Oavsett drivmedel. Vid längre vinterfärder i Norrlands glesbygd, se till att alla har med sig varma skor, täckbyxor, täckjacka, mössa och handskar. (På skidresor brukar man ju ha det, men annars).
Minns nyårsdagen för drygt 20 år sen. Temperaturen pendlade mellan 36-38 minusgrader på sträckan Storuman - Arvidsjaur. Alla rutorna isade igen, vindrutan var öppen halvvägs upp mot taket. Inte en bil mötte vi och mobiltäckningen var sporadisk. En ispropp eller en punktering där hade inte varit kul. Jag har kört i ännu kallare väder, rekordet är -44, men det var i bebyggda trakter. Bilsätet var stumt som en kyrkbänk och dörrarna blev svåra att stänga.
Jag kör mycket i glesbygd. På vintern har jag snökedjor, bogserlina, startkablar, reservhjul, säkringar, glödlampor, kylarvätska, motorolja, yxa, tändare, en verktygslåda, varma arbetskläder. Överkurs för en fjällsemester men har hjälpt mig komma hem några gånger samt hjälpt andra.
En annan grej att tänka på för den som inte har räckvidd i överflöd. Det händer att vägar blir avstängda ett par timmar. Har hänt att vägen blivit omledd via andra vägar med några mils längre sträcka som följd.
Det finns även små powerbanks som ryms i handskfacket som kan starta en bil ett par gånger. Som är gjorda för det. Du har då även ström till telefon. Inte alltid man möter nån bil så då hjälper inte startkablar.
Nuförtiden finns ju mobiltäckning efter de flesta vägar även i norr. Med reservation för att GSM ska släckas ner i närtid. På de flesta vägar kommer det bilar också. Det är på udda tider man kan få vänta.
De gånger jag hamnat i problem är:
Kört fast i drivsnö eller vänt på skogsväg och kört för långt ut. Har hänt mig flera gånger. Då är det fint med kedjor och/eller bogserlina.
Startbatteri dött efter en dag i skogen. Startkablar till en jaktkompis bil så är man igång igen.
Trumbromsarna bak hade frusit en gång på en vinterjakt. Att köra framåt/bakåt och släpa bakhjulen hjälpte inte, dom kanade bara i snön. Löstes med ett par hårda slag med en skiftnyckel på trummorna.
Kört på en ren som blev liggande med benbrott. Avlivade med baksidan på yxan.
Det där med värmeljus och filtar är inte för mig. Skulle göra upp en brasa om väntan blev lång. Torra kvistar hittar man alltid under granar. Sen får man kolla efter torra döda grenar och mindre träd.