilen. Precis under kupé området. Stora bucklor in. Någon tom går igenom. Men en bensin bil kommer ej brinna pga detta. Slå lös en bensin ledning kanske. Men det finns ingen el som kan tända det.

Gör vi likadant på en elbil. Beroende på var man slår först. Så kan man spräcka en cell redan vid ett slag.

Och det är det som är min poäng. Att med elbil. Om man kör i diket. Och har otur där ligger något som orsakar ett slag på underredet motsvarande 1-2 ton koncentrerat på en smal yta. Tillräckligt för att genomborra en cell på batteriet på undersidan. Är risken att det börjar brinna på en elbil vid just den typen av olycka större än på en bensin bil.

Statistik och risken för det är inte med i detta. Oavsett hur låg eller lägre risk det är med elbil. Så på elbil är undersidan täckt med något som kan brinna aggresivt. Och övertända en bil på sekunder. Även om Statistik säger att elbil överlag är 200% säkrare. Så har vi större yta med brandfarligt material på en elbil som är precis under oss. Istället för framför eller bakom oss.

Där av min första kommentar som var en PERSONLIG ÅSIKT om att för mig lockar det inte direkt med att risken för brand är direkt under mig.

Om vi säger att det stämmer, vad vill du dra för slutsats av det?

Andelen bilar av alla sorter som råkar ut för sådana specifika olyckor är ju i sig otroligt få någonsin. Det är mycket högre risk per kilometer du kör med en bil av vilken sort som helst att vara med i en mer konventionell krock där de rent mekaniska krafterna är det farliga. Inte brandrisken.

Det är obeskrivligt otäckt att vara med om en flygolycka där fåglar sätter en eller båda motorer ur spel vid start också. Men vi vet att det är otroligt osannolikt, och därmed anses flygtrafik fortfarande säkert.

Alla olyckor är fortfarande väldigt tragiska. Även att bli träffad av blixten.